Η GSMA παρουσίασε σήμερα το πρώτο Responsible AI (RAI) Maturity Roadmap, που απευθύνεται σε όλη τη βιομηχανία, παρέχοντας στους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους τα εργαλεία και την καθοδήγηση για τη δοκιμή και την αξιολόγηση της υπεύθυνης χρήσης της συγκεκριμένης τεχνολογίας.
Αναγνωρίζοντας ότι η συνολική αξία από η διευρυμένη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στον τηλεπικοινωνιακό τομέα εκτιμάται από τη McKinsey σε 680 δισ. δολάρια μέσα στα επόμενα 15-20 χρόνια, η GSMA στοχεύει να διασφαλίσει την ηθική και υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας – όπως αναφέρεται, είναι η πρώτη φορά που ένας ολόκληρος τομέας δεσμεύεται σε μια κοινή προσέγγιση για την τεχνητή νοημοσύνη.
Ο χάρτης πορείας, που αναπτύχθηκε βάσει δεδομένων από τη McKinsey και μια ομάδα παρόχων, θα επιτρέψει στους τηλεπικοινωνιακούς οργανισμούς να αξιολογήσουν την υφιστάμενη ωριμότητα τους στην υπεύθυνη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης σε σχέση με τους στόχους και τις φιλοδοξίες τους. Προσφέρει, επίσης, σαφείς οδηγίες και εργαλεία μέτρησης για να υποστηρίξει την υλοποίηση αυτών των φιλοδοξιών, ενώ παράλληλα διασφαλίζει τις βέλτιστες πρακτικές σε όλη τη βιομηχανία.
Η ανάπτυξη του χάρτη βασίζεται στις ήδη καθιερωμένες δεσμεύσεις πολλών παρόχων κινητής τηλεφωνίας, σε σχέση με την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης με ηθικό και υπεύθυνο τρόπο. Μετά από εκτενή διαβούλευση με τη βιομηχανία, η GSMA συνδύασε αυτές τις προσεγγίσεις με υφιστάμενους διεθνείς κανονισμούς, συστάσεις και πρότυπα, όπως αυτά του ΟΟΣΑ και της Σύστασης της UNESCO για την ηθική της τεχνητής νοημοσύνης, για να αναπτύξει έναν χάρτη πορείας που να ευθυγραμμίζει ολόκληρη τη βιομηχανία.
Αυτή η πρωτοβουλία υποστηρίζεται από τις Axiata, BT, Deutsche Telekom, Du UEA, E&, Globe, KPN, MTN, Orange, Singtel, stc, Telefónica, Telenor, Telia, Telstra, Turkcell, TIM, True και Vodafone. Δεκαεννέα πάροχοι κινητής τηλεφωνίας έχουν ήδη δεσμευτεί να χρησιμοποιήσουν τον χάρτη πορείας για την παρακολούθηση, διατήρηση και βελτίωση της υπεύθυνης χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης.
Ο χάρτης πορείας βασίζεται σε πέντε κύριες διαστάσεις: το όραμα, τις αξίες και τους στρατηγικούς στόχους ενός οργανισμού, το λειτουργικό του μοντέλο και τη διακυβέρνηση της τεχνητής νοημοσύνης, τα τεχνικά ελεγκτικά μέτρα που ευθυγραμμίζονται με τις κανονιστικές απαιτήσεις, τη συνεργασία με τρίτα μέρη, καθώς και τη διαχείριση της εταιρικής αλλαγής και τις στρατηγικές επικοινωνίας.
Για καθεμία από αυτές τις διαστάσεις, ο χάρτης πορείας καθοδηγεί τους οργανισμούς να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης με υπεύθυνο τρόπο, ανάλογα με το επίπεδο ωριμότητάς τους. Ο χάρτης πορείας βασίζεται, επίσης, σε καλά καθιερωμένες αρχές βέλτιστων πρακτικών, όπως: δικαιοσύνη, ανθρώπινη εποπτεία, ιδιωτικότητα και ασφάλεια, ανθεκτικότητα, διαφάνεια, λογοδοσία και περιβαλλοντική επίδραση.
Προσφέροντας μεγαλύτερη σαφήνεια και μια κοινή προσέγγιση για την υπεύθυνη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, ο χάρτης πορείας της GSMA δίνει στους παρόχους κινητής τηλεφωνίας «την αυτοπεποίθηση να δεσμευτούν για την υιοθέτησή του, γνωρίζοντας ότι αυτό γίνεται με καθιερωμένους, συμφωνημένους και ηθικούς τρόπους, ξεκλειδώνοντας έτσι την πλήρη αξία της τεχνολογίας πιο γρήγορα».
Το Παγκόσμιο Ινστιτούτο McKinsey έχει υπολογίσει ότι ο συνολικός αντίκτυπος της τεχνητής νοημοσύνης για τους παρόχους κινητής θα μπορούσε να κυμαίνεται από 450 δισεκατομμύρια δολάρια έως 680 δισεκατομμύρια δολάρια, με το μέσο σημείο στα 565 δισεκατομμύρια δολάρια. Με βάση τα τρέχοντα σενάρια, ο κλάδος αναμένεται να αξιοποιήσει πλήρως αυτό το δυναμικό μέσα στα επόμενα περίπου 15 έως 20 χρόνια.