Η διάθεση των καταναλωτών σχετικά με την οικονομική ανάπτυξη σε μεμονωμένες ευρωπαϊκές χώρες αναπτύχθηκε θετικά κατά το πρώτο τρίμηνο του 2015. Οι καταναλωτές στη δυτική και νότια Ευρώπη ήταν ιδιαίτερα αισιόδοξοι, εκφράζοντας αυτοπεποίθηση ότι θα επωφεληθούν από μια γενική οικονομική ανοδική πορεία.
Παρά τα κυρίως θετικά οικονομικά δεδομένα, οι καταναλωτές στην ανατολική Ευρώπη ήταν αισθητά πιο επιφυλακτικοί. Οι επιπτώσεις των συγκρούσεων στην Ουκρανία και τα αποτελέσματα των οικονομικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας παίζουν σημαντικό ρόλο για τους καταναλωτές σε αυτή την περιοχή. Αυτά είναι τα αποτελέσματα της έρευνας της GfK Consumer Climate Europe σε 15 ευρωπαϊκά κράτη.
Η Ευρώπη ανακάμπτει σταθερά από την χρηματοοικονομική κρίση και η οικονομία είναι εμφανές ότι αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου του περασμένου έτους ουσιαστικά σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα. Σχεδόν όλες οι χώρες, σημείωσαν ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης συνολικά για το 2014. Επίσης,οι προβλέψεις είναι θετικές για φέτος, με τους ειδικούς οικονομικών θεμάτων να αναθεωρούν τις προβλέψεις τους ανοδικά για το 2015 σε πολλές χώρες. Την παρούσα στιγμή προβλέπεται άνοδος 1,8% στη Γερμανία, 2,8% στην Ισπανία, 1,3% στην ευρωζώνη και 1,7% στην Ευρωπαϊκή Ένωση(ΕΕ). Βελτίωση σημείωσε επίσης η κατάσταση στην αγορά εργασίας. Το ποσοστό ανεργίας μειώνεται με αργούς αλλά σταθερούς ρυθμούς στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Ωστόσο, η κατάσταση παραμένει εξαιρετικά δύσκολη στην Ισπανία, την Πορτογαλία, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ελλάδα.
Υπάρχουν αρκετοί λόγοι πίσω από τις αναπάντεχα καλές οικονομικές επιδόσεις. Οι μεταρρυθμίσεις, οι οποίες εφαρμόστηκαν και εξακολουθούν να εφαρμόζονται στις χώρες της κρίσης, αλλά και σε πολλές άλλες χώρες, ξεκινούν πλέον να φέρνουν αποτελέσματα. Επιπλέον, η τιμή του πετρελαίου βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο εδώ και χρόνια,γεγονός που καθιστά φθηνότερη για πολλές εταιρείες την κατασκευή και τη μεταφορά των προϊόντων τους. Οι καταναλωτές χρειάζονται λιγότερα χρήματα για το φυσικό αέριο και τη θέρμανση. Ακόμα,το ασθενές ευρώ της τρέχουσας περιόδου διευκολύνει τις χώρες της ενιαίας νομισματικής ζώνης να κάνουν εξαγωγές, καθώς οι εξαγωγές τους είναι φθηνότερες συγκριτικά με εκείνες των χωρών που δεν ανήκουν στην ευρωζώνη.
Αυτή η συνεχής θετική τάση αντικατοπτρίζεται επίσης και στη διάθεση των καταναλωτών. Η διάθεση στις δυτικές και τις νοτιοανατολικές ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, σημείωσαν αισθητή βελτίωση σε ορισμένες περιπτώσεις. Οι Έλληνες ελπίζουν σε σημαντική οικονομική βελτίωση και αύξηση των εισοδημάτων μετά την εκλογή νέας κυβέρνησης στο τέλος Ιανουαρίου. Και οι δύο δείκτες αυξήθηκαν κατά περίπου 30 μονάδες το πρώτο τρίμηνο και είναι πλέον αρκετά πάνω από το μηδέν. Αυτό που απομένει να φανεί είναι αν μπορεί να διατηρηθεί αυτή η ανοδική πορεία, δεδομένων των δυσκολιών που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τα χρηματοοικονομικά του κράτους. Η οικονομία της Ισπανίας βελτιώνεται σταθερά, με τους ειδικούς οικονομικών θεμάτων να προβλέπουν ανάπτυξη της τάξης του 2,8% για φέτος. Εξίσου θετική είναι και η εκτίμηση των καταναλωτών. Φτάνοντας τις 41 μονάδες το Μάρτιο, οι οικονομικές προσδοκίες βρίσκονται στο υψηλότερο σημείο που έχουν βρεθεί από τη στιγμή που ξεκίνησαν οι καταγραφές το 1986.
Η συνολική θετική διάθεση των Ευρωπαίων καταναλωτών αντικατοπτρίζεται και στο καταναλωτικό κλίμα της GfK για την ΕΕ των 28. Κατά τους τρεις πρώτους μήνες του 2015, ο δείκτης αυξήθηκε αξιοσημείωτα κατά 4,3 μονάδες, φτάνοντας τις 9,8 μονάδες τον Μάρτιο. Πρόκειται για την υψηλότερη τιμή από τον Απρίλιο του 2008.