Αύξηση κατά 14,0% σε σχέση με το Α΄ τρίμηνο 2011 σημείωσαν το πρώτο τρίμηνο πέρσι οι καταναλωτές που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές, σύμφωνα με την έρευνα Χρήσης Τεχνολογιών Πληροφόρησης και Επικοινωνίας στα νοικοκυριά, έτους 2012, που διεξήχθη από την ΕΛΣΤΑΤ (Ελληνική Στατιστική Αρχή).
Οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται να προτιμούν τα ελληνικά προϊόντα και συνακόλουθα ενδιαφέρονται περισσότερο για τη χώρα προέλευσης των πωλητών.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε την περίοδο 15/05/2012 – 15/07/2012 σε δείγμα 6.500 νοικοκυριών και κατέδειξε ότι το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που κατά το πρώτο τρίμηνο πέρσι έκανε ηλεκτρονική αγορά ανέρχεται σε 26,9%.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα:
– Ο μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής των ατόμων που πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές μέσω του διαδικτύου, για την πενταετία 2008 – 2012, ανέρχεται στο 18,5%. Την τελευταία διετία, το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που δηλώνουν ότι μέχρι και τον Μάρτιο, κάθε έτους, δεν έχουν πραγματοποιήσει ποτέ αγορές ή παραγγελίες αγαθών μέσω του διαδικτύου μειώθηκε από 70,9% το 2010 σε 63,9% το 2011 και σε 61,8% το 2012.
– Το 56,9% όσων έκαναν ηλεκτρονικές αγορές είναι άνδρες και το 43,1% γυναίκες. Τα ποσοστά για το Α΄ τρίμηνο του 2011 ήταν 60,7% άνδρες και 39,3% γυναίκες και για το Α΄ τρίμηνο του 2010 65,2% άνδρες και 34,8% γυναίκες.
– Το 37,9% όσων πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 25 – 34 ετών.
– Οι χρήστες με υψηλό μορφωτικό επίπεδο (απόφοιτοι ΤΕΙ/ΑΤΕΙ, ΑΕΙ ή με μεταπτυχιακές σπουδές) ανέρχονται στο 55,7% και οι μέσου μορφωτικού επιπέδου (απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ινστιτούτων επαγγελματικής κατάρτισης) στο 40,2%.
– Τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες για προσωπική χρήση των οποίων οι αγορές ή παραγγελίες από το διαδίκτυο αυξήθηκαν σημαντικά κατά τη εξεταζόμενη χρονική περίοδο σε σχέση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του προηγούμενου έτους, είναι: φάρμακα κατά 36,1%, είδη ένδυσης και υπόδησης – αθλητικά είδη 28%, υλικό ηλεκτρονικής εκμάθησης 27,5%, είδη διατροφής – είδη παντοπωλείου 25,0%, εισιτήρια για εκδηλώσεις (συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, κινηματογράφο κλπ.) 16,2%. Τα είδη που οι αγορές – παραγγελίες τους καταγράφουν μείωση είναι: υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών (συνδρομές συνδρομητικής τηλεόρασης –Nova–, συνδρομές ευρυζωνικής σύνδεσης, λογαριασμοί κινητού ή σταθερού τηλεφώνου, καταβολή χρημάτων σε προπληρωμένη τηλεφωνική κάρτα κλπ.) κατά 40,0%, εξαρτήματα και περιφερειακός εξοπλισμός (hardware) ηλεκτρονικού υπολογιστή 37,1%, διαμονή σε καταλύματα (ξενοδοχεία, δωμάτια, διαμερίσματα κλπ.) 26,0%, λογισμικό ηλεκτρονικών υπολογιστών (εξαιρουμένων computer games και video games) και αναβαθμίσεις αυτών 25,9%, παιχνίδια για ηλεκτρονικό υπολογιστή και παιχνιδομηχανές και αναβαθμίσεις αυτών 22,9%, καθώς και ταξιδιωτικές υπηρεσίες (εισιτήρια, ενοικίαση αυτοκινήτου κλπ.) κατά 21,5%.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι με βάση την ίδια έρευνα το 74,3% των καταναλωτών που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές το χρονικό διάστημα Απρίλιος 2011 – Μάρτιος 2012 επέλεξε να κάνει τις αγορές του από εγχώριες επιχειρήσεις, ποσοστό αυξημένο κατά 24,9%, σε σχέση με το χρονικό διάστημα Απρίλιος 2009 – Μάρτιος 2010,ֹ το 41,3% από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το 24,3% από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι δεν γνωρίζουν τη χώρα προέλευσης των πωλητών μειώθηκε κατά το χρονικό διάστημα Απρίλιος 2011 – Μάρτιος 2012 κατά 59%, σε σχέση με ποσοστό κατά το χρονικό διάστημα Απρίλιος 2009 – Μάρτιος 2010.
Το 13,7% όσων πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές, για προσωπική χρήση, κατά το χρονικό διάστημα Απρίλιος 2011 – Μάρτιος 2012 έκαναν την αγορά – παραγγελία μέσω κάποιας φορητής συσκευής (smart phones, PDAs, MP3 players, ebook readers).