Αρνητική παραμένει η αγορά τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων, με την προσδοκία (και όχι εκτίμηση) ότι το 2013 θα μπορούσε να είναι μια πιο σταθερή χρονιά. Αυτό επισημαίνεται από τη Gfk στην αναφορά της για την πορεία της αγοράς κατά το τρίτο τρίμηνο του 2012.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τη Gfk η αγορά των τεχνολογικά καταναλωτικών προϊόντων διαμορφώθηκε το 3ο τρίμηνο του τρέχοντος έτους στα 479,4 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση 13,9% σε σύγκριση με το αντίστοιχο 3ο τρίμηνο του 2011. Σε επίπεδο 9μήνου η πτώση είναι 17,3%. Όπως σημειώνεται, το πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα για το 3ο τρίμηνο 2012 (ανακοίνωση των μελλοντικών αλλαγών στα επίπεδα των μισθών και της εργατικής νομοθεσίας στο πλαίσιο του τρίτου μνημονίου με την Τρόικα) επηρέασαν σημαντικά τόσο την εμπιστοσύνη των καταναλωτών όσο και το διαθέσιμο εισόδημα, με αποτέλεσμα την μείωση κατανάλωσης σε συγκεκριμένους τομείς.
Τα Ηλεκτρονικά καταναλωτικά προϊόντα (CE) ήταν ο μόνος τομέας που παρουσίασε ένα θετικό αποτέλεσμα με αύξηση 8,4% ακολουθούμενος από τον τομέα των Ειδών Εξοπλισμού Γραφείου που παρουσίασε μείωση μόνο κατά 4,2%. Τα Φωτογραφικά Είδη και οι Μεγάλες Οικιακές συσκευές ήταν οι τομείς που είχαν την χαμηλότερη απόδοση, με μείωση 28,2%, και 26% αντίστοιχα. Οι αγορές των Μικρών Οικιακών Συσκευών, των Τηλεπικοινωνιών και των Προϊόντων Τεχνολογίας είχαν καλύτερη απόδοση παρουσιάζοντας μείωση 16,9%, 14,5% και 14,8% αντίστοιχα.
Αναλυτικά:
Ο τομέας των Τηλεπικοινωνιών μειώθηκε κατά 14,5% στο 3ο τρίμηνο 2012 σε σχέση με τον αντίστοιχο τρίμηνο του 2011 καταλήγοντας να φθάσει σε αξία τα 123,8 εκατ. ευρώ. Η μείωση των πωλήσεων σε τεμάχια είναι συνέπεια της μειωμένης μέσης τιμής εξαιτίας του λανσαρίσματος μοντέλων με τιμές στο κατώτερο σημείο της καμπύλης των τιμών (κάτω των 100 ευρώ) και γενικά την συγκέντρωση της συντριπτικής πλειοψηφίας των μοντέλων σε τιμές κάτω των 200 ευρώ. Τα φθηνότερα μοντέλα γίνονται όλο και πιο δημοφιλή λόγω της αύξησης των τεχνικών χαρακτηριστικών σε αυτά.
Ο τομέας των Προϊόντων Τεχνολογίας παρουσίασε μείωση 14,8% κατά το 3ο τρίμηνο του 2012, φθάνοντας σε αξία τα 81,6 εκατ. ευρώ. Η κατηγορία των Webbooks παραμένει υψηλή σε αξία, με το μεγαλύτερο μέρος των νέων λανσαρισμάτων να πωλούνται κάτω από 400 ευρώ το τεμάχιο, έχοντας ως αποτέλεσμα τη πτώση της μέσης τιμής. Τα Mobile PC παρουσίασαν μια ισχυρή διψήφια μείωση σε αξία αλλά η μέση τιμή πώλησης τους ήταν σε υψηλότερα επίπεδα συγκριτικά με το 2011. Η συνολική μέση τιμή στον τομέα είναι υψηλότερη λόγω της μειωμένης παρουσίας των netbooks, των λιγότερων προσφορών από τους εμπόρους λιανικής πώλησης και των λανσαρισμάτων νέων τεχνολογιών.
O τομέας των ηλεκτρονικών καταναλωτικών προϊόντων στο σύνολό του έφθασε σε αξία τα 112,2 εκατ. ευρώ το 3ο τρίμηνο του 2012, γεγονός που οδήγησε σε αύξηση της τάξεως του 8,4 % σε σχέση με το 3ο τρίμηνο του 2011. Η βελτιωμένη απόδοση ήταν κυρίως λόγω των αυξημένων πωλήσεων των τηλεοράσεων λόγω της διακοπής του αναλογικού τηλεοπτικού σήματος μετάδοσης στην Αττική στις 20 Ιουλίου, με αποτέλεσμα την έντονη ζήτηση για τηλεοράσεις με δέκτες ΜPEG4. Ωστόσο, υπήρξε μια διψήφια μείωση των μέσων τιμών πώλησης PTV λόγω της στροφής προς οθόνες μικρότερων ιντσών. Τα προϊόντα ήχου (audio home) παρέμειναν στην ίδια θέση, παρουσιάζοντας μείωση, εκτός από τις κονσόλες βιντεοπαιχνιδών. Η συγκεκριμένη κατηγορία βοηθήθηκε από τις πωλήσεις του καλοκαιριού παρ’ όλα αυτά δεν παρουσίασε αύξηση αλλά παρέμεινε περίπου στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο τρίμηνο.
Οι συσκευές αποθήκευσης είχαν οριακά καλύτερη απόδοση ανάμεσα στις άλλες κατηγορίες του τομέα παρουσιάζοντας μονοψήφια μείωση της τάξης του 4%. Η GfK αναμένει θετική απόδοση για τον κλάδο κατά το τελευταίο τρίμηνο, λόγω της απενεργοποίησης των αναλογικών τηλεοπτικών μεταδόσεων στη Βόρεια Ελλάδα. Σχολιάζεται σχετικά πως οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες δεν είναι τόσο έντονες σε σύγκριση με τα προηγούμενα τρίμηνα, αφού οι λιανέμποροι προσπαθούν να προστατεύσουν την μειωμένη κερδοφορία τους.
Ο τομέας που επηρεάστηκε περισσότερο ήταν τα Φωτογραφικά Είδη με πωλήσεις 13,7 εκατ. ευρώ και μείωση 28,2% την υψηλότερη μεταξύ όλων των τομέων. Η μείωση αυτή προέρχεται κυρίως από το γεγονός ότι οι καταναλωτές χρησιμοποιούν τα smartphones τους ως φωτογραφικές μηχανές ενώ στρέφονται σε αγορά μιας νέας φωτογραφικής μηχανής μόνον όταν αναζητούν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.
Ο τομέας των Μικρών Οικιακών Συσκευών έφθασε σε αξία τα 35,2 εκατ. ευρώ. Κατά τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου οι “γνωστές” μάρκες διεύρυναν το χαρτοφυλάκιό τους με το λανσάρισμα νέων μοντέλων με περιορισμένα τεχνικά χαρακτηριστικά. Αυτά τα προϊόντα είχαν τιμή χαμηλότερη από τα υπάρχοντα μοντέλα και βοήθησαν τις μεγάλες εταιρείες να διατηρήσουν την καταναλωτική πίστη των πελατών τους σε κάποιο βαθμό.
Ο τομέας Εξοπλισμός Γραφείου παρουσίασε σχετική θετική εξέλιξη κατά το τρίτο τρίμηνο του 2012, με μια μικρή μείωση της τάξης του 4,2% την μικρότερη μείωση τα τελευταία δύο χρόνια. Στην κατηγορία των περιφερειακών υπάρχει έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των κορυφαίων brands και η παρουσία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι σημαντική. Στην κατηγορία των mouse, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είχαν πολύ ισχυρή παρουσία, πιέζοντας την διαμόρφωση της μέσης τιμής κάτω από 10 ευρώ. Στην κατηγορία των web cameras, η υποκατηγορία HD παρουσίασε σημαντική αύξηση.