Η κοινωνία μας «πλημμυρίζει» από νέες τεχνολογίες και εφαρμογές τους, με καταιγιστικό ρυθμό: AI, blockchain, ψηφιακοί βοηθοί, αυτόνομα συστήματα, ρομποτική ψηφιοποίηση των… πάντων και, συνολικά, ένας μεγάλος, ψηφιακός μετασχηματισμός. Τα 3G και 4G δίκτυα αλλά και η επέκταση του γρήγορου Internet ήταν αυτά που επέτρεψαν αυτή την τεράστια τεχνολογική πρόοδο που συνετελέστη τα τελευταία 10 χρόνια, σε συνδυασμό με την καθολική υιοθέτηση των smartphones. Και, όπως όλα δείχνουν, τα επόμενα 10 χρόνια θα δούμε ακόμα περισσότερες, νέες τεχνολογίες και η ζωή μας θα αλλάξει ολιστικά. Τα 5G δίκτυα θα είναι ο “enabler” για όλα αυτά που αναμένονται, όμως κάπου εδώ, τίθεται ένα μεγάλο ερώτημα: «Ποιοι» είναι οι άνθρωποι που θα κάνουν τη θεωρία, πράξη;
Η απάντηση είναι, απλή: «Όλοι». Κυρίως, όμως, οι νέοι που αυτή τη στιγμή είναι μαθητές ή φοιτητές και θα αποτελέσουν το workforce του μέλλοντος. Η παραδοσιακή εκπαίδευση δεν μπορεί πλέον να ακολουθήσει το ρυθμό της τεχνολογικής εξέλιξης και να προσφέρει τα απαραίτητα εφόδια στους εκπαιδευόμενους. Φυσικά και είναι χρήσιμη, για την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων των νέων αλλά και για να τους προσφέρει γενικές και ειδικές γνώσεις πάνω σε κάθε επιστήμη και κλάδο. Αλλά το μέλλον βρίσκεται στη βιομηχανία του ICT και για το λόγο αυτό δημιουργήθηκε το Huawei Innovation Day, που από το 2013 μέχρι σήμερα είναι το ετήσιο «κάλεσμα» της εταιρείας, προς κάθε ενδιαφερόμενο: Μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικούς, δημόσια και ιδιωτικά ιδρύματα.
Το Huawei Innovation Day 2020 έλαβε χώρα 5-6 Νοεμβρίου στη Βαρσοβία, με τη μορφή online event φυσικά, και κατά τη διάρκειά του είχαμε την ευκαιρία να ακούσουμε από τους ίδιους τους ανθρώπους της εταιρείας, αλλά και αναγνωρισμένους ακαδημαϊκούς, για το πως η Huawei εντοπίζει, «ανατρέφει» και τελειοποιεί τα νέα ταλέντα, προετοιμάζοντάς τα για τις τεχνολογίες του μέλλοντος. Σε ετήσια βάση η Huawei «τρέχει» το δικό της Academy, με επενδύσεις πολλών εκατομμυρίων €, εκπαιδεύοντας πρωτίστως τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι με τη σειρά τους αναλαμβάνουν τη μεταλαμπάδευση της γνώσης στους μαθητές/φοιτητές τους. Και, κάπως έτσι, περνάμε από τη θεωρία στην πράξη και οι παραδοσιακές μέθοδοι διδασκαλίας συμπληρώνονται ιδανικά από μοντέρνες πρακτικές, με στόχο την προετοιμασία των νέων για εργασία στον κλάδο του ICT.
Την πρώτη ημέρα του Innovation Day 2020 «άνοιξε» η κ. Catherine Chen, Corporate Senior Vice President and Director of board της Huawei. «Η πανδημία μας έχει απομακρύνει, αλλά μας έχει φέρει και πιο κοντά, ταυτόχρονα», σημείωσε πριν σταθεί στην αναγκαιότητα του ψηφιακού μετασχηματισμού και της επένδυσης σε ταλαντούχους νέους και σε καινοτομίες της αγοράς. Η έλευση της πανδημίας θα επιταχύνει αυτές τις εξελίξεις και μέχρι το 2027 θα έχουμε 10 εκατομμύρια περισσότερα «ταλέντα του ICT» απ’ότι υπολογίζαμε πριν τον COVID-19. Σύμφωνα με την κα.Chen, το ταλέντο πρέπει να καλλιεργείται όχι μόνο σε θεωρητικό επίπεδο, μέσα στις αίθουσες και τα αμφιθέατρα, αλλά και πρακτικά. Για το λόγο αυτό η Huawei έχει επενδύσει μεγάλα ποσά για την εκπαίδευση των νέων, σε συνεργασία με εκπαιδευτικά ιδρύματα σε 12 χώρες της Ευρώπης και διαθέτει πάνω από 110 εγκεκριμένα Huawei ICT learning centers παγκοσμίως. Το πρώτο R&D center της εταιρείας άνοιξε τις πόρτες του πριν από 20 χρόνια στη Σουηδία και πλέον η Huawei έχει πάνω από 23 R&D centers στην Ευρώπη, δημιουργώντας πολλές θέσεις εργασίας, στηρίζοντας τα τοπικά επιχειρηματικά και εκπαιδευτικά οικοσυστήματα και δείχνοντας το γιατί αυτοχαρακτηρίζεται «ευρωπαϊκή εταιρεία». Παράλληλα, η κα.Chen παρατήρησε πως η βιομηχανία του ICT παραμένει ανδροκρατούμενη, με τις γυναίκες να αποτελούν μόνο το 11-30% του συνόλου, ανάλογα με τη βαθμίδα τους μέσα στον εκάστοτε οργανισμό. Και αυτό είναι κάτι που η Huawei προσπαθεί να αλλάξει, ενισχύοντας τις γυναίκες του ICT και προσφέροντάς τους τα εφόδια που χρειάζονται για να πετύχουν τα όσα μπορούν στον κλάδο.
Τη «σκυτάλη» πήρε ο κ.Michal Boni, πρώην Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής της Πολωνίας και Ευρωβουλευτής, ο οποίος στάθηκε στη σημασία της Τεχνητής Νοημοσύνης αλλά και των μεγάλων αλλαγών που πρέπει να γίνουν τα επόμενα χρόνια, ώστε η Ευρώπη να μη μείνει πίσω στον αγώνα δρόμου των νέων τεχνολογιών. Η Πολωνία βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις των 27 χωρών της ΕΕ όσον αφορά τις ψηφιακές δεξιότητες των πολιτών της αλλά και τη διείσδυση των νέων τεχνολογιών στις επιχειρήσεις της (δυστυχώς για την Ελλάδα, βρίσκεται ακόμα χαμηλότερα). Παράλληλα, αρκετοί Πολωνοί «φοβούνται» την ΑΙ και δεν είναι υπερ της (28%), ένα ανησυχητικό ποσοστό σίγουρα. Ο κ.Boni θεωρεί πως τα ταλέντα πρέπει να «αλιεύονται» από μικρή ηλικία αλλά η εκπαίδευση πάνω στις τεχνολογίες αφορά όλους μας και κυρίως τους σημερινούς 30-40-50 ετών εργαζόμενους, οι οποίοι πρέπει να μπορούν να προσαρμόζονται εύκολα στις νέες συνθήκες και ανάγκες της αγοράς. Οι υποδομές (π.χ. 5G) είναι απαραίτητες για να προχωρήσουμε γρήγορα στη νέα εποχή, όπως και ο εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού συστήματος. Και σίγουρα ο ανταγωνισμός ωφελεί τους πάντες, κάτι που οι ΗΠΑ εμποδίζουν με τις μονομερείς τους ενέργειες ενάντια στην Κίνα, σύμφωνα με τον ίδιο. Έκλεισε την ομιλία του αναφέροντας πως τα δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα και η κυβέρνηση πρέπει να συνεργάζονται στενά με εταιρείες όπως η Huawei για την υποστήριξη των ταλέντων και την ανάπτυξη των ηγετών του μέλλοντος, κυρίως μέσω της πρακτικής εξάσκησης και εφαρμογής των γνώσεων και δεξιοτήτων τους.
Εν συνεχεία, ο κ.Zhan Tao, Director Unesco IITE, έδωσε έμφαση στη σημασία της στήριξης της κοινωνίας από ιδιωτικούς φορείς και τις μεγάλες ανάγκες που έχουν αυτή τη στιγμή, τόσο οι χώρες της Ευρώπης, όσο και της Αφρικής. Και, αναφερόμενος στο Huawei Innovation Day, τόνισε οτι χρειαζόμαστε καινοτομία «κάθε μέρα και όχι μόνο μια μέρα το χρόνο», για να προοδεύσουμε σαν κοινωνία.
Ο καθηγητής Jan Maday του Πανεπιστημίου της Βαρσοβίας μας μίλησε αρκετά για την ΑΙ και τις βασικές της αρχές. Πως ξεκίνησε, ποιοί ήταν οι «πατέρες» της, πως ορίζεται και εν τέλει, ποιους πρέπει να εκπαιδεύσουμε πάνω στην ΑΙ και με ποιο τρόπο. Στάθηκε ιδιαίτερα στον John McCarthy, αυτόν που ουσιαστικά σύστησε την ΑΙ στον κόσμο το 1956, αλλά και στον αδικοχαμένο Alan Turing που αποκάλεσε «παππού της ΑΙ» και πρωτοπόρο στον τομέα του. Όσον αφορά τα “Whom, What και How”, ο καθηγητής σημείωσε πως όλοι πρέπει να εκπαιδεύονται πάνω στην ΑΙ, ανεξαρτήτως ηλικίας, να μαθαίνουν την λεγόμενη «υπολογιστική σκέψη» (λογική, αλγόριθμοι, προγραμματισμός) και αυτά να συμβαίνουν μέσω ενός συνδυασμού παραδοσιακής και μοντέρνας εκπαίδευσης (εξ’αποστάσεως ή όχι). Όσον αφορά τo e-learning, ο καθηγητής Maday τόνισε πως η ψυχολογία των μαθητών είναι πολύ σημαντική, όπως και η προσέγγισή τους (η πολλή ελευθερία βλάπτει και δεν δημιουργείται ηθική ικανοποίηση όταν οι μαθητές δεν μπορούν να μοιραστούν την επιτυχία τους με άλλους ανθρώπους). Τέλος, επίστησε την προσοχή της εκπαίδευσης σε πολύ νεαρές ηλικίες καθώς υπάρχει σωστός και λάθος τρόπος να γίνει αυτή. Και ο λάθος τρόπος μπορεί να αποθαρρύνει τους μαθητές, στρέφοντάς τους μακριά από μια ολόκληρη επιστήμη, ένα ολόκληρο κλάδο. Έτσι, χρειάζονται κατάλληλα προετοιμασμένοι καθηγητές, με κίνητρο και κατηγόρησε ευθέως τα παραδοσιακά πανεπιστήματα για τη μεθοδολογία που ακολουθούν μέχρι σήμερα.
Η καθηγήτρια Aleksandra Przegalinska του Πανεπιστημίου του Kozminski παρουσίασε το concept του “Education for Innovation”, ενώ ο καθηγητής Ph.D Piot Bilski του Research Insitute Warsaw University of Technology ανέλυσε το πως λειτουργεί η συνεργασία του ιδρύματος με τη Huawei, ποια είναι τα οφέλη που προκύπτουν από αυτήν και το γιατί πρέπει να πορευθούμε «εναγκαλισμένοι» με την ΑΙ στη νέα εποχή. Εν συνεχεία, ένα πρακτικό παράδειγμα εφαρμογής της ΑΙ στον τομέα της Ιατρικής. Ο κ.Grzegors Sladowski της DataExpert παρουσίασε το πως η AI, με την αρωγή της Huawei και σε συνεργασία με το Νοσοκομείο της Κρακοβίας, «έλυσε» τα χέρια των γιατρών σε μια άκρως επιβαρυμένη περίοδο, εξ’αιτίας της πανδημίας. Ένας αξονικός τομογράφος έστελνε τις εικόνες των πνευμόνων ασθενών σε ένα εξειδικευμένο υπολογιστή, ο οποίος ταχύτατα τις ανέλυε και βοηθούσε σημαντικά στην ταχεία διάγνωση της εκάστοτε περίπτωσης (πνευμονία ή/και COVID). Το feedback του ιατρικού προσωπικού ήταν θετικό, αναφέροντας υψηλή ταχύτητα και ακρίβεια διαγνώσεων, επιτρέποντας ταχύτερη νοσηλεία και απελευθερώντας πολύτιμο χρόνο για το ιατρικό έργο.
Ακόμα ένα «απτό» παράδειγμα των νέων δυνατοτήτων που μας προσφέρουν οι τεχνολογίες αυτές είδαμε από τον Καθηγητή Lukasz Gawet, Διευθυντή του Εθνικού Μουσείου της Πολωνίας. Το project που υλοποίησε το Μουσείο σε συνεργασία με τη Huawei (και για το οποίο, μάλιστα, ο καθ.Gawet βραβεύτηκε στο τέλος της παρουσίασής του από την εταιρεία, αφορούσε μια 3D απεικόνιση ορισμένων αιθουσών του, διαθέσιμη online για κάθε ενδιαφερόμενο. Ο εικονικός επισκέπτης μπορεί να «περπατά» στο χώρο και να «στέκεται» μπροστά από όποιο έκθεμα θέλει, ενώ κάνοντας κλικ πάνω του, μπορεί να το βλέπει σε υψηλή ανάλυση αλλά και να διαβάζει ιστορικές πληροφορίες γι’αυτό. Η φυσική παρουσία μέσα σε ένα μουσείο δε θα μπορέσει ποτέ να υποκατασταθεί από την τεχνολογία σύμφωνα με τον ίδιο, αλλά τέτοιες, εικονικές περιηγήσεις επιτρέπουν σε ανθρώπους από κάθε μεριά του πλανήτη να θαυμάσουν τα εκθέματα ή μια ιστορική τοποθεσία, αλλά μπορούν να λειτουργήσουν και συμπληρωματικά στο «φυσικό» tour: Για παράδειγμα, δίνοντας στον επισκέπτη τη δυνατότητα να σχεδιάσει την πορεία που θα ακολουθήσει μέσα στο Μουσείο, όταν το επισκεφτεί αυτοπροσώπως, ή τη δυνατότητα να αντιληφθεί καλύτερα τα όσα είδε, αφού το επισκέφθηκε, χωρίς βιασύνη και σε υψηλή ανάλυση εικόνας. Επίσης, επιτρέπει τη θέαση εκθεμάτων σε υψηλή ανάλυση (π.χ. πινάκων και αντίστοιχων έργων τέχνης), κάτι που δεν είναι δυνατόν ούτε με τη φυσική παρουσία του.
Ακολούθησαν από κοινού οι καθηγητές Mariusz Glabowski και Pawel Sniatala Ph.D του Poznan Technical University, οι οποίοι ανέλαβαν να καταδείξουν το πως το Huawei ICT Academy δίνει στα νέα ταλέντα τα εφόδια να αναπτυχθούν. Το «κλειδί» είναι πως ξεφεύγει από τους περιορισμούς της θεωρητικής εκπαίδευσης, δίνοντάς τους πρακτικά προβλήματα και «γρίφους» που πρέπει να λύσουν. Τα διάφορα projects που αναλαμβάνουν, όπως και οι διαγωνισμοί ταλέντων (ατομικοί ή ομαδικοί) που διοργανώνονται (π.χ. Huawei ICT competition) φέρνουν στον ίδιο «χώρο» ταλέντα από κάθε γωνιά του κόσμου, τα οποία διαγωνίζονται για τις καλύτερες ιδέες και τις πιο εφευρετικές λύσεις και εφαρμογές. Οι νικητές δε λαμβάνουν απλά μια πρόσκαιρη αναγνώριση αλλά έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν ακόμα περισσότερο τις δεξιότητές τους, όπως για παράδειγμα λαμβάνοντας εκπαίδευση ημερών στα ίδια τα HQ της Huawei, στην Κίνα.
Την πρώτη μέρα του Huawei Innovation Day 2020 έκλεισε ο κ.Marco Xu, Senior Director of Public Affairs and Communication, CEE & Nordic Region, Huawei, λανσάροντας και επίσημα το Huawei ICT Academy Program V2.0 για την κεντροανατολική Ευρώπη και τις βόρειες χώρες. Για το 2021, ο στόχος της Huawei είναι να εκπαιδεύσει πάνω από 2000 μαθητές μέσα από 100 νέα ICT courses και με τη βοήθεια πάνω από 100 πιστοποιημένων εκπαιδευτικών, σε 50+ Ακαδημίες ICT. Tέλος, υπογράμμισε για ακόμη μια φορά την 20ετή παρουσία της Huawei στην Ευρώπη και την πρόθεσή της να συνεχίσει να επενδύσει σε αυτήν και τους νέους της.