Το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο, όπως αναφέρεται στην Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου για το 2023, αυξήθηκε σε 899 δισεκατομμύρια ευρώ το 2022, παρά τις προκλήσεις όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία και η οικονομική αστάθεια, σύμφωνα με έκθεση της Ecommerce Europe και της EuroCommerce.
Η έκθεση υπογραμμίζει τον ρόλο του πληθωρισμού στην αύξηση του τζίρου και τονίζει την ανθεκτικότητα του τομέα και την αναμενόμενη ανάπτυξή του το 2023. Το 2022, η κύρια πρόκληση για τις αγορές του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη ήταν ο πόλεμος στην Ουκρανία, που αύξησε τις τιμές της ενέργειας και άλλων εμπορευμάτων. Αυτό είχε σημαντική επίπτωση στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.
Για πολλές ευρωπαϊκές χώρες, η αύξηση του τζίρου του ηλεκτρονικού εμπορίου οφείλεται κυρίως σε υψηλότερες τιμές (πληθωρισμός), όχι σε όγκο πωλήσεων. Η μείωση του όγκου αντισταθμίζεται κάπως από την αύξηση των αγορών υπηρεσιών στο διαδίκτυο – όπως τα ταξίδια και ο ελεύθερος χρόνος – μετά την λήξη του lockdown λόγω του Covid-19.
Το 2022, ο συνολικός τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C στην Ευρώπη αυξήθηκε στα €899 δισ., με μια ανάπτυξη 6%. Αυτό αυξήθηκε από €849 δισ. το 2021. Ο ρυθμός ανάπτυξης μειώθηκε από 12% το 2021, κάτι που μπορεί να αποδοθεί στην κορεσμένη κατάσταση των αγορών ηλεκτρονικού εμπορίου μετά την εξαφάνιση της πανδημίας του Covid-19 το 2022.
Οι προβλέψεις για τα στοιχεία τζίρου του B2C για το 2023 αναφέρουν ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο θα αυξηθεί κατά 8%. Η Δυτική Ευρώπη είναι κατά πολύ η μεγαλύτερη περιοχή, κατέχοντας το 67% του συνολικού τζίρου του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C στην Ευρώπη για το 2022. Ακολουθεί η Νότια Ευρώπη, με ποσοστό μόλις 16%.
Η Κεντρική Ευρώπη (8%), η Βόρεια Ευρώπη (7%) και η Ανατολική Ευρώπη (2%) έχουν σημαντικά μικρότερο μερίδιο στον συνολικό τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C. Το 2022, η Δυτική Ευρώπη εμπόρευται €603 δισ. online, η Νότια Ευρώπη €146 δισ. και η Κεντρική Ευρώπη €72 δισ. Η Βόρεια Ευρώπη ακολουθεί κοντά την Κεντρική Ευρώπη με €65 δισ., ακολουθούμενη από την Ανατολική Ευρώπη με τζίρο €14 δισ.
Οι κορυφαίες χώρες στον τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C είναι το Ηνωμένο Βασίλειο (€291 δισ.), η Γαλλία (€146 δισ.), η Γερμανία (€102 δισ.) και η Ισπανία (€72 δισ.). Οι υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης (χωρίς προσαρμογή για την πληθωρική έκρηξη) στον τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου καταγράφηκαν στην Εσθονία (106%), τη Ρουμανία (51%), τη Βουλγαρία (31%), την Ισπανία (31%) και το Βέλγιο (22%).
Το 2021, η ανάπτυξη του ευρωπαϊκού ηλεκτρονικού εμπορίου ήταν ακόμα πολύ ισχυρή (+9%), αλλά κατέρρευσε το 2022 λόγω πληθωριστικών σοκ (-2%), συρρικνώνοντας για πρώτη φορά την ανάπτυξη. Οι μόνες περιοχές που δεν είχαν πτώση στο ηλεκτρονικό εμπόριο το 2022 ήταν η Ανατολική Ευρώπη (+5%) και η Νότια Ευρώπη (+13%). Το 2023, καθώς οι επίπεδα πληθωρισμού μειώθηκαν, το ηλεκτρονικό εμπόριο άρχισε να ανακάμπτει, οδηγώντας μας στο να προβλέψουμε μια επιστροφή στην ανάπτυξη (+2%) το 2023.