Η Cristina Constandache, Chief Revenue Officer της Rakuten Viber, μιλάει στο Women in Digital για το ρόλο της τεχνολογίας και για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στον συγκεκριμένο τομέα, τονίζοντας, μεταξύ άλλων, πως «η τεχνολογία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της προόδου και έχει τεράστιο αντίκτυπο στην καθημερινή μας ζωή».
Ο επιχειρηματικός κλάδος έχει αντιμετωπίσει πολλές προκλήσεις τα τελευταία χρόνια, ενώ αλλάζει ραγδαία και δραστικά. Έχετε πάνω από 20 χρόνια εμπειρίας στον κλάδο. Πείτε μας, πώς εσείς και η εταιρεία σας αντιμετωπίζετε τις αλλαγές αυτές;
Κάθε πρόκληση είναι μια νέα ευκαιρία και αυτή είναι η προσέγγιση που ακολουθούμε στο Viber. Τα εμπόδια των τελευταίων ετών μπορεί να έκλεισαν πολλές πόρτες, αλλά αξιοποιήσαμε αυτές που άνοιξαν στο ψηφιακό μέτωπο. Για παράδειγμα, πολλές εταιρίες ακολούθησαν τους πελάτες τους και ενίσχυσαν την ψηφιακή τους παρουσία: το 77% των επιχειρήσεων που ξεκίνησαν να στέλνουν μηνύματα στους πελάτες τους τα τελευταία χρόνια, σχεδιάζουν να συνεχίσουν να το κάνουν. Και το Viber προσφέρει προϊόντα και χαρακτηριστικά σχεδιασμένα με την ευελιξία να ανταποκρίνονται σε μια διαρκώς μεταβαλλόμενη πραγματικότητα.
Έχουμε λύσεις που παρέχουν άμεση δέσμευση και επιτυγχάνουν το επιθυμητό αποτέλεσμα σε κάθε περίσταση. Νομίζω ότι χάρη σε αυτήν τη νοοτροπία, βλέπουμε μια σημαντική ανάπτυξη στον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες και οι επωνυμίες χρησιμοποιούν την εφαρμογή. Το 2022 είδαμε μια αύξηση 87% στους νέους λογαριασμούς επιχειρηματικών μηνυμάτων για δημιουργία σύνδεσης απευθείας με τους πελάτες, σε σύγκριση με τον αριθμό των νεοεισερχόμενων το 2021, παγκοσμίως.
Ενώ αντιμετωπίζουμε τον πληθωρισμό, την οικονομική ύφεση και τις μεταβαλλόμενες προσδοκίες των πελατών, η προσαρμοστικότητα και η ευελιξία είναι βασικές για όλους όσους εργάζονται σε επιχειρήσεις και στον κλάδο της τεχνολογίας. Με τις οποιεσδήποτε προκλήσεις, παραμένουμε προσαρμοστικοί και συνεχίζουμε να αναπτύσσουμε τα προϊόντα μας για να καλύπτουμε τις ανάγκες των χρηστών και των επιχειρήσεων.
Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στην τεχνολογία, εκτός από τη γυάλινη οροφή; Ποιες είναι οι ευκαιρίες, τι κάνει αυτή τη δουλειά ευχάριστη για εσάς και τι συμβουλές θα δίνατε σε άλλες γυναίκες, που προσπαθούν να τα καταφέρουν στον τομέα σας;
Η «γυάλινη οροφή» που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες σήμερα στον επαγγελματικό χώρο είναι ένα από τα πιο συχνά εμπόδια. Τούτου λεχθέντος, με επιμονή και αποφασιστικότητα, οι γυναίκες έχουν δείξει ότι το ξεπερνούν σε πολλές περιπτώσεις και ο κλάδος έχει αλλάξει πολύ τα τελευταία χρόνια. Υπάρχει ακόμη περιθώριο βελτίωσης, όσον αφορά στη διαφοροποίηση και την ένταξη, ωστόσο υπάρχουν επίσης πολύ περισσότερες ευκαιρίες.
Γιατί αξίζει τον κόπο για μένα; Για το στοιχείο της καινοτομίας και τις ευκαιρίες που φέρνει. Η τεχνολογία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της προόδου και έχει τεράστιο αντίκτυπο στην καθημερινή μας ζωή, επομένως, όταν είμαστε ενεργά στελέχη στον κλάδο της τεχνολογίας, μας δίνεται η δυνατότητα να διαμορφώσουμε την επίδρασή της στην ζωή μας. Θεωρώ ότι είναι απίστευτα ευχάριστο να μπορώ να βοηθήσω άλλες ταλαντούχες γυναίκες να πάρουν θέσεις εξουσίας, να ενισχύσουν την ηγεσία τους και να μεγεθύνουν την παρουσία τους.
Σχετικά με τις συμβουλές, αρχικά αξιοποιήστε κάθε ευκαιρία. Η τεχνολογία ανταμείβει την ευφυΐα, την ευφάνταστη σκέψη και την ικανότητα διατήρησης μιας σαφούς και αντικειμενικής προοπτικής, όλα εκείνα στα οποία οι γυναίκες διαπρέπουν απολύτως. Επομένως, μην αφήσετε την αυτοαμφισβήτηση και τις δεύτερες σκέψεις να σας εμποδίσουν να ακολουθήσετε τους στόχους σας. Στην συνέχεια: να είστε προσαρμοστικές και έτοιμες να αλλάξετε. Όσοι αργούν να προσαρμοστούν καταλήγουν κολλημένοι σε ένα παιχνίδι μάταιου κυνηγητού που σπάνια κερδίζεται. Τέλος, κάντε αυτό που αγαπάτε και αγαπάτε αυτό που κάνετε, γιατί η γνήσια αφοσίωση δείχνει και αποφέρει αποτελέσματα που θα σας κάνουν να ξεχωρίσετε.
Πώς θα περιγράφατε τον ρόλο της τεχνολογίας και της καινοτομίας στις σημερινές επιχειρηματικές δραστηριότητες και την καθημερινή ζωή;
Ξέρετε, ένα από τα βασικά θέματα που συζητήθηκαν στο πρόσφατο MWC στη Βαρκελώνη, ήταν αυτή η τάση: «τα πάντα ψηφιακά». Και είναι μια πολύ ακριβής περιγραφή του τρέχοντος περιβάλλοντος. Το να έχουμε «ψηφιακή οντότητα» σε συνδυασμό -αν όχι στην θέση- της φυσικής μας παρουσίας, έχει γίνει ο κανόνας για τις περισσότερες πτυχές και δραστηριότητες στη ζωή μας.
Η ψηφιοποίηση αγγίζει όλους τους επιχειρηματικούς τομείς: από την επικοινωνία και το μάρκετινγκ έως τις συναλλαγές, την αποθήκευση και τις εργασιακές διαδικασίες. Διαθέτουμε τα απαραίτητα εργαλεία για να καταστεί δυνατή η απομακρυσμένη εργασία – που συνήθως σημαίνει: ψηφιακά. Και μια πρόσφατη έρευνα της McKinsey στις ΗΠΑ δείχνει ότι, όταν οι άνθρωποι έχουν την ευκαιρία να εργαστούν με ευελιξία, το 87% από αυτούς το κάνει. Αυτή είναι μια τάση που υποκινήθηκε από την κρίση – αλλά έγινε δυνατή από την καινοτομία.
Αυτή η στροφή στον ψηφιακό κόσμο θα έχει μια επίδραση σταδιακά και σε άλλες συνήθειες της καθημερινότητας, τις οποίες ήδη μπορούμε και, πολλές φορές, προτιμούμε να κάνουμε ψηφιακά. Επικοινωνήστε, μάθετε, διασκεδάστε, εργαστείτε, ψωνίστε και πληρώστε – γι’ αυτό έχουμε εφαρμογές τηλεδιάσκεψης και ανταλλαγής μηνυμάτων, διαδικτυακές πλατφόρμες εκπαίδευσης, βιντεοπαιχνίδια, ακμάζον ηλεκτρονικό εμπόριο και ψηφιακά πορτοφόλια. Τα πάντα – ψηφιακά.
Από τη δική σας οπτική γωνία, πόσο ψηφιοποιημένη είναι η ελληνική αγορά και ποια είναι τα σχέδια της εταιρείας σας για τη χώρα μας;
Όσον αφορά στους χρήστες, η τάση στην ψηφιοποίηση είναι σχεδόν η ίδια. Οι Έλληνες είναι ενεργοί ψηφιακοί χρήστες, που αγκαλιάζουν τις τεχνολογίες σε διαφορετικούς τομείς της ζωής τους. Σχεδόν όλοι οι χρήστες στην Ελλάδα έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο μέσω smartphone και πάνω από 7,4 εκατομμύρια χρησιμοποιούν μέσα κοινωνικής δικτύωσης και εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων. Πάνω από το 20% των Ελλήνων χρησιμοποιεί υπηρεσίες πληρωμών μέσω κινητού κάθε μήνα και έχω παρατηρήσει μεγάλη αύξηση στη χρήση συσκευών ροής, κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών, ακόμη και σετ VR.
Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τεχνολογίες και το Διαδίκτυο για μια μεγάλη ποικιλία εργασιών, από την αναζήτηση πληροφοριών έως την ψυχαγωγία τους. Συγκεκριμένα, το 46% χρησιμοποιεί κοινωνικά μέσα και εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων για να αναζητήσει πληροφορίες για μάρκες και προϊόντα (αύξηση κατά 10% σε ετήσια βάση). Αντίστοιχα, ήδη περισσότερες από τις μισές τοπικές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν κάποιου είδους κοινωνικό δίκτυο ή εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων.
Τα εσωτερικά δεδομένα του Viber επιβεβαιώνουν αυτή την τάση: πέρυσι, ο αριθμός των παραδοθέντων επιχειρηματικών μηνυμάτων στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 38%. Οι ελληνικές επιχειρήσεις στέλνουν μηνύματα στους πελάτες τους στο Viber για να μοιράζονται ειδικές προσφορές και εκπτώσεις, να παρέχουν ζωντανή υποστήριξη με εκπρόσωπο ή να στέλνουν σημαντικές ειδοποιήσεις. Η διαφήμιση σε πλατφόρμες ανταλλαγής μηνυμάτων είναι επίσης δημοφιλής, με κορυφαίους κλάδους τον τουρισμό/ταξίδια (+379%), τα κινητά (+214%), την ψυχαγωγία (+208%), την αυτοκινητοβιομηχανία (+92%) και την πληροφορική (+53%).
Γι’ αυτό η Ελλάδα είναι μια από τις βασικές μας αγορές. Το Viber έχει διείσδυση 91% στη χώρα και βρισκόμαστε τα τελευταία χρόνια σε ρυθμό συνεχούς ανάπτυξης. Οι φιλοδοξίες μας είναι να επεκτείνουμε το χαρτοφυλάκιο των υπηρεσιών μας και να είμαστε η εφαρμογή για οτιδήποτε σχετίζεται με την επικοινωνία – από φίλους και οικογένεια, μέχρι επιχειρήσεις, υπηρεσίες κοινής ωφέλειας και πολλά άλλα.
Πού βλέπετε το μέλλον των εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων και ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι για το Viber;
Σήμερα οι άνθρωποι δεν θέλουν πλέον να χρησιμοποιούν αμέτρητες εφαρμογές για διαφορετικές ανάγκες. Ναι, είμαστε όλοι στα smartphone μας, αλλά κατά μέσο όρο οι χρήστες εφαρμογών ξοδεύουν το 77% του χρόνου τους στις τρεις κορυφαίες εφαρμογές τους. Και σχεδόν το ήμισυ του χρόνου τους σε μία μόνο εφαρμογή. Αναζητούν μια πύλη για πολλές επιλογές – για να μπορούν να κάνουν «ό,τι είναι ψηφιακό» με τα λιγότερα δυνατά βήματα. Εν τω μεταξύ, οι επιχειρήσεις επιδιώκουν να συνδεθούν με τους πελάτες τους εκεί που βρίσκονται ήδη.
Οι πλατφόρμες ανταλλαγής μηνυμάτων τείνουν να είναι μεταξύ των τριών κορυφαίων αγαπημένων και οι χρήστες σπάνια είναι πρόθυμοι να τις εγκαταλείψουν. Αυτό καθιστά ως βασικό στόχο μας να γίνουμε αυτή η πύλη και έτσι βλέπουμε το μέλλον. Αποτελεί μέρος της μακροπρόθεσμης στρατηγικής μας να είμαστε μια Υπερεφαρμογή -μια ενιαία πλατφόρμα για όλες τις αλληλεπιδράσεις επιχείρησης- χρήστη που θα προσφέρει τις περισσότερες ψηφιακές υπηρεσίες που χρειάζονται οι χρήστες και, παράλληλα, θα κάνει τις επιχειρήσεις εύκολα προσβάσιμες στους πελάτες τους.
Ήδη οι χρήστες λαμβάνουν ενημερωμένες πληροφορίες σχετικά με τα πακέτα ταχυμεταφορών τους, λαμβάνουν υπενθυμίσεις λογαριασμών κοινής ωφέλειας, παραγγέλνουν ταξί και φαγητό, πραγματοποιούν πληρωμές στο chatbot, λαμβάνουν οικονομική εκπαίδευση, επικοινωνούν με την υποστήριξη πελατών και πολλά άλλα, όλα απευθείας μέσω του Viber. Στο πλαίσιο της στρατηγικής μας για τις Υπερεφαρμογές, παρουσιάσαμε επίσης πρόσφατα τα Εισερχόμενα Επιχειρήσεων και τον Επαγγελματικό Λογαριασμό με δυνατότητα αναζήτησης, που επιτρέπουν στους χρήστες να αναζητούν εύκολα τις επιχειρήσεις που τους ενδιαφέρουν και να αλληλεπιδρούν απρόσκοπτα μαζί τους μέσα στην εφαρμογή.
Θα συνεχίσουμε να αναπτύσσουμε λύσεις ώστε να γίνουμε ένα «one-stop-shop» για τον μέγιστο αριθμό υπηρεσιών.
Ποια θα ήταν η συμβουλή σας στην επιχειρηματική κοινότητα, εν μέσω του επιταχυνόμενου ψηφιακού μετασχηματισμού;
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, η εξέλιξη παράλληλα με τις ψηφιακές τάσεις είναι απόλυτη αναγκαιότητα. Μην αφήνετε την αλλαγή ή την αστάθεια της αγοράς να σας παραλύει – προσαρμοστείτε για να παραμείνετε σχετικοί και αναζητήστε νέες ευκαιρίες που εμφανίζονται πάντα με αυτές τις αλλαγές. Δεν μπορείτε να είστε προετοιμασμένοι για κάθε πιθανό ενδεχόμενο, αλλά μπορείτε -και πρέπει- να είστε έτοιμοι να αλλάξετε.
Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στο Women in Digital, τεύχος 12