Προκειμένου να επιταχυνθεί η ψηφιακή μετάβαση και η εξυπνότερη κινητικότητα στην ΕΕ, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ενέκρινε νέο πλαίσιο για την ανάπτυξη των συστημάτων ευφυών μεταφορών (ITS) με την αναθεώρηση της οδηγίας του 2010.
Στόχος της αναθεωρημένης οδηγίας είναι να ληφθούν υπόψη οι τεχνολογικές εξελίξεις, όπως η συνδεδεμένη και αυτοματοποιημένη κινητικότητα, οι εφαρμογές κατά παραγγελία κινητικότητας και οι πολυτροπικές μεταφορές.
Η πρόταση αποσκοπεί επίσης στην επιτάχυνση της διαθεσιμότητας και την ενίσχυση της διαλειτουργικότητας των ψηφιακών δεδομένων που τροφοδοτούν υπηρεσίες, όπως οι πολυτροπικοί προγραμμματιστές ταξιδιών και οι υπηρεσίες πλοήγησης. Αυτό θα επιτρέψει στα οχήματα και τις οδικές υποδομές να επικοινωνούν μεταξύ τους, για παράδειγμα να προειδοποιούν για απρόβλεπτα συμβάντα, όπως η κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Ως εκ τούτου, το αναθεωρημένο νομοθέτημα αποτελεί σημαντικό βήμα προς τη δημιουργία του κοινού ευρωπαϊκού χώρου δεδομένων κινητικότητας.
Με το αναθεωρημένο νομοθέτημα επεκτείνεται το πεδίο εφαρμογής της προηγούμενης οδηγίας ώστε να καλύπτει αναδυόμενες υπηρεσίες, όπως οι πολυτροπικές υπηρεσίες πληροφόρησης, κρατήσεων και έκδοσης εισιτηρίων (για παράδειγμα, εφαρμογές αναζήτησης και κράτησης ταξιδιών που συνδυάζουν δημόσια μέσα μεταφοράς, κοινές υπηρεσίες αυτοκινήτου ή ποδηλάτων), την επικοινωνία μεταξύ οχημάτων και υποδομών και την αυτοματοποιημένη κινητικότητα.
Η νέα οδηγία θέτει επίσης στόχους για την ψηφιοποίηση κρίσιμων πληροφοριών, όπως αυτές που αφορούν τα όρια ταχύτητας, τα οδικά έργα και τους πολυτροπικούς κόμβους πρόσβασης, καθώς και για την παροχή βασικών υπηρεσιών, όπως οι πληροφορίες για την οδική ασφάλεια. Οι χρήστες των μεταφορών θα επωφεληθούν από την ευρύτερη κάλυψη πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο και από ακριβέστερα ευφυή συστήματα ελέγχου ταχύτητας.
Το νέο νομοθέτημα διατηρεί τον χαρακτήρα πλαισίου της οδηγίας ITS του 2010 και τις διάφορες τεχνικές παρεμβάσεις μέσω εκτελεστικών και κατ’ εξουσιοδότηση πράξεων. Ως εκ τούτου, η αναθεωρημένη οδηγία περιλαμβάνει ένα πρόγραμμα εφαρμογής που καλύπτει τουλάχιστον τα επόμενα 5 έτη και ένα ακριβές γεωγραφικό εύρος του οδικού δικτύου· βασική απαίτηση εν προκειμένω είναι η διάθεση επαναχρησιμοποιήσιμων δεδομένων. Η Επιτροπή μπορεί να συμπληρώνει περαιτέρω ορισμένες πτυχές του παρόντος προγράμματος εφαρμογής χρησιμοποιώντας κατ’ εξουσιοδότηση πράξεις.
Οι αναγκαίοι τύποι δεδομένων, συμπεριλαμβανομένων των συνθηκών πρόσβασης σε σήραγγες και γέφυρες, των ορίων ταχύτητας, των σχεδίων κυκλοφορίας, των μόνιμων περιορισμών πρόσβασης, του κλεισίματος οδών, των οδικών έργων, των προσωρινών μέτρων διαχείρισης της κυκλοφορίας, καθώς και των κρίσιμων υπηρεσιών, όπως οι υπηρεσίες πληροφόρησης για την κυκλοφορία που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια, οι οποίες πρέπει να διατίθενται σε ολόκληρη την Ένωση, καθορίζονται στα παραρτήματα της νέας οδηγίας.
Σε συνέχεια της επίσημης έκδοσης από το Συμβούλιο, η νέα οδηγία θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ τις επόμενες εβδομάδες και θα τεθεί σε ισχύ την εικοστή ημέρα μετά τη δημοσίευσή της. Τα κράτη μέλη έχουν στη διάθεσή τους 24 μήνες μετά την έναρξη ισχύος της νέας οδηγίας για να συμμορφωθούν με τις διατάξεις της.