Λίγο καιρό μετά το «deal» με τη ΔΕΗ, ο Γιάννης Βασιλάκος, Αντιπρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Κωτσόβολος – Dixons South East Europe, παρουσιάζει στο InfoCom τη στρατηγική και τους στόχους της εταιρείας, τονίζοντας πως η δραστηριότητά της, επεκτείνεται «με γρήγορους ρυθμούς» σε νέους τομείς προϊόντων και υπηρεσιών. Προσθέτει πως «το 2024 θα συνεχίσουμε δυναμικά ώστε η Κωτσόβολος να αποτελεί μία αλυσίδα αξίας», δίνοντας έμφαση στην παροχή υπηρεσιών, και επενδύοντας περαιτέρω στην ανάπτυξη των πωλήσεων προς επιχειρήσεις και οργανισμούς. Άλλωστε, σύμφωνα με τον ίδιο, «οι ηγέτες των σημερινών επιχειρήσεων για να πετύχουν πρέπει να αντιμετωπίζουν την αβεβαιότητα με δημιουργικότητα, να αναπτύσσουν συνεχώς τους ανθρώπους τους, αλλά και να ενσωματώνουν βέλτιστες πρακτικές για μία βιώσιμη και καινοτόμο επιχειρηματική ανάπτυξη».
I.C.: Πώς κινήθηκε το 2023 για την Κωτσόβολος, και ποια ήταν τα αποτελέσματα που υπήρξαν για εσάς από την πρόσφατη Black Friday; Είστε ικανοποιημένος από τη συνολική εικόνα της χρονιάς;
Γ.Β.: Για την Κωτσόβολος, η οικονομική χρονιά ολοκληρώνεται στις 30 Απριλίου, ωστόσο, όσον αφορά στο ημερολογιακό έτος του 2023, παρατηρήθηκε ανάπτυξη των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών για ακόμα μία χρονιά. Οι κρατικές επιδοτήσεις για την ενεργειακή αναβάθμιση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό των νοικοκυριών, η ισχυρή ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού, ο πληθωρισμός και η μείωση της ανεργίας, αποτέλεσαν τους σημαντικότερους παράγοντες που επηρέασαν την αγορά.
Αναλυτικότερα, το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς ενισχύθηκε σημαντικά από τα προγράμματα «Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή» και «Ανακυκλώνω-Αλλάζω Θερμοσίφωνα», ενώ επηρεάστηκε σημαντικά και από το πρόγραμμα «Ψηφιακή Μέριμνα». Το δεύτερο εξάμηνο παρουσίασε σημαντική επιβράδυνση, κυρίως λόγω της ολοκλήρωσης των προγραμμάτων επιδότησης στα μέσα του Οκτωβρίου, ενώ ώθηση στον τζίρο έδωσαν οι προϊοντικές κατηγορίες των smartphones και των παιχνιδομηχανών.
Για την Black Friday συγκεκριμένα, ξεπεράσαμε τις προσδοκίες και το κοινό αναγνώρισε τις προσφορές της Κωτσόβολος, οι οποίες ήταν οι δυνατότερες για το 2023, τόσο με αγορές στα φυσικά καταστήματα και στο τηλεφωνικό κέντρο, όσο και μέσα από το ηλεκτρονικό μας κατάστημα. Στην τρέχουσα οικονομική χρονιά, η εταιρεία βρίσκεται εντός των στόχων της, με τη δραστηριότητά της να επεκτείνεται με γρήγορους ρυθμούς σε νέους τομείς προϊόντων και υπηρεσιών, όπως η εμπορία αλλά και εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων, αντλιών θερμότητας, επίπλων κουζίνας, κτλ.
I.C.: Γενικότερα, πώς προχωρά το στρατηγικό πλάνο της εταιρείας; Ποιο είναι το ύψος των επενδύσεων που πραγματοποιήθηκαν μέσα στο 2023 και ποιος είναι ο σχεδιασμός για το 2024; Σε ποιους τομείς θα στοχεύσετε;
Γ.Β.: Με απολογισμό επενδύσεων ύψους 13,4 εκατ. ευρώ για το 2022/2023 και πλάνο επενδύσεων που πλησιάζει τα 20 εκατ. ευρώ συνολικά για το 2023/2024, το μέχρι τώρα χρονικό πλαίσιο, μας αφήνει απόλυτα ικανοποιημένους και δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες ώστε να συνεχίσουμε δυναμικά το επενδυτικό μας πλάνο.
Το 2024 θα συνεχίσουμε δυναμικά ώστε η Κωτσόβολος να αποτελεί μία «αλυσίδα αξίας», δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην παροχή υπηρεσιών και επενδύοντας περαιτέρω στην ανάπτυξη των πωλήσεων προς επιχειρήσεις και οργανισμούς. Ειδικότερα, το επενδυτικό πλάνο της Κωτσόβολος για το 2024, περιλαμβάνει τη δημιουργία της νέας κεντρικής αποθήκης, την επέκταση του ψηφιακού μας μετασχηματισμού, αλλά και το άνοιγμα νέων καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο τη γεωγραφική μας παρουσία με σύγχρονα καταστήματα / hubs παροχής υπηρεσιών υψηλού επιπέδου, που «ξεκλειδώνουν» σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα για την εταιρεία, στο σύνολο της ελληνικής και της κυπριακής επικράτειας.
I.C.: Κατά τη γνώμη σας, ποια είναι τα trends που διαμορφώνουν την ελληνική αγορά του retail, και πώς αυτή εξελίσσεται σε σχέση με την ανάπτυξη που παρουσιάζει το ηλεκτρονικό εμπόριο;
Γ.Β.: Αδιαμφισβήτητα, η τεχνολογία διαμορφώνει σε μεγάλο βαθμό τις νέες τάσεις γενικά στην αγορά, αλλά και ειδικά στην αγορά του retail, γι’ αυτό και η τεχνητή νοημοσύνη αναμένεται να παίξει καίριο ρόλο στην ενίσχυση της αλληλεπίδρασης με τους καταναλωτές, επιφέροντας θετικές επιπτώσεις στη συνολική εμπειρία τους. Επιπλέον, η χρήση εικονικής πραγματικότητας μπορεί να δημιουργήσει διαδραστικές εμπειρίες αγορών για τους καταναλωτές, με τη δυνατότητα δοκιμής προϊόντων πριν την αγορά ή και τη χρήση επαυξημένης πραγματικότητας για την εμπλοκή με προϊόντα και υπηρεσίες.
Την ίδια ώρα, η βιωσιμότητα έχει εξελιχθεί σε έναν κρίσιμο παράγοντα για το λιανεμπόριο, καθώς οι καταναλωτές υποστηρίζουν επιχειρήσεις που υιοθετούν σχετικές πρακτικές. Ενδιαφέρονται για τις εταιρείες που έχουν δυναμικό αποτύπωμα στην κοινωνία στην οποία ζουν και μπορούν να δημιουργήσουν τις κατάλληλες συνθήκες για μία Καλύτερη Ζωή για όλους.
Όσον αφορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο, από την εποχή της πανδημίας και μετά, εξελίσσεται με γοργούς ρυθμούς, με την τεχνητή νοημοσύνη να διεισδύει όλο και περισσότερο και σε αυτό το πεδίο πώλησης. Πλέον ο καταναλωτής έχει την ανάγκη προσωποποιημένης εξυπηρέτησης και προτάσεων που επιτυγχάνεται και μέσω των ηλεκτρονικών αγορών.
Στην Κωτσόβολος, το 2023 ανανεώσαμε σημαντικά το ηλεκτρονικό μας κατάστημα με νέες τεχνολογίες (Adobe EX, React FE) που βελτιώνουν την εμπειρία του καταναλωτή, ενώ προσφέρουν δυνατότητες προσωποποιημένης εξυπηρέτησης.
Το ηλεκτρονικό μας κατάστημα είναι μέρος της ολιστικής μας προσέγγισης (Unified commerce), που επιτρέπει την ομαλή μετάβαση του πελάτη από τον online στον offline κόσμο, με ταξίδια που εστιάζουν στη μεγιστοποίηση των επιλογών του καταναλωτή, αλλά και στη δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης, μέσα από τη συνεχή εστίασή μας στην τήρηση των υποσχέσεων που δίνουμε.
I.C.: Ποιος είναι ο ρόλος της τεχνολογίας στη σημερινή αγορά; Ποιος είναι ο αντίκτυπος από τις νέες τεχνολογίες και καινοτομίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, και που εστιάζετε εσείς το ενδιαφέρον σας;
Γ.Β.: Η τεχνολογία καθορίζει ήδη την καθημερινότητά μας, τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. Είναι ξεκάθαρο όμως, ότι με την έλευση της Generative AI, θα ζήσουμε τη μεγαλύτερη ιστορικά τεχνολογική επανάσταση που θα αλλάξει κάθε πτυχή της ζωής μας. Οι εταιρείες που επενδύουν στην καινοτομία, παρακολουθούν τις τάσεις και αφουγκράζονται τις ανάγκες της αγοράς, είναι αυτές που θα επιβιώσουν στη νέα εποχή, ενώ το ίδιο ισχύει και για τα στελέχη των εταιρειών στη συντριπτική πλειοψηφία των κλάδων.
Στην Κωτσόβολος, τα προηγούμενα χρόνια, ολοκληρώσαμε τον πρώτο μεγάλο κύκλο ψηφιακού μετασχηματισμού, που περιλάμβανε την πλήρη αντικατάσταση των υποδομών του δικτύου μας με σύγχρονα συστήματα τεχνολογίας SD-WAN, τη μεταφορά όλης της υποδομής μας στο cloud, την αντικατάσταση όλων των παλαιών λογισμικών με σύγχρονες, παγκόσμιας κλάσης πλατφόρμες, και σύγχρονη αρχιτεκτονική, ικανή να υποστηρίξει την omnichannel στρατηγική μας και να θωρακίσει την εταιρεία μας στο μέλλον.
Πλέον είμαστε στη δεύτερη φάση του μετασχηματισμού, ο οποίος εστιάζει στην ενσωμάτωση τεχνολογιών GenAI στο λειτουργικό μοντέλο της εταιρείας, με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας, τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας σε όλα τα ταξίδια των πελατών μας και την προσωποποιημένη εξυπηρέτηση, ενώ έμφαση θα δοθεί στη λειτουργία νέων ρομποτικών αυτοματισμών στην εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς και σε στρατηγικές επενδύσεις που υποστηρίζουν τη βιώσιμη ανάπτυξη.
I.C.: Τελευταία, υπάρχει πολύ ενδιαφέρον για το κομμάτι του smart home. Βλέπετε πως αποτελεί μία τάση που θα επικρατήσει; Θα μπορούσε να εξελιχθεί στο next best thing;
Γ.Β.: Η εξέλιξη μέσα από την τεχνολογία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της φιλοσοφίας μας, είμαστε πάντα δίπλα σε αυτή, και πρωτοπορούμε σε υπηρεσίες και προϊόντα. Το «έξυπνο σπίτι» είναι μία ανερχόμενη τάση παγκοσμίως, η οποία καθημερινά εξελίσσεται. Γιγαντώθηκε τη δεκαετία 2010-2020 και μπήκε με ποικίλους τρόπους στα σπίτια των περισσότερων από εμάς. Φυσικά, αναμένουμε να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο και σύμφωνα με τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που προσφέρει σε επίπεδο ευκολίας, εξοικονόμησης ενέργειας, ασφάλειας και προσβασιμότητας, εκτίμησή μας είναι ότι θα κατακτήσει σύντομα κάθε σπίτι, βελτιώνοντας την καθημερινότητα των νοικοκυριών.
Στην Κωτσόβολος το παρακολουθούμε στενά, καθώς στόχος μας είναι να ικανοποιούμε τους πελάτες μας, προσφέροντάς τους ό,τι πιο καινοτόμο παρέχει η τεχνολογία, για μία Καλύτερη Ζωή.
I.C.: Πώς προσεγγίζει η Κωτσόβολος την εξυπηρέτηση του πελάτη; Ποιοι είναι οι άξονες στους οποίους βασίζεται η προσέγγισή σας, στην ανταγωνιστική αγορά της λιανικής πώλησης ηλεκτρονικών ειδών;
Γ.Β.: Στην Κωτσόβολος εξελισσόμαστε συνεχώς και με ευελιξία και ξεκάθαρο στόχο, εξασφαλίζουμε ότι όλοι οι καταναλωτές, χωρίς περιορισμούς και διακρίσεις, μπορούν να στηριχθούν σ’ εμάς για να βρουν προϊόντα και υπηρεσίες που καλύπτουν τις ανάγκες τους. Αυτό είναι που μας διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό και αυτό επιτυγχάνουμε με τα 94 καταστήματά μας σε όλη την Ελλάδα, τις κορυφαίες επιλογές μας σε προϊόντα τελευταίας τεχνολογίας, αλλά και ένα ευρύ φάσμα καινοτόμων υπηρεσιών που περιλαμβάνουν από την παράδοση με ραντεβού την ώρα και τη μέρα που ο πελάτης επιλέγει, την εγκατάσταση των ηλεκτρικών συσκευών στο χώρο του, όπως επίσης την ασφάλιση των προϊόντων και τη χρηματοδότηση των αγορών του μέσα από το «Πλάνο Δόσεων».
Σε μία ιδιαίτερα απαιτητική εποχή, ακόμα και εκεί που φαίνεται να υπάρχει αδιέξοδο, εμείς δίνουμε πολλαπλές λύσεις, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία για τους ανθρώπους και την κοινωνία. Εστιάζουμε στην καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση, μέσω του πολυκαναλικού (omnichannel) δικτύου πωλήσεων, που εκτός από τα φυσικά καταστήματα, περιλαμβάνει ένα άρτια εκπαιδευμένο και εκσυγχρονισμένο call center, καθώς και ένα ιδιαίτερα αναβαθμισμένο ηλεκτρονικό κατάστημα (kotsovolos.gr). Παράλληλα, διαθέτουμε ένα ολοκληρωμένο, πανελλαδικό δίκτυο τεχνικών διαφορετικών ειδικοτήτων, ιδιόκτητο στόλο οχημάτων και ένα μεγάλο δίκτυο συνεργατών, στοχεύοντας στην απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των πελατών μας, μέχρι και το «τελευταίο μίλι».
I.C.: Όσον αφορά στο ανθρώπινο δυναμικό, πώς επενδύει η εταιρεία σας στην ανάπτυξη των εργαζομένων της; Μπορείτε να μοιραστείτε κάποια συγκεκριμένα προγράμματα ή πρωτοβουλίες; Την ίδια στιγμή, βρίσκετε, εσείς, το ταλέντο που αναζητάτε στην ελληνική αγορά;
Γ.Β.: Η Κωτσόβολος είναι οι άνθρωποί της. Η επιτυχημένη πορεία που διαγράφει τόσα χρόνια η εταιρεία, είναι αποτέλεσμα του πραγματικού αγώνα που δίνουν οι άνθρωποί της, τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Ως εκ τούτου, είναι χρέος μας να δίνουμε κίνητρα και να προσφέρουμε εκπαίδευση, διαμορφώνοντας ένα άρτιο επαγγελματικό περιβάλλον, με στόχο την προσέλκυση νέων ταλέντων, αλλά και την εξέλιξη των υπαρχόντων.
Θέλουμε οι άνθρωποί μας να είναι πρεσβευτές των αξιών της Κωτσόβολος, γι’ αυτό και βασικός μας στόχος είναι να ενδυναμώνουμε τους εργαζομένους μας, επενδύοντας στην ανάπτυξή τους. Προσφέρουμε συνεχώς προγράμματα ανάπτυξης και επαγγελματικής εξέλιξης, ενώ διαθέτουμε ειδικά σχεδιασμένες πλατφόρμες για συνεχή εκπαίδευση και επαγγελματική ενδυνάμωση, βάσει του τομέα στον οποίο ο κάθε συνάδελφος εργάζεται.
Ως προς την αναζήτηση νέων ταλέντων, αυτό που έχουμε εντοπίσει είναι μία δυσκολία εύρεσης επαγγελματιών συγκεκριμένων ειδικοτήτων, όπως data analysts ή άλλους «ειδικούς τεχνολογίας», γι’ αυτό και επικεντρώνουμε τις προσπάθειές μας στην αναζήτηση αυτών, καθώς και στην περαιτέρω ανάπτυξη τους.
I.C.: Ως Διευθύνων Σύμβουλος μίας μεγάλης εταιρείας, ποια είναι τα tips ηγεσίας στα οποία βασίζεται η στρατηγική σας – συμβουλές στις οποίες θα μπορούσαν να βασιστούν και άλλοι leaders, για την επιτυχία στο επιχειρείν;
Γ.Β.: Το όραμα, ο άνθρωπος, η καινοτομία, καθώς και η περιβαλλοντική και κοινωνική ευαισθησία, αποτελούν τους βασικούς πυλώνες στους οποίους πρέπει να βασίζεται η στρατηγική κάθε εταιρείας, αλλά και όλοι εμείς που εργαζόμαστε με στόχο τη βιωσιμότητα και την επιτυχία των επιχειρήσεων που διοικούμε.
Σε ένα σχετικά ασταθές και συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, η ανάπτυξη ενός σχεδίου με όραμα για το μέλλον, το οποίο θα προωθεί την καινοτομία, θα στηρίζει την αλλαγή και θα καλλιεργεί την προσαρμοστικότητα, αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για τη βιωσιμότητα αλλά και την επιτυχία κάθε οργανισμού.
Η ανάπτυξη του ανθρώπινου κεφαλαίου, μέσα από τη συνεχή εκπαίδευση και την ανάπτυξη των προσωπικών δεξιοτήτων, η ενίσχυση της ομαδικότητας όλων των εργαζομένων, η υποστήριξη της καινοτομίας, αλλά και η επίτευξη αυτού που ονομάζουμε work-life balance, αποτελούν από τη μία παράγοντες υγείας και επιτυχίας για κάθε οργανισμό, αλλά και σημαντική πρόκληση για όποιον ηγείται τη σημερινή εποχή.
Η ουσιαστική ενσωμάτωση βιώσιμων πρακτικών σε όλες τις δραστηριότητες μίας σύγχρονης εταιρείας, αποτελεί μονόδρομο, ενώ ο προσανατολισμός κάθε ηγέτη προς τη δημιουργία αξίας για την κοινωνία και το περιβάλλον, αποτελεί βασικό κριτήριο επιλογής για τους καταναλωτές, και κυρίως τους νεότερους.
Τέλος, η ανοιχτή και καλά οργανωμένη επικοινωνία εντός της εταιρείας, που ενισχύει τον διάλογο και τη συνεργασία, ενθαρρύνει την υιοθέτηση νέων, πιο σύγχρονων τρόπων δουλειάς, που βελτιώνουν την αποτελεσματικότητα των ομάδων, αποτελεί βασικό παράγοντα επιτυχίας, ειδικά στη σημερινή εποχή που τα λειτουργικά μοντέλα αλλάζουν με ταχύτατο ρυθμό.
Συνοψίζοντας, οι ηγέτες των σημερινών επιχειρήσεων, για να πετύχουν, πρέπει να αντιμετωπίζουν την αβεβαιότητα με δημιουργικότητα, να αναπτύσσουν συνεχώς τους ανθρώπους τους, αλλά και να ενσωματώνουν βέλτιστες πρακτικές για μία βιώσιμη και καινοτόμο επιχειρηματική ανάπτυξη.
I.C.: Από τη δική σας οπτική γωνία, ποια πιστεύετε πως θα είναι η εξέλιξη του retail μέσα στα επόμενα χρόνια, λαμβάνοντας υπ’ όψη τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις αλλαγές στη συμπεριφορά του καταναλωτή;
Γ.Β.: Είναι δεδομένο ότι οι δύσκολες χρονιές που προηγήθηκαν, έχουν επηρεάσει την καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων. Οι καταναλωτές πλέον δεν ενδιαφέρονται απλά για την αγορά ενός προϊόντος, αλλά ψάχνουν για ένα ολοκληρωμένο σύνολο υπηρεσιών που μπορεί να τους προσφέρει τη βέλτιστη εμπειρία. Ενδιαφέρονται για εταιρείες που έχουν δυναμικό αποτύπωμα στην κοινωνία στην οποία ζουν, και μπορούν να δημιουργήσουν τις κατάλληλες συνθήκες για μία Καλύτερη Ζωή για όλους.
Είμαστε λοιπόν σε ένα κομβικό σημείο για το λιανεμπόριο και όλες οι εταιρείες οφείλουμε να αφουγκραστούμε τις ανάγκες των πελατών μας, και να κινηθούμε προς αυτή την ολιστική κατεύθυνση. Η τεχνολογία παίζει αναμφίβολα σημαντικό ρόλο, καθώς μας παρέχει τη δυνατότητα να επιβλέπουμε και να αξιολογούμε καθημερινά τις πρακτικές μας, ώστε να βελτιωνόμαστε και στην απόδοση και στους χρόνους απόκρισης. Στην Κωτσόβολος, έχουμε θέσει ως βασικούς πυλώνες ανάπτυξης την εξοικονόμηση ενέργειας, την υγεία και το well-being, την καινοτομία και την προσφορά προϊόντων υψηλής ποιότητας, καθώς επίσης την αναβάθμιση της εμπειρίας στο σπίτι. Παράλληλα, είμαστε ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι σχετικά με το περιβαλλοντικό και κοινωνικό μας αποτύπωμα, ώστε να συμβαδίζουμε απόλυτα με τις αξίες των ανθρώπων που μας εμπιστεύονται.
Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στο τεύχος 221 του περιοδικού Infocom