Η ετήσια έρευνα του Telecoms.com για το 2024 καταγράφει μια γενικά θετική εικόνα για την τηλεπικοινωνιακή βιομηχανία, αποτυπώνοντας την αισιοδοξία και τις επενδυτικές προτεραιότητες για το 2025, ενώ παράλληλα αναδεικνύει σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος. Περισσότεροι από τους μισούς συμμετέχοντες (58%) δηλώνουν ικανοποιημένοι με την απόδοση του κλάδου έως σήμερα, χαρακτηρίζοντάς την «καλή» ή «εξαιρετική». Η αισιοδοξία αυτή είναι πιο έντονη στους Παρόχους Υπηρεσιών Επικοινωνίας (CSPs), με το 52% να αξιολογεί την απόδοση ως «καλή» και το 15% ως «εξαιρετική».
Αντίθετα, στους προμηθευτές λογισμικού και υλικού, το 40% αξιολογεί την απόδοση ως «μέτρια» και μόλις το 38% ως «καλή». Παρόλα αυτά, η προοπτική για το 2025 είναι ενθαρρυντική, καθώς το 67% των συμμετεχόντων δηλώνει αισιοδοξία για το μέλλον, με το 73% των CSPs να διατηρεί μια θετική στάση και το 34% να την περιγράφει ως «πολύ θετική». Παρόμοια αισιοδοξία εκφράζεται από το 55% των προμηθευτών λογισμικού και το 56% των εταιρειών συμβουλευτικής, με ποσοστό 13% και 23% αντίστοιχα να θεωρούν ότι το 2025 θα είναι ιδιαίτερα θετικό για την επιχειρηματική πορεία του κλάδου.
Οι επενδυτικές προτεραιότητες για το 2025 αναδεικνύουν την τεχνητή νοημοσύνη (AI), την αυτοματοποίηση και τη μηχανική μάθηση (ML) ως τις κορυφαίες τεχνολογίες που θα επηρεάσουν τη στρατηγική των τηλεπικοινωνιακών οργανισμών. Το 41% των συμμετεχόντων ανέδειξε αυτούς τους τομείς ως προτεραιότητα, με το 42% των CSPs και το 47% των εταιρειών συμβουλευτικής να επιβεβαιώνουν τη σημασία των τεχνολογιών αυτών. Ταυτόχρονα, η ψηφιακή μεταμόρφωση, η ασφάλεια και η γενετική τεχνητή νοημοσύνη (GenAI) καταλαμβάνουν τη δεύτερη θέση, με το 32% των ερωτηθέντων να τις θεωρεί επενδυτικές προτεραιότητες, ενώ οι επενδύσεις σε ευρυζωνικά δίκτυα ακολουθούν με 30%.
Παρά την αυξημένη σημασία που αποδίδεται στη generative τεχνητή νοημοσύνη, χαρακτηρίζεται και πάλι ως η πιο υπερτιμημένη στον κλάδο, με το 41% των συμμετεχόντων να τη θεωρεί υπερβολικά προβεβλημένη, γεγονός που αντανακλά την επιφυλακτικότητα σχετικά με την πραγματική αξία της και την απόδοση επενδύσεων (ROI). Στη δεύτερη θέση των υπερτιμημένων τεχνολογιών βρίσκεται το 6G, με ποσοστό 39%, καθώς πολλοί εκφράζουν ανησυχίες ότι θα ακολουθήσει την υπερβολική διαφημιστική προβολή που είχε το 5G, η οποία, για κάποιους, οδήγησε σε απογοήτευση. Η συζήτηση γύρω από το metaverse έχει υποχωρήσει, με το 33% να το κατατάσσει στην τρίτη θέση των υπερτιμημένων τεχνολογιών.
Η επίδραση του AI στις τηλεπικοινωνίες αποτελεί πεδίο διχογνωμίας στον κλάδο. Το 47% των συμμετεχόντων θεωρεί ότι η επίδραση της τεχνητής νοημοσύνης τα επόμενα πέντε χρόνια θα είναι σταδιακή (incremental), ενώ το 42% πιστεύει ότι θα είναι μετασχηματιστική (transformative). Ταυτόχρονα, το 55% των συμμετεχόντων αναγνωρίζει ότι η μεγαλύτερη ευκαιρία που προσφέρει το AI είναι η βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη, γεγονός που αντανακλά την ανάγκη για αναβαθμισμένες υπηρεσίες που θα καλύπτουν τις σύγχρονες απαιτήσεις των καταναλωτών.
Παρά τις αισιόδοξες προοπτικές και τις επενδυτικές στρατηγικές, η έρευνα αποκαλύπτει και τις σημαντικές προκλήσεις που απειλούν την κερδοφορία και τη μακροπρόθεσμη επιτυχία των τηλεπικοινωνιακών οργανισμών. Οι δύο κυριότερες ανησυχίες είναι η πίεση για μείωση των τιμών και των περιθωρίων κέρδους, που επισημάνθηκε από το 40% των συμμετεχόντων, και οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι πόλεμοι, που ανησυχούν το 39%. Οι CSPs αναδεικνύουν τις πιέσεις στις τιμές ως την κορυφαία απειλή (51%), ενώ οι εταιρείες συμβουλευτικής δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στους γεωπολιτικούς κινδύνους (52%).
Τα ευρήματα δείχνουν επίσης διαφοροποιήσεις σε περιφερειακό επίπεδο: στην Ευρώπη και την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, οι γεωπολιτικές εντάσεις θεωρούνται η σημαντικότερη απειλή, με ποσοστά 49% και 47% αντίστοιχα, ενώ στη Βόρεια Αμερική το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι οι πιέσεις στις τιμές και τα περιθώρια κέρδους (42%). Η κλιμάκωση των πολεμικών συγκρούσεων και η αστάθεια στις διεθνείς σχέσεις έχουν σοβαρές επιπτώσεις στον κλάδο, καθώς αυξάνουν τα κόστη και περιορίζουν την κερδοφορία, ενώ οι εντάσεις στον τεχνολογικό τομέα, όπως η διαμάχη ΗΠΑ-Κίνας, επηρεάζουν κρίσιμες βιομηχανίες όπως αυτή των ημιαγωγών, που είναι θεμελιώδους σημασίας για την ανάπτυξη του AI.
Ένα ακόμη κρίσιμο ζήτημα για την ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιακών δικτύων είναι το edge computing, το οποίο θεωρείται «πολύ σημαντικό» ή «κρίσιμο» από το 64% των συμμετεχόντων. Παρά την αναγνωρισμένη σημασία του, το 69% των οργανισμών δηλώνει ότι βρίσκεται ακόμη σε διερευνητικό στάδιο εφαρμογής της τεχνολογίας αυτής, με το υψηλό κόστος να αποτελεί βασικό εμπόδιο, ειδικά για τους CSPs. Παράλληλα, το Wi-Fi 7, αναδεικνύεται ως μια σημαντική τεχνολογία, που μπορεί να ενισχύσει τις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες. Η βελτίωση των εμπειριών πολλαπλών χρηστών αποτελεί κίνητρο για το 48% των συμμετεχόντων, ενώ το 49% αναφέρει ως βασικό παράγοντα την εισαγωγή νέων περιπτώσεων χρήσης. Ωστόσο, η αβεβαιότητα παραμένει, με το 51% των συμμετεχόντων να δηλώνει ότι δεν έχουν ακόμη ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα για την υλοποίησή του.
Συνολικά, η έρευνα σκιαγραφεί μια αισιόδοξη προοπτική για το 2025, με την τηλεπικοινωνιακή βιομηχανία να προσαρμόζεται στις νέες τεχνολογικές εξελίξεις και να επιδιώκει στρατηγικές επενδύσεις σε AI, αυτοματοποίηση και edge computing. Οι CSPs, οι οποίοι αποτελούν την κινητήρια δύναμη της βιομηχανίας, εκφράζουν τη μεγαλύτερη αισιοδοξία για το μέλλον, ενώ οι επενδύσεις σε ψηφιακό μετασχηματισμό, ασφάλεια και Wi-Fi 7 προσφέρουν ευκαιρίες για περαιτέρω ανάπτυξη. Παρόλα αυτά, οι γεωπολιτικές εντάσεις, οι αυξανόμενες πιέσεις στις τιμές και οι ανησυχίες για την απόδοση επενδύσεων σε υπερτιμημένες τεχνολογίες, όπως το GenAI και η 6G, απαιτούν προσεκτική διαχείριση και στρατηγική αντιμετώπιση.