Πρόσφατα τα ΕΛΤΑ παρουσίασαν την πρόταση ΕΛΤΑ-καρτοκινητή. Σηματοδοτεί αυτό μία μεταστροφή στη στρατηγική σας;
Εκείνο στο οποίο στοχεύουμε είναι να εδραιώσουμε τα Ελληνικά Ταχυδρομεία σε μια αγορά πολλαπλών αναγκών και σύγχρονων ρόλων. Πώς θα το καταφέρουμε αυτό; Εισάγοντας καινοτόμα προϊόντα και πολύπλευρες υπηρεσίες προς όφελος των καταναλωτών. Με αυτόν τον τρόπο θα διασφαλίσουμε τη βιώσιμη ανάπτυξη εν μέσω της κρίσης που πλήττει τόσο την παγκόσμια αγορά όσο και τον ταχυδρομικό χάρτη. Με άλλα λόγια, θέλουμε μεν να διατηρήσουμε τον κοινωνικό χαρακτήρα μέσα από τον οποίο ταυτιστήκαμε με την ελληνική κοινωνία για 185 χρόνια τώρα, αλλά ταυτόχρονα να επεκταθούμε, να αγκαλιάσουμε νέους τομείς, να εμπλουτίσουμε το προϊοντικό μας χαρτοφυλάκιο με νέα προϊόντα και με υπηρεσίες που εκσυγχρονίζουν το προφίλ της εταιρείας μας. Ένα από αυτά τα προϊόντα είναι η ΕΛΤΑ Καρτοκινητή σε συνεργασία με τη Vodafone, που δίνει τη δυνατότητα σε όλους να τριπλασιάζουν την αξία ομιλίας τους με κάθε ανανέωση από 10 ευρώ και πάνω. Εδώ και δύο μήνες περίπου η ΕΛΤΑ Καρτοκινητή διατίθεται αποκλειστικά από το δίκτυο καταστημάτων ΕΛΤΑ, παρέχοντας οικονομία και ευκολία στην χρήση του καρτοκινητού. Οπότε, ναι, εύστοχα αναφέρατε τη λέξη «μεταστροφή», δεδομένου ότι η ΕΛΤΑ Καρτοκινητή δρομολογεί με νέους, ακόμα πιο δυναμικούς όρους, την είσοδό μας σε αυτή την αγορά.
Είναι στα σχέδια των ΕΛΤΑ η στενότερη εμπλοκή με τη δραστηριότητα της κινητής τηλεφωνίας;
Παρατηρούμε από κοντά όλες τις εξελίξεις σε αυτήν την ιδιαίτερα μεγάλη αλλά και ευμετάβλητη αγορά. Επιλογή μας είναι να διευρύνουμε το προϊοντικό μας χαρτοφυλάκιο με προσφορές και άλλων προϊόντων και υπηρεσιών Τηλεφωνίας και Ίντερνετ. Πρέπει να σας θυμίσω ότι τα ΕΛΤΑ, από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, έκαναν τη στρατηγική επιλογή να δραστηριοποιηθούν, μεταξύ άλλων, στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας. Αρχικά αυτό έγινε με τη πώληση καρτών ανανέωσης χρόνου, ενώ στη συνέχεια δραστηριοποιήθηκαν και στις συνδέσεις. Τώρα αποκτήσαμε τη δική μας καρτοκινητή. Αυτό που συνηθίζω να λέω είναι ότι πρέπει να αφουγκραζόμαστε τα ρεύματα της αγοράς και να είμαστε προδραστικοί, κάνοντας αποφασιστικά βήματα που ανοίγουν παράθυρα στο μέλλον.
Ποιο θεωρείτε ότι είναι το στρατηγικό πλεονέκτημα των Ελληνικών Ταχυδρομείων;
Το εκτεταμένο μας δίκτυο, που είναι το μεγαλύτερο δίκτυο επαφής με τον Έλληνα πολίτη/καταναλωτή. Τα ταχυδρομικά καταστήματα, τα ταχυδρομικά πρακτορεία και οι 4.500 ταχυδρόμοι, είναι το μεγάλο μας όπλο . Και βέβαια οι εργαζόμενοι των ΕΛΤΑ, που εδώ και 185 χρόνια διαμορφώνουν τον κοινωνικό χαρακτήρα των Ελληνικών Ταχυδρομείων και είναι εκείνοι που θα αναδείξουν τις σύγχρονες υπηρεσίες και θα καλλιεργήσουν τη σχέση εμπιστοσύνης με τον πελάτη, τη σχέση ευθύνης με τον πολίτη μέσω της καθημερινής ποιοτικής επαφής και εξυπηρέτησης.
Πολλοί θεωρούν ότι η έννοια του ταχυδρομείου ανήκει πλέον στο παρελθόν, δεδομένης της διείσδυσης των ηλεκτρονικών μέσω διαπροσωπικής επικοινωνίας. Εσείς τι απαντάτε σε αυτό;
Απαντάω με την στρατηγική ενός σύγχρονου ταχυδρομείου. Βέβαια, η υποκατάσταση των παραδοσιακών ταχυδρομικών υπηρεσιών από σύγχρονες τεχνολογίες επικοινωνίας συρρικνώνει συνεχώς τον όγκο του ταχυδρομείου στην παγκόσμια ταχυδρομική αγορά και μας υποχρεώνει σε νέους ρόλους. Διατηρώντας, λοιπόν, ως βασική μας δραστηριότητα το παραδοσιακό ταχυδρομείο, εκσυγχρονίζουμε το δίκτυο και ενισχύουμε το προφίλ των ΕΛΤΑ ως σύγχρονης εταιρείας παραγωγής και παροχής υπηρεσιών. Η διείσδυση, για παράδειγμα, στον τομέα των χρηματοοικονομικών και ασφαλιστικών προϊόντων και υπηρεσιών, μέσα και από τη στρατηγικής σημασίας συνεργασία με το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο αποδεικνύεται ιδιαίτερα ωφέλιμη τόσο για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία όσο και για το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Επίσης, η λειτουργία τρεχούμενων ταχυδρομικών λογαριασμών (GIRO) δίνει μια νέα διάσταση στην προοπτική των ΕΛΤΑ. Παράλληλα σχεδιάζουμε, παρεμβαίνουμε και αξιοποιούμε κάθε ευκαιρία που παρουσιάζεται σε αυτή την περίοδο της κρίσης, προσφέροντας λύσεις σε ανάγκες που αντιμετωπίζουν οι πολίτες, το κράτος και ο επιχειρηματικός κόσμος. Εξάλλου, η πλήρης απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς την 1η Ιανουαρίου του 2013, μας υποχρεώνει σε θαρραλέες υπερβάσεις που θα μας οδηγήσουν και θα μας εδραιώσουν στη νέα εποχή. Εκείνο που οραματίζομαι, λοιπόν, είναι ένα ταχυδρομείο μοντέρνο, με πολλές παράλληλες λειτουργίες, φιλικό στον πελάτη, με έμφαση στην εξυπηρέτηση του πολίτη. Αυτή είναι η βασική μας φιλοσοφία μέσα από την οποία θα κατακτηθεί ο μεγάλος στόχος για το Ταχυδρομείο του μέλλοντος.
Τι πιστεύετε ότι χρειάζονται τα ΕΛΤΑ για να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικά και να κερδίσουν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς; Θεωρείτε ότι τα ΕΛΤΑ χρειάζονται εκσυγχρονισμό; Αν ναι σε ποια σημεία θα επικεντρωθείτε ως διοίκηση;
Αυτό που χρειάζεται για να γίνουμε ακόμα πιο ανταγωνιστικοί είναι να εμείνουμε στη φιλοσοφία που, ως διοίκηση, καταφέραμε να επικρατήσει σε κάθε μηχανισμό λειτουργίας μας: τη φιλοσοφία ενός σύγχρονου και πολυμορφικού Ταχυδρομείου, που να αγκαλιάζει τις ανάγκες των πελατών μας και να μας δίνει νέους ορίζοντες στην πίτα της αγοράς. Τα δύο αυτά τελευταία χρόνια επαναπροσδιορίσαμε τόσο αυτά που μπορούμε να προσφέρουμε όσο και αυτά που ήδη προσφέρουμε. Κατ’ αρχάς θέσαμε επί τάπητος τη διοικητική αναδιοργάνωση, τον ανασχεδιασμό του δικτύου λιανικής, τον επανασχεδιασμό του δικτύου διανομής και την αναδιοργάνωση του συστήματος διαλογής της αλληλογραφίας και των διαβιβάσεων. Το επόμενο βήμα στο σχεδιασμό των νέων κινήσεων ήταν ο εμπλουτισμός του προϊοντικού χαρτοφυλακίου με νέα προϊόντα και υπηρεσίες που αλλάζουν το προφίλ της εταιρείας και μεταβάλλουν το μείγμα εσόδων της. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η συνεργασία των ΕΛΤΑ με το Δημόσιο, μέσα από πρωτοποριακά προϊόντα που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στις ανάγκες του πολίτη. Το Εργόσημο είναι ένα από αυτά και μάλιστα διατέθηκε στην αγορά πρώτα από τα ΕΛΤΑ, μέσα από όλα τα ταχυδρομικά καταστήματα της χώρας. Ένας άλλος στρατηγικός στόχος των ΕΛΤΑ που επιτεύχθηκε είναι η παροχή υπηρεσιών ΚΕΠ. Τα ΕΛΤΑ υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας με το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το οποίο προβλέπει την παροχή υπηρεσιών ΚΕΠ από καταστήματα των ΕΛΤΑ της περιφέρειας, παράλληλα με την ταχυδρομική εξυπηρέτηση. Επίσης, στρατηγική κατεύθυνσή μας είναι η εισαγωγή καινοτόμων λύσεων και τεχνολογικών εφαρμογών, προς όφελος των καταναλωτών, οι οποίες θα δημιουργήσουν ένα σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον προϊόντων και υπηρεσιών ανταποκρινόμενο όχι μόνον στις σημερινές αλλά και στις μελλοντικές ανάγκες της οικονομίας και των πολιτών. Γενικότερα η ανάπτυξη του E–Post, δηλαδή η εισαγωγή σταδιακά ψηφιακών εφαρμογών και λύσεων οι οποίες θα μετατρέψουν το κλασσικό ταχυδρομείο σε Digi-Post, όπως συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, αυτή την περίοδο. Στην κατεύθυνση αυτή πραγματοποιούνται μεθοδευμένες και συστηματικές κινήσεις, με αφετηρία την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας (MOU) με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Επιχειρείν ELTRUN για την ευρύτερη συνεργασία στην ψηφιακή οικονομία και την εκμετάλλευση νέων ψηφιακών ευκαιριών. Όπως αντιλαμβάνεστε, δεν αφήνουμε τίποτα στην τύχη. Ο εκσυγχρονισμός των Ελληνικών Ταχυδρομείων βρίσκεται σε εξέλιξη, αλλά έχει μια ιδιαίτερη δυναμική.
Υπάρχουν άλλα προϊόντα προς την κατεύθυνση αυτή;
Τα ΕΛΤΑ σύντομα θα προσφέρουν στους πελάτες τους υπηρεσίες όπως το ηλεκτρονικό τιμολόγιο (e-invoice), ενώ παράλληλα θα ξεκινήσουν τη διάθεση εισιτηρίων για σινεμά, θέατρο και αθλητικά γεγονότα. Ένα άλλο πολύ σημαντικό γεγονός είναι ότι η χρηματοδότηση έργων των ΕΛΤΑ στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ είχε επιτυχή εξέλιξη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε χρηματοδότηση ύψους 52 εκατ. ευρώ προς τα Ελληνικά Ταχυδρομεία για έργα εκσυγχρονισμού των υποδομών τους και βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση». Τα έργα που θα συγχρηματοδοτηθούν έχουν ως στόχο τον εκσυγχρονισμό των τεχνολογικών υποδομών και τη βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών, τη διεύρυνση του φάσματος των υπηρεσιών που παρέχονται στους πολίτες σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια και την υποστήριξη της παροχής νέων υπηρεσιών σε σημαντικά μεγαλύτερο αριθμό.
Από το τέλος του 2011, τα ΕΛΤΑ έχουν ενταχθεί στο Ταμείο αποκρατικοποιήσεων. Έκτοτε, υπάρχει εξέλιξη;
Το θέμα το χειρίζεται αποκλειστικά ο βασικός μέτοχος, που είναι το Ελληνικό Δημόσιο. Η διοίκηση των ΕΛΤΑ στην παρούσα φάση παρέχει στοιχεία που ζητούνται από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου.
Την 1η Ιανουαρίου του 2013, θα τεθεί σε ισχύ η πλήρης απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς. Τι σημαίνει αυτό για τα ΕΛΤΑ. Τι θα χάσει και τι θα κερδίσει από αυτή την εξέλιξη;
Τα ΕΛΤΑ θα χάσουν την αποκλειστικότητα στη διακίνηση της αλληλογραφίας βάρους μέχρι20 γραμμάρια. Αυτό θα μπορούσε, σε πρώτη ανάγνωση, να σημαίνει ότι θα χάσουμε πελάτες. Εκείνο που κερδίζουμε όμως από αυτή την εξέλιξη είναι η φιλοσοφία για την εδραίωση ενός ταχυδρομείου πολλαπλών ρόλων μέσα από τους οποίους αυτοί οι πελάτες όχι μόνο δεν θα χαθούν αλλά θα αυξηθούν. Με την υλοποίηση όλων των δράσεων που σας εξέθεσα παραπάνω θα ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα της εταιρείας, θα πετύχουμε λειτουργική ευελιξία, ενισχύοντας την αποτελεσματικότητά μας και βελτιώνοντας την ποιότητα των υπηρεσιών μας. Θέλουμε τα Ελληνικά Ταχυδρομεία να γίνουν η καλύτερη Εταιρεία παραγωγής και παροχής σύγχρονων υπηρεσιών στη χώρα μας και να συνεχίσουν να διαδραματίζουν τον κοινωνικό τους ρόλο και στη νέα εποχή. Πέρα από το κομβικό σημείο της απελευθέρωσης της ταχυδρομικής αγοράς, οι καιροί είναι δύσκολοι για όλους τους Έλληνες και η οικονομία μας δοκιμάζεται. Στην προσπάθεια για ένα καλύτερο αύριο, για μια λειτουργική και ευέλικτη αγορά, όπου τα ελληνικά προϊόντα θα πρωταγωνιστούν, τα ΕΛΤΑ προτάσσουν το σύγχρονο πρόσωπό τους προκειμένου να κερδίσουν το στοίχημα που έχουν θέσει: έναν ανταγωνιστικό και πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταχυδρομική αγορά. Με νέες, σύγχρονες υπηρεσίες, με νέα ελκυστικά προϊόντα και, πάνω από όλα, με αίσθηση τιμής και ευθύνης στο ιστορικό συμβόλαιό τους με τον Πελάτη. Η σκληρή δουλειά και η αντιμετώπιση των προκλήσεων μέσα από μια προοπτική που προϋποθέτει την τόλμη της υπέρβασης, θα μας δώσουν την δυναμική που χρειαζόμαστε για να ανταπεξέλθουμε στις νέες συνθήκες.