Για πολλούς, τα podcasts έχουν εξελιχθεί σε μία από τις πιο αγαπημένες τους συνήθειες. Σου δίνουν την ευκαιρία να ακούσεις για ζητήματα και θέματα που σε ενδιαφέρουν, από μία ευρεία γκάμα δημιουργών, όπου και όπως θέλεις, σε μορφή επεισοδίων και με σταθερό (συνήθως) προγραμματισμό. Μπορείς να ακούσεις ένα podcast έχοντας στραμμένη την προσοχή σου σε αυτό, κάνοντας παράλληλα κάτι άλλο, μόνος σου, στο αυτοκίνητο, με φίλους ή κάπως αλλιώς. Με λίγα λόγια, είναι ένα μέσο χωρίς περιορισμούς και με πολλές επιλογές.
Αν και η Smart Press διαθέτει τα δικά της podcasts (Infocom Today και Smart Talks), σκοπός αυτού του άρθρου δεν είναι να τα διαφημίσει, αλλά να δείξει τις ευκαιρίες που προσφέρει η συγκεκριμένη αγορά, και τον ανταγωνισμό που ενισχύεται ολοένα και περισσότερο.
Μιλάμε άλλωστε για έναν τομέα στον οποίο δραστηριοποιούνται τεχνολογικοί κολοσσοί, όπως η Apple, η Google, το Spotify, και τόσοι άλλοι, επενδύοντας τεράστια χρηματικά ποσά στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες που προσφέρουν, και προσπαθώντας να προσελκύσουν τόσο τους creators, όσο και το κοινό.
Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε μέσα στον Φεβρουάριο της τρέχουσας χρονιάς, το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς αποτιμήθηκε σε 2,22 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022, με τους υπολογισμούς να δείχνουν πως έφτασε τα 2,84 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023. Ακόμη σημαντικότερα, υπολογίζεται πως θα φτάσει τα 17,59 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2030, με έναν σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξεως του 29,8% για τη συγκεκριμένη περίοδο. Φυσικά, ανάλογα με την έρευνα διαφέρουν και τα νούμερα, αλλά το αποτέλεσμα είναι το ίδιο: τεράστια αγορά, με μεγάλες δυνατότητες.
Αν το αναλύσουμε περαιτέρω, η προαναφερθείσα ανάπτυξη μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες, όπως η ανάδειξη των podcasts ως προτιμώμενου μέσου για κατανάλωση περιεχομένου σε smart speakers και άλλες ψηφιακές συσκευές, η αυξανόμενη δημοτικότητα του podcasting μεταξύ των επιχειρήσεων για σκοπούς marketing, και η αυξανόμενη υιοθέτηση νέων τεχνολογιών. Με άλλα λόγια, οι νέες τεχνολογίες και καινοτομίες βοηθούν τα podcasts να αναπτυχθούν ακόμη περισσότερο, πιο γρήγορα, βρίσκοντας νέα κοινά – θυμηθείτε για παράδειγμα ότι ένας τομέας στον οποίο η AI δείχνει τα «δόντια» της είναι η φωνή.
Η Βόρεια Αμερική είναι αυτή τη στιγμή η μεγαλύτερη αγορά για το podcasting, αντιπροσωπεύοντας σημαντικό μερίδιο των παγκόσμιων εσόδων για το 2022. Η κυριαρχία της, μπορεί να αποδοθεί στη γρήγορη υιοθέτηση νέων τεχνολογιών, και στην παρουσία μεγάλων παρόχων που προσφέρουν σχετικές πλατφόρμες. Ωστόσο, άλλες γεωγραφικές περιοχές, όπως η Ασία-Ειρηνικός, αναμένεται να σημειώσουν σημαντική ανάπτυξη μέσα στα επόμενα χρόνια, κυρίως λόγω της αυξανόμενης χρήσης ψηφιακών συσκευών από τους καταναλωτές, και της παρουσίας βασικών ανταγωνιστών στη συγκεκριμένη περιοχή.
Όλα τα παραπάνω δείχνουν τις σημαντικές ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις που θα επιλέξουν τα podcasts ως ένα μέσο προβολής. Με μία υποσημείωση: κάθε podcast απαιτεί από τον χρήστη λίγη από την προσοχή και τον χρόνο του. Οπότε, για να υπάρχει επιτυχία, θα πρέπει το content να έχει ενδιαφέρον και να του δίνει κάποια αξία, γνώση ή πληροφόρηση, που δεν είχε προηγουμένως. Αυτό σημαίνει πως δεν αρκεί μία σειρά που θα είναι απλώς διαφημιστική. Το αξιόλογο περιεχόμενο έχει τον πρώτο λόγο. Αλλιώς ο ακροατής θα σε ακούσει για λίγο, και θα πάει στον επόμενο. Όπως κάνει με το ζάπινγκ στην τηλεόραση.
Το ίδιο συμβαίνει και με την ποιότητα. Ναι, είναι κάτι που μπορεί οποιοσδήποτε να ξεκινήσει, με λίγα χρήματα και με έναν πολύ βασικό εξοπλισμό, και είναι σαφές πως η επένδυση σε όλα αυτά θα πρέπει να γίνεται σταδιακά, και βάσει των αποτελεσμάτων που έρχονται. Τούτου λεχθέντος, θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να τηρούνται κάποια βασικά ποιοτικά standards. Κανείς δεν θα κάτσει να ακούσει ένα podcast που έχει φασαρία από αυτοκίνητα στο υπόβαθρο, που ο παρουσιαστής δεν έχει επεξεργαστεί το ηχητικό για να έχει συνοχή, ή που υπάρχουν συχνά λάθη.
Δεν είναι τυχαίο που μεγάλα στούντιο ηχογραφήσεων επενδύουν ακόμη περισσότερο στα συστήματα και στις υπηρεσίες τους, ώστε να μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες των podcasters, ούτε φυσικά ότι τα κόστη έχουν παρουσιάσει μία σχετική άνοδο. Μία τέτοια λύση, αν και ακριβή, δίνει σίγουρα τα πιο αξιόπιστα αποτελέσματα. Αλλά αν κάποιος έχει το μεράκι και τις γνώσεις, και μπορέσει να πραγματοποιήσει μία μικρή επένδυση χρόνου και χρήματος, θα μπορέσει να προσφέρει ένα αρκετά αξιόλογο αποτέλεσμα. Το διαδίκτυο αποτελεί μία ανεξάντλητη πηγή γνώσης επί του θέματος, με αμέτρητους οδηγούς και προτάσεις.
Εν κατακλείδι, η αγορά των podcasts προσφέρει μία μοναδική ευκαιρία για τους δημιουργούς περιεχομένου και τις επιχειρήσεις, ώστε να συνδεθούν με το κοινό τους σε ένα πιο «προσωπικό» και άμεσο επίπεδο. Η δυνατότητα να μεταδώσουν ιστορίες (βλ. storytelling), γνώσεις και πληροφορίες, με τρόπο ενδιαφέρων και ψυχαγωγικό, δίνει στα podcasts μία ξεχωριστή θέση στη σύγχρονη αγορά. Και παρά τον μεγάλο ανταγωνισμό, υπάρχει πάντα χώρος για νέες ιδέες και φωνές, που έχουν κάτι σημαντικό να πουν και να προσφέρουν.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Infocom