Πριν από μερικές ημέρες, η Apple προχώρησε στην αποκάλυψη του Vision Pro, ενός headset το οποίο θα φτάνει, σε κόστος, τα 3.500 δολάρια και θα κάνει την εμφάνιση του στις αρχές της επόμενης χρονιάς.
Η συσκευή συνδυάζει «άψογα», όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Tim Cook, τον πραγματικό και τον ψηφιακό κόσμο. «Είναι το πρώτο προϊόν της Apple στο οποίο κοιτάς από μέσα», είπε, για μια συσκευή που μοιάζει με ένα ζευγάρι… γυαλιά του σκι. Διαθέτει μια ξεχωριστή μπαταρία, ενώ ο έλεγχος γίνεται με την κίνηση των ματιών και των χεριών, αλλά και με τη χρήση φωνής.
Έχει τη δική του σημασία πως η εταιρεία από το Cupertino παρουσιάζει το Vision Pro ως «τον πρώτο χωρικό υπολογιστή» που φέρει την υπογραφή της. Τι σημαίνει αυτό; Πολύ απλά, πως αποτελεί έναν επαναστατικό υπολογιστή «που συνδυάζει αρμονικά το ψηφιακό περιεχόμενο με το φυσικό κόσμο, επιτρέποντας στους χρήστες να παραμένουν “παρόντες” αλλά και συνδεδεμένοι με άλλους».
Έχει το δικό του ενδιαφέρον να εξετάσουμε τα διαφορετικά concept που υλοποιούνται. Η επαυξημένη πραγματικότητα αναφέρεται στην αλλαγή της αντίληψης του περιβάλλοντος που έχει ο χρήστης, με την εικόνα που προβάλλεται να είναι σαν να βρίσκεται «μέσα» σε αυτό. Ο κάτοχος του Vision Pro δεν βλέπει άμεσα το περιβάλλον αλλά… νομίζει πως το κάνει, μέσω των σχετικών καμερών. Από αυτή την άποψη, το Vision Pro πρόκειται για μια συσκευή AR.
Από την άλλη, η εικονική πραγματικότητα αναφέρεται στην «εμβύθιση» του χρήστη σε ένα εικονικό περιβάλλον. Το Vision Pro μεταφέρει τον user μέσα σε ένα περιβάλλον το οποίο δείχνει πραγματικό, σαν να βρίσκεται μέσα σε αυτό. Η μετάδοση βίντεο από το «αληθινό» περιβάλλον αντικαθίσταται από μια δημιουργία τριών διαστάσεων. Από αυτή την άποψη, αποτελεί μια συσκευή VR.
Φυσικά, όλα αυτά είναι λίγο – πολύ γνωστά. Το θέμα είναι ο αντίκτυπος που θα υπάρξει και τα επόμενα βήματα. Η Apple, βλέποντας πως η αγορά (μάλλον) δεν είναι έτοιμη για ένα ακόμη οικοσύστημα, δίνει περιθώριο στους developers να προετοιμαστούν, να παρουσιάσουν τις δικές τους εφαρμογές και να δουν πως θα εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες της συσκευής. Γνωρίζει πως, πέρα από τις τεχνολογικές δυνατότητες, η επιτυχία «κρύβεται» και στα apps.
Αν μια συσκευή δεν αναπτύξει το δικό της οικοσύστημα, αν δεν προσελκύσει το ενδιαφέρον των developers και δεν καταφέρει να τραβήξει το «βλέμμα» των χρηστών με τα διάφορα «use cases» που είναι σε θέση να προσφέρει, τότε, όσα ιδιαίτερα και καινοτόμα χαρακτηριστικά και αν προσφέρει, δεν θα κατακτήσει μερίδια, δεν θα δημιουργήσει αντίκτυπο, δεν θα «φτιάξει» τη δική της αγορά.
Το αν αυτή μπορεί να δημιουργηθεί και να αναπτυχθεί σε σημαντικό βαθμό, γύρω από τα AR και VR, αυτό είναι ένα άλλο ζήτημα. Θα μας επιτρέψετε να πούμε πως, μέχρι σήμερα, δεν έχουν καταφέρει να γίνουν το «next best thing». Ακόμη και τον πιο ένθερμο fan της Apple να ρωτήσεις και να του ζητήσεις να σου πει εάν θεωρεί πως το Vision Pro είναι το επόμενο iPhone, μάλλον «όχι» θα σου πει, αυτή τη στιγμή.
Γενικότερα, το virtual reality και το augmented reality «πλασάρεται» εδώ και πολύ καιρό ως η επόμενη μεγάλη ευκαιρία, το επόμενο «σύνορο», που θα φέρει σημαντικές εξελίξεις και καινοτομίες. Η επόμενη μεγάλη τεχνολογική εξέλιξη που θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ζούμε, εργαζόμαστε, διασκεδάζουμε, επικοινωνούμε, αλληλοεπιδρούμε.
Το virtual reality, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, πάντα επιστρέφει στην επιφάνεια, πάντα έρχεται με κάποιες (ολοένα και πιο καινοτόμες λύσεις), αλλά δεν καταφέρνει να ξεφύγει από ένα «niche», χωρίς να γίνεται «mainstream». Σε μια τέτοια κατάσταση βρισκόμαστε και σήμερα. Ο στόχος είναι, πλέον, να δούμε αν μπορεί να ξεφύγει από το «hype» και να γίνει εργαλείο πραγματικής παραγωγικότητας, με ευρεία υιοθέτηση.
Έχουμε ξαναπεί ότι δεν μας αρέσουν οι τεχνολογικές προβλέψεις – γιατί είναι πολύ εύκολο να πέσεις έξω και… «scripta manent». Οπότε, παρά τις επιφυλάξεις που έχουμε όσον αφορά στο εάν ζούμε ένα «evolution – revolution», θα περιμένουμε να δούμε εάν η ενασχόληση τεχνολογικών κολοσσών όπως η Meta και η Apple μπορεί να μας πάει στην επόμενη «πίστα».
Αν το timing δεν είναι (και πάλι) πολύ πρώιμο, όσον αφορά στο χρονικό σημείο κατά το οποίο η τεχνολογία έχει αναπτυχθεί τόσο ώστε να φέρει πραγματικά αποτελέσματα, αλλαγή και ευρεία υιοθέτηση, και αν τέτοιου μεγέθους κολοσσοί δεν έχουν τις δυνατότητες και την τεχνολογία αιχμής για να τα καταφέρουν, τότε τα πράγματα γίνονται δύσκολα. Και περίπλοκα.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Infocom, τεύχος 216