Το Ευρωκοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφώνησαν σε κανόνες γύρω από τα ευφυή συστήματα μεταφορών (intelligent transport systems – ITS), που απαιτούν την ύπαρξη μεγαλύτερης κίνησης δεδομένων, όπως για τα όρια ταχύτητας.
Η προσωρινή συμφωνία που επιτεύχθηκε για τους κανόνες γύρω από τα ευφυή συστήματα μεταφορών (ITS) θα βοηθήσει στην ψηφιοποίηση του τομέα των μεταφορών και θα διασφαλίσει ότι τα δεδομένα μεταξύ των εφαρμογών κινητικότητας θα κοινοποιούνται ευρύτερα, προκειμένου να γίνει η κινητικότητα ασφαλέστερη, αποτελεσματικότερη και πιο βιώσιμη.
Κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, οι ευρωβουλευτές υποστήριξαν την κάλυψη περισσότερων υπηρεσιών, όπως εκείνες μέσω των οποίων πραγματοποιούνται κρατήσεις και έκδοση εισιτηρίων, που ενεργοποιούν την επικοινωνία μεταξύ αυτοκινήτων και υποδομών και που αυτοματοποιούν την κινητικότητα.
Οι Ευρωβουλευτές «κατάφεραν να συμπεριλάβουν κρίσιμα δεδομένα για τους δρόμους και την κυκλοφορία. Μεταξύ αυτών, εντοπίζονται τα όρια ταχύτητας, το κλείσιμο δρόμων και τα οδικά έργα, τα δεδομένα για δρόμους μονής κατεύθυνσης, τους περιορισμούς βάρους, μήκους, πλάτους και ύψους καθώς και τις συνθήκες κυκλοφορίας σε ελεγχόμενες ζώνες.
Όλα αυτά, θα συμπεριλαμβάνονται σε μια εθνική βάση δεδομένων που θα κοινοποιηθεί μεταξύ των χωρών της ΕΕ, των επιχειρήσεων και των καταναλωτών. Ανάλογα με τον τύπο των δεδομένων, η προθεσμία για τη διάθεση νέων πληροφοριών ψηφιακά κυμαίνεται από το τέλος του 2025 έως το τέλος του 2028.
Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, «η ανάπτυξη των υπηρεσιών ITS θα πρέπει να είναι τεχνολογικά ουδέτερη, να ενισχύει τη διαλειτουργικότητα, να μην κάνει διακρίσεις σε βάρος των ευάλωτων χρηστών του δρόμου και να διασφαλίζει τη διαφάνεια, συμπεριλαμβανομένων των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, όταν προτείνονται επιλογές κινητικότητας στους πελάτες».
Προκειμένου να οργανωθούν ομαλά οι διασυνοριακές μεταφορές, τα κράτη μέλη της ΕΕ θα πρέπει να συνεργάζονται καλύτερα κατά την ανάπτυξη των υπηρεσιών ITS, ιδίως σε διασυνοριακά έργα.
Η εισηγήτρια του Ευρωκοινοβουλίου, Rovana Plumb, δήλωσε: «Η συμφωνία θα συμβάλει στην ασφάλεια των πολιτών στους δρόμους, θα βελτιώσει την απόδοση και τις υπηρεσίες των δικτύων μεταφορών, θα ενισχύσει τη συνδεσιμότητα και θα διευκολύνει τη συνεργασία.
Το Κοινοβούλιο εξασφάλισε μια φιλόδοξη γεωγραφική εμβέλεια και χρονοδιάγραμμα για τα δεδομένα και τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Έχοντας προθεσμίες για τους περισσότερους τύπους δεδομένων, ξεκινάμε μια διαδικασία που θα επιταχύνει την ανάπτυξη ευφυών συστημάτων μεταφορών και θα διασφαλίσει ότι οι αρχές θα αρχίσουν να προετοιμάζονται για το νέο ψηφιακό περιβάλλον».
Η άτυπη συμφωνία πρέπει να εγκριθεί από την Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού του Κοινοβουλίου και από την Επιτροπή των Μονίμων Αντιπροσώπων του Συμβουλίου, και στη συνέχεια από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο στο σύνολό του.