Την ανάγκη μετασχηματισμού των παρόχων δικτύων και υπηρεσιών επισημαίνει ο Πέτρος Μαυροειδής, Senior Vice President της PCCWGlobal σε Αμερική και Ευρώπη, ενώ χαρακτηρίζει δίκαιο οι πάροχοι περιεχομένου να συμβάλλουν στο κόστος ανάπτυξης των σύγχρονων δικτύων ως οι μεγαλύτεροι χρήστες τους.
«Οι παραδοσιακοί πάροχοι χρειάζεται να λειτουργήσουν σαν τεχνολογικοί πάροχοι, με δομές βασισμένες σε agile frameworks, να αναπτύξουν μια βεντάλια υπηρεσιών πέραν των βασικών, και με ένα μοντέλο πιο ανταγωνιστικό, ευέλικτο και πολύπλευρο, σε σχέση με τον καταναλωτή. Θεωρώ ότι στο άμεσο μέλλον η επιτυχία και βιωσιμότητα ενός παρόχου θα επαφίεται στο κατά πόσο τα έσοδα του και τα κέρδη του, βασίζονται σε υπηρεσίες εντελώς διαφορετικές από τις βασικές που προσφέρει τώρα (π.χ. financial services, IoT, Cloud applications, XaaS, MSP, κ.λπ.) που θα προσφέρονται μέσα από αυτοματοποιημενες πλατφόρμες λογισμικού, χρησιμοποιώντας blockchain εφαρμογές», υπογραμμίζει ο κ. Μαυροειδής.
Στη συνέντευξή του, αναφέρεται επίσης στον μετασχηματισμό της PCCWGlobal με την ανάπτυξη της Console Connect, μέσω της οποίας ο πελάτης δεν έρχεται σε επαφή με πωλητή, μπαίνει στην πλατφόρμα, είναι όλο το δίκτυο μπροστά του, και αγοράζει όποια υπηρεσία χρειάζεται για όσο την χρειάζεται. Όπως υπογραμμίζει, πρόκειται για την ουσία της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, ότι γινόταν με manual τρόπο, μεταφέρεται στις πλατφόρμες και σε software.
I.C.: Ποιοι είναι οι παράγοντες που επιβάλλουν τον μετασχηματισμό των παραδοσιακών παρόχων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών σε τεχνολογικές εταιρείες;
Π.Μ.: Παραδοσιακά οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι (εγχώριοι και διεθνείς) ήταν επικεντρωμένοι στη δημιουργία και στην παροχή βασικών υπηρεσιών φωνής, δεδομένων και εικόνας. Ακόμα και σήμερα, η δραστηριότητα των παρόχων και ο βασικός κορμός των επενδύσεων τους, περιστρέφεται γύρω από την δημιουργία δικτύων για την καλύτερη, ταχύτερη και ανταγωνιστικότερη πρόσβαση στον καταναλωτή.
Και ενώ οι τεχνολογίες αναπτύσσονται όσον αφορά τα δίκτυα, οι υπηρεσίες που προσφέρονται από τους περισσότερους παρόχους είναι βασικά οι ίδιες, όπως πριν από 20 χρόνια. Τηλεφωνία και πρόσβαση στο διαδίκτυο. Πιο γρήγορες μεν, με καλύτερη ποιότητα, αλλά βασικά οι ίδιες υπηρεσίες. Την ίδια στιγμή, το ΑRPU (μέσο έσοδο ανά συνδρομητή) παρουσιάζει σταθερά πτωτική πορεία. Επιπλέον, οι παραδοσιακοί πάροχοι, επενδύοντας στη δημιουργία δικτύων, περιορίζονται γεωγραφικά στα όρια των χωρών απ’ όπου προέρχονται. Από την άλλη πλευρά οι αποκαλούμενες τεχνολογικές εταιρείες (ΟΤΤ), π.χ. Facebook, Amazon, Microsoft, Apple, Uber, Zoom, κτλ., αλλά και μικρότερες, επικεντρώνοντας την προσοχή τους στη δημιουργία υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας είτε στο BTC είτε στο BTB, με μια λογική location independent, αυξάνουν την κερδοφορία τους και την χρηματιστηριακή τους αξία, χρησιμοποιώντας τις υποδομές των τηλεπικοινωνιακών παρόχων για την παροχή αυτών των υπηρεσιών.
Οι τεχνολογικοί πάροχοι επικεντρώνουν τις επενδύσεις τους στο R&D των υπηρεσιών και όχι στο capex για την δημιουργία δικτύων. Όσο λοιπόν οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι θα επικεντρώνονται σχεδόν αποκλειστικά στη δημιουργία δικτύων, τόσο η διάφορα στα βασικά οικονομικά στοιχεία με τις τεχνολογικές εταιρείες θα μεγαλώνει, με τους χαμένους, πολύ φοβάμαι, να είναι στην πλευρά των παρόχων. Οι τεχνολογικές εταιρείες θα δημιουργούν υπηρεσίες με ανάγκη για όλο και μεγαλύτερες ταχύτητες, συνεπώς περισσότερα δίκτυα, νέες τεχνολογίες, ανάγκη για μεγαλύτερο capex, και πάλι από την αρχή.
I.C.: Τί σημαίνει τελικά «τεχνολογικές εταιρείες»; Τί είναι αυτό που τις διαφοροποιεί από το παρελθόν;
Π.Μ.: Είναι πολύ ενδιαφέρον ότι οι παραδοσιακοί πάροχοι ήταν από τους πρώτους που μιλούσαν για ψηφιακό μετασχηματισμό και την αναγκαιότητα του για την επιβίωση των εταιρειών μέσα από στην 4η βιομηχανική επανάσταση, αλλά ήταν οι τελευταίοι που έκαναν συγκεκριμένα και αποφασιστικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Οι βασικές και θεμελιώδεις διαφορές είναι στη νοοτροπία, στη διάρθρωση, και στον τρόπο λειτουργίας τους. Οι παραδοσιακοί πάροχοι χρειάζεται να λειτουργήσουν σαν τεχνολογικοί πάροχοι, με δομές βασισμένες σε Agile frameworks, να αναπτύξουν μια βεντάλια υπηρεσιών πέραν των βασικών, και με ένα μοντέλο πιο ανταγωνιστικό, ευέλικτο και πολύπλευρο, σε σχέση με τον καταναλωτή. Θεωρώ ότι στο άμεσο μέλλον η επιτυχία και βιωσιμότητα ενός παρόχου θα επαφίεται στο κατά πόσο τα έσοδα του και τα κέρδη του, βασίζονται σε υπηρεσίες εντελώς διαφορετικές από τις βασικές που προσφέρει τώρα (π.χ. financial services, IoT, Cloud applications, XaaS, MSP, κ.λπ.) που θα προσφέρονται μέσα από αυτοματοποιημενες πλατφόρμες λογισμικού, χρησιμοποιώντας blockchain εφαρμογές.
I.C.: Στην ΕΕ αναδεικνύεται τελευταία ως κυρίαρχο ζήτημα η ρύθμιση των OTT. Ποια η άποψή σας για το θέμα; Θεωρείτε ότι είναι δυνατό να επιβληθεί στους OTT να πληρώνουν ένα τμήμα των επενδύσεων σε δίκτυα στην Ευρώπη; Ποια είναι η γεωπολιτική σημασία του θέματος;
Π.Μ.: Ναι, πιστεύω ότι είναι δίκαιο να πληρώσουν για τα δίκτυα και οι πάροχοι περιεχομένου. Ωστόσο, θεωρώ ότι είναι δύσκολο να γίνει κάτι τέτοιο με άμεσο τρόπο. Ίσως είναι εφικτό να τους επιβληθεί μία επιπλέον φορολόγηση, συγκεκριμένα για να διατεθεί στην υποστήριξη επενδύσεων των παρόχων δικτύων. Το θέμα, ναι, είναι γεωπολιτικό, όπως άλλωστε τα περισσότερα ζητήματα που συζητάμε, όπως π.χ. τα υποθαλάσσια καλώδια. Σίγουρα σχετίζεται με τη δύναμη που έχει η Ευρώπη απέναντι στην Αμερική, και την πολιτική που ασκεί η Αμερική τη συγκεκριμένη περίοδο. Αλλά να σημειώσω ότι οι «διαφορές» μεταξύ των παρόχων δικτύων και των παρόχων περιεχομένου, δεν είναι ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα, είναι παγκόσμιο. Δεν υπάρχουν μόνο αμερικάνικες εταιρείες περιεχομένου. Ακριβώς το ίδιο πρόβλημα υπάρχει και για τα δίκτυα μας στην Ασία, με τους ασιατικούς παρόχους περιεχομένου.
I.C.: Καταγράφεται και η άποψη ότι η Ευρώπη έχει μείνει πίσω σε σχέση με την Αμερική στις τεχνολογίες, και τώρα έρχεται να ρυθμίσει…
Π.Μ.: Πράγματι, όταν καταφεύγεις στη ρύθμιση, υπάρχει πρόβλημα. Θα έλεγα ότι οι ευρωπαϊκές εταιρείες δικτύων, το μόνο που κάνουν τα τελευταία χρόνια είναι να βαδίζουν σε ασφαλή μονοπάτια. Δεν τόλμησαν κάτι διαφορετικό από αυτό που γνωρίζουν. Όμως θα έλεγα ότι το ίδιο έχει συμβεί σε όλο τον κόσμο. Δεν έχει αλλάξει το core business των παρόχων δικτύων πουθενά. Δεν ξέρω κάποιον πάροχο που να έχει αναπτύξει ο ίδιος τεχνολογία, αντίθετα χρησιμοποιεί την τεχνολογία, όπως έκανε και παλιότερα.
Δεν έχει νόημα να χτίζεις μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς χωρίς να κατασκευάζεις τις εφαρμογές οι οποίες θα τρέχουν πάνω από το δίκτυό σου, και θα σου φέρουν έσοδα. Χρειάζονται επιπλέον υπηρεσίες και διαφοροποίηση από το core business.
I.C.: Δεν υπάρχουν δηλαδή διαφορές μεταξύ Αμερικής και Ευρώπης, όσον αφορά στον μετασχηματισμό των παρόχων;
Π.Μ.: Όχι, δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ Ευρώπης και Αμερικής. Ο βασικός λόγος είναι ότι πάντα υπήρχε μια δυνατή αλληλεπίδραση μεταξύ των παρόχων στις δύο πλευρές του Ατλαντικού (σε πολλές περιπτώσεις ακόμα και μετοχικών συμμετοχών), με βασικό χαρακτηριστικό την αργοπορία, την αναποφασιστικότητα, και τελικά τη δυσκολία να βρεθεί ένα βιώσιμο μοντέλο μετασχηματισμού. Για πολλά χρόνια (δεκαετίες σε πολλές περιπτώσεις), όλες οι εταιρείες ακολουθούσαν το ίδιο μοντέλο. Γεωγραφική ανάπτυξη εκτός συνόρων, δημιουργία νέων δικτύων, ανάπτυξη πελατειακής βάσης στις βασικές υπηρεσίες. Και όταν αυτό το μοντέλο δεν ήταν πια ιδιαίτερα ελκυστικό, επιστροφή στις γεωγραφικές περιοχές που υπήρχε μεγαλύτερη επιρροή. Τα παραδείγματα είναι πολλά. Από ΑΤ&Τ και Verizon, μέχρι DT, ΒΤ, και Orange.
I.C.: Πώς επηρεάζει την τηλεπικοινωνιακή αγορά η Τεχνητή Νοημοσύνη;
Π.Μ.: Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι μία από τις βασικές τεχνολογίες που νομοτελειακά θα κυριαρχήσουν, και αναμένεται να προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση και αλλαγές στην τηλεπικοινωνιακή αγορά. Οι πάροχοι δικτύων θα κληθούν να προσφέρουν μεγάλες χωρητικότητες, με την ανάλογη αύξηση στο κόστος λειτουργίας. Όποιος δεν είναι προετοιμασμένος με νέες τεχνολογίες και χαμηλό κόστος, θα βρεθεί σε πολύ δύσκολη θέση, αντιμετωπίζοντας τον ανταγωνισμό. Το βασικό λοιπόν ερώτημα, είναι εάν οι πάροχοι δικτύου είναι προετοιμασμένοι, και εάν οι υπηρεσίες που θα προσφερθούν στον καταναλωτή, θα καλύψουν την αύξηση του κόστους και θα προσφέρουν ένα καλό κέρδος, τόσο στους παρόχους όσο και στις τεχνολογικές εταιρείες. Ποιος τελικά θα είναι αυτός που θα πάρει τον αφρό, και ποιος το κατακάθι, όσον αφορά στα κέρδη… Προς το παρόν το τοπίο δεν είναι ξεκάθαρο. Πολλές εταιρείες που έχουν εστιάσει στην τεχνητή νοημοσύνη δεν βλέπουν την ανάλογη επιτυχία που θα ήθελαν και περίμεναν οι μέτοχοι και οι αγορές, με αποτέλεσμα την πτώση της χρηματιστηριακής τους αξίας, τη μείωση προσωπικού, κ.ά.
I.C.: Παρατηρούμε τελευταία μεγάλη κινητικότητα στον σχεδιασμό μεγάλων θαλάσσιων καλωδιακών συστημάτων οπτικών ινών. Γιατί τώρα, και ποια είναι τα μεγαλύτερα καλώδια που βρίσκονται υπό κατασκευή, και ενδιαφέρουν την Ελλάδα;
Π.Μ.: Ακριβώς για τους λόγους που αναφέραμε πιο πάνω, η ανάγκη για νέα δίκτυα με μεγαλύτερες χωρητικότητες, που να εξυπηρετούν περισσότερες χώρες, είναι πιο επιβεβλημένη από ποτέ. Σήμερα υπάρχει μια αυξανόμενη ανακολουθία μεταξύ των προσφερόμενων υποθαλάσσιων καλωδίων και της χωρητικότητας που αυτά προσφέρουν, με τη ζήτηση που υπάρχει. Ο λόγος είναι ότι ένα καλώδιο που θα συνδέει π.χ. τη Σιγκαπούρη στην Ασία με την με την Μασσαλία στην Ευρώπη, και θα περνάει από διάφορες χώρες της Ασίας, της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής και της Ευρώπης, χρειάζεται τουλάχιστον 2 έως 3 χρόνια σχεδιασμού και άλλα 2 έως 3 χρόνια εκτέλεσης. Την ίδια στιγμή, η ζήτηση για διεθνείς διασυνδέσεις και παροχή Internet σε όλες αυτές τις χώρες σε υψηλές χωρητικότητες, αυξάνεται εκθετικά χρόνο με τον χρόνο. Γι’ αυτό υπάρχουν πολλαπλά καλωδιακά συστήματα που σχεδιάζονται ή είναι σε φάση υλοποίησης, με άλλα καινούργια να ετοιμάζονται. Είναι δε, πολύ ενδιαφέρον ότι τα τελευταία χρόνια, και οι τεχνολογικές εταιρείες έχουν αρχίσει να επενδύουν σε αυτά τα καλώδια, ακριβώς γιατί είναι οι μεγαλύτεροι χρήστες αυτών των χωρητικοτήτων.
Υπάρχουν 486 υποθαλάσσια καλωδιακά συστήματα σε όλο τον κόσμο που διασυνδέουν διάφορες χώρες, και πάνω από 1.300 σταθμοί προσγειάλωσης. Η PCCWGlobal για τη δημιουργία του παγκόσμιου δικτύου της, έχει επενδύσει σε πάνω από 60 διαφορετικά υποθαλάσσια καλωδιακά συστήματα.
Ένα από τα νέα καλωδιακά συστήματα που ενδιαφέρουν την περιοχή μας, είναι το EMC. Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό καλωδιακό σύστημα που προσφέρει για πρώτη φορά εναλλακτική διαδρομή από την Ασία στην Ευρώπη, μέσω Σαουδικής Αραβίας, Ιορδανίας και Ισραήλ. Είναι επίσης το πρώτο καλώδιο που έχει κυβερνητική στήριξη από τα κράτη της Ελλάδας, της Κύπρου και της Σαουδικής Αραβίας. Μέλη της κοινοπραξίας είναι η STC, η Cyta, η ΔΕΗ και η ΤΤSΑ (στρατηγικός αποκλειστικός συνεργάτης μας σε Ελλάδα και Νοτιοανατολική Ευρώπη). Είναι επίσης ένα καλώδιο που θα έχει δύο σημεία πρόσβασης στην Ελλάδα, προς την Κρήτη και την Αττική, κάνοντας έτσι την Ελλάδα σημαντικό κόμβο για τη μεταφορά δεδομένων στη Μεσόγειο.
Άλλο καλώδιο είναι το PEACE, το οποίο εκτείνεται σε 12.000 χιλιόμετρα μεταξύ του Πακιστάν και της Γαλλίας, και το 2Africa, που θα συνδέει αρκετές χώρες στην Αφρική, στη Μέση Ανατολή και στην Ευρώπη.
Επίσης το Africa-1, το οποίο κατασκευάζεται από διάφορους φορείς τηλεπικοινωνιών. Μόλις ολοκληρωθεί, το 2023, το καλώδιο αυτό θα εκτείνεται από την Ευρώπη στο Πακιστάν μέσω της Αιγύπτου, και θα συνδέει πολλές χώρες στην Αφρική και στη Μέση Ανατολή.
Ακόμη, η Google κατασκευάζει ένα υποθαλάσσιο καλώδιο (Equiano) που θα συνδέει αρχικά την Πορτογαλία, τη Νιγηρία, τη Ναμίμπια και τη Νότια Αφρική, ενώ έχουμε και το Blue Raman, που θα συνδέει την Ιταλία, τη Γαλλία, την Ελλάδα και το Ισραήλ, και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2024-2025.
I.C.: Πού βρίσκεται η υλοποίηση του EMC;
Π.Μ.: Το EMC, όπως προείπα, είναι το πιο ενδιαφέρον από πλευρά τεχνολογίας αλλά και διαδρομής, υπό κατασκευή υποθαλάσσιο καλώδιο, και έχει δύο τμήματα: το δυτικό και το ανατολικό. Το δυτικό είναι όλο το δίκτυο μέσα στη Μεσόγειο, με δύο τελείως διαφορετικά routes από τη Μασσαλία μέχρι το Ισραήλ, με ενδιάμεσους σταθμούς σε Ελλάδα και Κύπρο, και το ανατολικό από Ισραήλ και Σαουδική Αραβία μέχρι Σιγκαπούρη. Οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν το 2ο τρίμηνο του 2023, με ημερομηνία παράδοσης το 2025.
I.C.: Ποιες υπηρεσίες παρέχει στην Ελλάδα η PCCWGlobal και ποιος είναι ο ρυθμός ανάπτυξής της;
Π.Μ.: Στην Ελλάδα η PCCWGlobal προσφέρει όλες τις υπηρεσίες διεθνούς διασύνδεσης, σύνδεσης με τους Cloud Providers, πρόσβασης στο διαδίκτυο, υπηρεσίες data security, μέσα από την αυτοματοποιημένη πλατφόρμα Console Connect, μέσω της οποίας ο χρήστης μπορεί να ενεργοποιήσει όλες τις προηγούμενες υπηρεσίες αυτόματα, μέσα σε λίγα λεπτά, σε αντίθεση με το παρελθόν, που θα χρειάζονταν ημέρες ή και εβδομάδες. Επιπλέον έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες και να πληρώνει μόνο για το διάστημα που χρειάζεται (από 1 ώρα μέχρι 12 ή 24 μήνες). Επίσης οι χρήστες μπορούν να κάνουν manage το δίκτυο τους και τις υπηρεσίες, μόνοι τους, μέσα από την πλατφόρμα. Οι δυνατότητες αυτές προσφέρουν μεγάλη οικονομία στους πελάτες, και αυτονομία στη διαχείριση των υπηρεσιών, για μεγιστοποίηση του οφέλους.
I.C.: Δηλαδή οι πελάτες σας, δεν έρχονται σε επαφή με πωλητές;
Π.Μ.: Στην PCCWGlobal εδώ και δύο χρόνια διαθέτουμε τις υπηρεσίες μας μέσω της πλατφόρμας που σας προανέφερα. Ο πελάτης μας, δεν έρχεται σε επαφή με κάποιον πωλητή. Αντίθετα, μπαίνει στην πλατφόρμα, όπου είναι όλο το δίκτυο μπροστά του, και αγοράζει όποια υπηρεσία χρειάζεται για όσο την χρειάζεται. Είμαστε δε, η μοναδική πλατφόρμα που έχει δικό της δίκτυο, με αποτέλεσμα να είμαστε σε θέση να δώσουμε ευέλικτες υπηρεσίες. Ο πελάτης έχει μεγάλη οικονομία και δεν περιμένει εβδομάδες ή και μήνες για να πάρει τη σύνδεση που επιθυμεί.
Επιπλέον, μέσα στην ίδια πλατφόρμα, έχουμε φτιάξει ένα marketplace και ένα social medium. Όλοι οι πελάτες μας είναι μέσα στο marketplace και μπορεί να αγοράσει ο ένας από τον άλλο υπηρεσίες, σαν ένα μεγάλο e-shop. Έχουμε προσθέσει δηλαδή και υπηρεσίες τρίτων, ενώ μέσω του social medium, οποιοσδήποτε χρήστης των υπηρεσιών μας, μπορεί να επικοινωνήσει με έναν άλλον.
I.C.: Τί σας έχει αποφέρει αυτή η πλατφόρμα;
Π.Μ.: Η PCCWGlobal, μεσω της Console Connect, έκανε ότι αναφέραμε στην αρχή. Δημιουργήσαμε διαφοροποιημένες υπηρεσίες που προσφέρονται μέσα από μία software platform. Έτσι, έχουμε διαφοροποιήσει και διευρύνει την πελατειακή μας βάση. Μέχρι τώρα, ένα πολύ μεγάλο κομμάτι των εσόδων μας, προερχόταν από τη χονδρική, δηλαδή πουλούσαμε σε άλλους παρόχους και δεν είχαμε καμία πρόσβαση σε ένα άλλο μεγάλο κομμάτι της αγοράς, το οποίο είναι, μεταξύ άλλων, τα data centers, οι system integrators, οι συμβουλευτικές εταιρείες, και πολλοί εταιρικοί πελάτες.
Αυτή είναι η ουσία της 4ης βιομηχανικής επανάστασης: ότι γινόταν με manual τρόπο, να μεταφέρεται στις πλατφόρμες και σε software.
Η μεγάλη αυτή αλλαγή, σημαίνει για εμάς επίτευξη του στόχου για digital transformation, με σκοπό την αύξηση εσόδων και κέρδους μέσω της βέλτιστης χρήσης των υποδομών, αλλά πρωτίστως μέσω της ευελιξίας, της διαδραστικότητας, και της μεγαλύτερης εμπλοκής των πελατών με τις υπηρεσίες που προσφέρουμε, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Infocom, Μάιος 2023