Η Google και ορισμένοι από τους μεγαλύτερους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους της Ευρώπης ζήτησαν από τις Βρυξέλλες να ορίσουν το iMessage ως «βασική υπηρεσία πλατφόρμας», κάτι που θα απαιτήσει από την Apple να κάνει την εφαρμογή πλήρως συμβατή με τον ανταγωνισμό.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διερευνά εάν το iMessage θα πρέπει να περιλαμβάνεται σε μια λίστα υπηρεσιών που θα συμμορφώνονται με το νέο νόμο για τις ψηφιακές αγορές – κάτι που σημαίνει πως θα είναι σε θέση να αλληλεπιδράσει απρόσκοπτα με ανταγωνιστές, όπως το WhatsApp.
Επί του παρόντος, μόνο οι χρήστες της Apple μπορούν να επικοινωνούν μέσω του iMessage, κάτι που αποτελεί βασικό παράγοντα για τη διατήρηση του «loyalty» των κατόχων iPhone, ειδικά μεταξύ των νεότερων, ηλικιακά, καταναλωτών. Όταν οι χρήστες που χρησιμοποιούν smartphone με λογισμικό Android συμμετέχουν σε μια ομάδα συνομιλιών του iMessage, όλα τα μηνύματα αλλάζουν χρώμα, υποδεικνύοντας ότι έχει γίνει μετάβαση σε τυπικό SMS.
Οι χρήστες Android χάνουν, επίσης, ορισμένες λειτουργίες, όπως η ποιότητα των βίντεο και των φωτογραφιών. Οι αντίπαλες εταιρείες προσπαθούν εδώ και καιρό να πείσουν κάθε πλευρά για την ανάγκη συμβατότητας του iMessage και με άλλες συσκευές, πέρα από το hardware της Apple.
Σε επιστολή που εστάλη στην Κομισιόν και που επικαλούνται οι Financial Times, οι υπογράφοντες, μεταξύ των οποίων ένας ανώτερος αντιπρόεδρος της Google και τα διευθυντικά στελέχη των Vodafone, Deutsche Telekom, Telefónica και Orange, ισχυρίζονται ότι η υπηρεσία της Apple καλύπτει τα όρια του νόμου. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να υπόκειται στους κανόνες «προς όφελος των ευρωπαίων καταναλωτών και επιχειρήσεων».
Οι τεχνολογικές εταιρείες με ετήσια έσοδα άνω των 7,5 δισ. ευρώ και τουλάχιστον 10.000 ενεργούς μηνιαίους επιχειρηματικούς χρήστες στην ΕΕ εμπίπτουν στους κανόνες, αν και οι ρυθμιστικές αρχές έχουν τη διακριτική ευχέρεια, ως προς τον προσδιορισμό περιπτώσεων που ξεπερνούν αυτές τις μετρήσεις. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι το iMessage έχει έως και 1 δισεκατομμύριο χρήστες παγκοσμίως και η Apple παραδέχτηκε ότι έχει περισσότερους από 10.000 επιχειρηματικούς χρήστες σε όλο τον κόσμο.
Ωστόσο, ως μέρος της έρευνας της ΕΕ, η κατασκευάστρια των iPhone υποστήριξε ότι το iMessage δεν πρέπει να συμπεριληφθεί στους νέους κανόνες, επειδή οι χρήστες δεν πληρώνουν απευθείας για τη χρήση του, ενώ οι συσκευές μπορούν να χρησιμοποιηθούν και χωρίς την εφαρμογή.
Η Κομισιόν ανέφερε ότι η Apple της είπε πως «το iMessage δεν αποτελεί σημαντική πύλη στην Ένωση για τους επαγγελματίες χρήστες, ώστε να προσεγγίσουν τελικούς χρήστες, λόγω της μικρής του κλίμακας σε σχέση με άλλες υπηρεσίες ανταλλαγής μηνυμάτων».
Ωστόσο, η Κομισιόν πιστεύει ότι το iMessage συμβάλλει έμμεσα στα έσοδα της Apple, καθώς η εφαρμογή είναι προεγκατεστημένη και μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο στις συσκευές της. Ως εκ τούτου, οι ρυθμιστικές αρχές λένε ότι το iMessage αποτελεί «ένα σημαντικό στοιχείο της επέκτασης του οικοσυστήματος της Apple».
Οι τηλεπικοινωνιακές εταιρείες και η Google υποστήριξαν στην επιστολή τους, η οποία εστάλη στον Επίτροπο Εσωτερικής Αγοράς της ΕΕ, Thierry Breton, ότι η «θεμελιώδης φύση» του iMessage ως «μια σημαντική πύλη μεταξύ των επιχειρηματικών χρηστών και των πελατών τους, αποτελεί αναμφίβολα δικαιολογία για τον χαρακτηρισμό της Apple ως gatekeeper για την υπηρεσία iMessage».
Τόνισαν ότι οι καταναλωτές θα ήταν σε καλύτερη θέση, ως αποτέλεσμα ενός τέτοιου χαρακτηρισμού, επειδή η «εμπλουτισμένη ανταλλαγή μηνυμάτων» είναι διαθέσιμη μόνο μεταξύ των χρηστών της Apple.
«Είναι υψίστης σημασίας οι επιχειρήσεις να μπορούν να προσεγγίσουν όλους τους πελάτες τους εκμεταλλευόμενοι τις σύγχρονες υπηρεσίες επικοινωνίας με εμπλουτισμένες δυνατότητες ανταλλαγής μηνυμάτων», τονίζεται στην επιστολή. «Μέσω του iMessage, οι business users μπορούν να στέλνουν enriched μηνύματα μόνο σε χρήστες iOS και να βασίζονται στα παραδοσιακά SMS για όλους τους άλλους τελικούς χρήστες».
Η Apple αρνήθηκε να σχολιάσει, αλλά επισήμανε πως «οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση σε μια μεγάλη ποικιλία εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων και συχνά χρησιμοποιούν πολλές ταυτόχρονα, γεγονός που αντικατοπτρίζει πόσο εύκολη είναι η εναλλαγή μεταξύ τους. Το iMessage έχει σχεδιαστεί και διατεθεί στην αγορά για προσωπικές επικοινωνίες καταναλωτών και ανυπομονούμε να εξηγήσουμε στην επιτροπή γιατί το iMessage δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του DMA».