H IFA 2023 που όπως συμβαίνει τα τελευταία 99 χρόνια έλαβε χώρα στο Βερολίνο, προσφέροντας στους επισκέπτες της ένα πενθήμερο γεμάτο τεχνολογία. Η φετινή μεγάλη γιορτή των consumer electronics είχε κάτι από τα «παλιά», καθώς η αλήθεια είναι την τελευταία τριετία λόγω των απαγορεύσεων που επέφερε η πανδημία του COVID-19, η έκθεση δεν αποτελούσε παρά μία σκιά του εαυτού της. Φέτος και με το φάντασμα του COVID να μην πλανάται (τόσο) πάνω από τα κεφάλια μας, η δημοφιλής έκθεση είχε κάτι από τη παλιά προ-COVID λάμψη της. Ενδεικτικό είναι ότι περισσότεροι από 2.000 εκθέτες γέμισαν με τα μικρά ή μεγάλα booths τους, το πραγματικά αχανές εκθεσιακό Messe Berlin. Υπολογίζεται ότι την έκθεση επισκέφθηκαν περισσότεροι από 180.000 επισκέπτες, προερχόμενοι από 140 και παραπάνω χώρες, ενώ ο αριθμός των ομιλητών φέτος ξεπέρασε τους 140.
Χωρίς αμφιβολία, τα παραπάνω νούμερα μας δείχνουν και πάλι το μέγεθος αλλά και την τεράστια δυναμική της έκθεσης, η οποία σημείωσε ότι αποτελεί ένα event που είναι ανοικτό στο κοινό και δεν απευθύνεται αποκλειστικά στους επαγγελματίες του χώρου. Έχοντας μια εικόνα για τη φετινή έκθεση και συγκρίνοντας την με τις IFA του παρελθόντος, καθίσταται σαφές ότι φέτος υπήρχε μια εμφανής σμίκρυνση του budget, πράγμα που ενδεχομένως οφείλεται και στα… 100 χρόνια που θα γιορτάσει η γνωστή έκθεση το 2024. Τα διάφορα side-events (όπως για παράδειγμα party για τους νεαρούς επισκέπτες με δημοφιλείς DJ) που χαρακτήριζαν την έκθεση στο παρελθόν έλειψαν φέτος (πέραν του showstoppers που μάζεψε μπόλικο δημοσιογραφικό κόσμο), ενώ πολλοί ήταν οι εκθέτες που σε σύγκριση με το παρελθόν (και αποτυπώθηκε και στην παρουσία τους) φάνηκε ότι ακολούθησαν μια πιο «σφιχτή» οικονομική πολιτική.
Παράλληλα, για μια ακόμη φορά είδαμε πολλές εταιρείες (JBL, Lenovo, Sony κ.ά.) να προτιμούν τα εξωτερικά μεμονωμένα και dedicated events, χωρίς να διατηρούν καν booth εντός της έκθεσης, ενώ δεν θα μπορούσαμε να μην σταθούμε και στο γεγονός ότι οι δύο μέρες πριν την επίσημη έναρξη της IFA (30 και 31 Αυγούστου) θεωρούνται press days, δηλαδή αφιερωμένες στους εκπροσώπους του Τύπου. Το θέμα είναι ότι το μεγάλο «φάουλ» των διοργανωτών έγκειται στο γεγονός ότι παρόλο που πρόκειται για ημέρες που απευθύνονται στον Τύπο, δυστυχώς μέχρι και τις απογευματινές ώρες της 31ης Αυγούστου, τα περισσότερα booths της έκθεσης δεν είχαν στηθεί. Θα πρέπει η έκθεση να είναι “up and running” για να υποδέχεται τα ΜΜΕ, καθώς αυτές οι ώρες λόγω της απουσίας του κοινού είναι καλύτερες για Networking.
Αφήνοντας όμως τα οργανωτικά που σίγουρα χρειάζονται παραπάνω δουλειά και εστιάζοντας στην μεγάλη πρωταγωνίστρια που είναι η “τεχνολογία”, οι “key” παίκτες της βιομηχανίες (εταιρείες κολοσσοί όπως η Samsung και η LG) είχαν μια αν μη τι άλλο πληθωρική και all-around παρουσία. Εστιάζοντας στο booth της Samsung που είχε τα χαρακτηριστικά «μικρής» πολιτείας, είχαμε την ευκαιρία να περπατήσουμε στον κόσμο που οραματίζεται η κορεατική εταιρεία, καλύπτοντας όλο το φάσμα των αναγκών ενός χρήστη, ξεκινώντας από την επικοινωνία και φτάνοντας μέχρι τον τρόπο που μαγειρεύουμε, η Samsung για μια ακόμη χρονιά «τίμησε» με την παρουσία της την IFA. Αυτό που είδαμε περισσότερο από τις εταιρείες υψηλής τεχνολογίας (και ήταν και πολύ πιο έντονο φέτος από κάθε άλλη χρονιά) ήταν η στροφή προς το sustainability. Αναμφίβολα, με την τροπή που έχουν πάρει τα πράγματα σε ότι έχει να κάνει με τις αρνητικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, οι εταιρείες υψηλής τεχνολογίας δείχνουν να επιδίδονται σε έναν άνευ προηγουμένου αγώνα δρόμου για να προσαρμόσουν στα προϊόντα τους μια πιο «βιώσιμη» eco-friendly και energy-efficient φιλοσοφία.
Μάλιστα, με τις τιμές της ενέργειας, οι οποίες όχι μόνο έχουν πάρει την ανιούσα αλλά επιπλέον θυμίζουν «κινούμενη άμμο» για τους καταναλωτές, oι «κυρίαρχοι» των consumer electronics έριξαν το βάρος σε οικιακές συσκευές οι οποίες διαθέτουν το know-how, έτσι ώστε να προσφέρουν το ίδιο και «χωρίς εκπτώσεις» αποτέλεσμα, κάνοντας παράλληλα τεράστιο καλό στην ήδη ταλαιπωρημένη τσέπη μας. Σε αυτό το κομμάτι είναι που «κουμπώνει» και η A.I., καθώς εννοείται ότι εξελίξεις και η πρόοδος που έχει συντελεστεί στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης, αν μη τι άλλο αποτελεί την κινητήριο δύναμη, έτσι ώστε οι οικιακές συσκευές μας να γίνονται διαρκώς όλο και πιο… «smart». Επιπλέον, το software δείχνει να ακολουθεί το hardware, καθώς πολλές ήταν οι μεγάλες εταιρείες που έκαναν focus σε applications, τα οποία χαρίζουνε μεγαλύτερο έλεγχο στα χέρια του χρήστη, δίνοντας του δυνατότητα να ορίζει εκείνος τις παραμέτρους του έξυπνου σπιτιού, αλλά και να ρυθμίζει το πιο οικονομικό pattern που ταιριάζει καλύτερα στην ιδιοσυγκρασία και στο… πορτοφόλι του.
Αφήνοντας για λίγο τα «λευκά» και ρίχνοντας μια ματιά στο κομμάτι των τηλεοράσεων και του home entertainment, αυτό που διαπιστώσαμε ήταν μια τάση για να παρουσιαστούν όλο και μεγαλύτερες ίντσες. Η νέα τάση προφανώς είναι ότι το «η διαγώνιος… μετράει», για αυτό και υπήρξαν περιπτώσεις με εντυπωσιακές οθόνες που έμοιαζαν περισσότερο με μίνι video-walls σε συσκευασία Smart TV, η οποία είναι προσαρμοσμένη για το σαλόνι. Επίσης, αρκετές ήταν οι καινοτομίες που είδαμε και στους videο projectors, με εταιρείες όπως η XGIMI και η Samsung σίγουρα να διεκδικούν τη μερίδα του λέοντος στη συγκεκριμένη προϊοντική κατηγορία. Στο κομμάτι του ήχου είχαμε φέτος αρκετές απουσίες εντός του εκθεσιακού (όπως η Creative ή η JBL), ενώ και ο τομέας του computer hardware έδειχνε φτωχός (με μόνο την MSI να σώζει κάπως τα προσχήματα).
Σε ότι έχει να κάνει με την κινητή τηλεφωνία και το mobile hardware, η μόνη εταιρεία που ξεχώρισε και έκανε ιδιαίτερα αισθητή την παρουσία της δεν ήταν άλλη από τον Honor. Επιλέγοντας την IFA για το παγκόσμιο λανσάρισμα του «μαγικού» foldable της, Magic V2, η κινεζική εταιρεία πέτυχε να τραβήξει πάνω της σχεδόν όλα τα φώτα της δημοσιότητας. Ενδεικτικό είναι ότι την ώρα της παρουσίασης της συσκευής επικράτησε ένας μίνι-πανικός στο booth της, με τα μοντέλα που «φορούσαν» το ιδιαίτερο Magic V Purse (ένα concept που σίγουρα θα κατακτήσει τις καρδιές του γυναικείου κοινού), να γοητεύουν τους παρευρισκόμενους. Το κοινό έδειξε αν μη τι άλλο την αγάπη του για την Honor και ευελπιστούμε ότι μέσα στην επόμενη χρονιά θα την δούμε να επιστρέφει κάποια στιγμή δυναμικά και στην χώρα μας. Τέλος, η ρομποτική δεν έλειψε από τους χώρους του Messe Berlin, με τη διοργανώτρια να δημιουργεί έναν ειδικό χώρο, τον οποίο ονόμασε “House of Robots”. Σε αυτόν τον ειδικό χώρο, αρκετά start-ups παρουσίασαν τις προτάσεις τους πάνω στη ρομποτική τεχνολογία, αλλά όπως και να το κάνουμε το να βλέπεις εμβληματικά Transformers όπως ο Optimus Prime ή ο Dino-Bot Grimlock να μεταμορφώνονται… αυτόματα και να μοιάζουν σα να έχουν ξεπηδήσει από την αγαπημένη σειρά κινουμένων σχεδίων στον «φυσικό» κόσμο.
Κρίνοντας με βάση τα παραπάνω και συνοψίζοντας την εμπειρία μας από την φετινή IFA, αυτό που διαπιστώσαμε ήταν ότι η IFA 2023 έμοιαζε περισσότερο με μια πρόβα τζενεράλε για τον έναν αιώνα της που θα γίνει του χρόνου. Είναι εμφανές ότι στην μετά-COVID εποχή και με τα προβλήματα που αντιμετώπισαν τα μεγάλα events, ότι η IFA δείχνει να ψάχνει να βρει τα πατήματά της. Με τα 100 χρόνια να συμπληρώνονται του χρόνου είναι εμφανές ότι η επόμενη IFA (η οποία θα διεξαχθεί μια εβδομάδα αργότερα από το καθιερωμένο στις 6 με 10 Σεπτεμβρίου) ελπίζουμε ότι θα είναι περισσότερο πλούσια και καλύτερα οργανωμένη.
Μέχρι του χρόνου τον Σεπτέμβρη… δεν έχουμε παρά να πούμε ένα Aufiderzen Berlin – See you το 2024!