Εκτός του Ταμείου Ανάκαμψης (ΤΑ) θα βρεθούν τα έργα για τα υποθαλάσσια καλώδια και το 5G στους αυτοκινητόδρομους. Πρόκειται για τα δύο από τα τέσσερα έργα συνδεσιμότητας που είχαν ενταχθεί από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για χρηματοδότηση στο ΤΑ.
Σύμφωνα με πληροφορίες στην επόμενη ανακατανομή των κονδυλίων του ΤΑ τα προαναφερόμενα έργα δεν θα περιλαμβάνονται. Πιθανότατα να περιληφθούν στο ΕΣΠΑ, αν και τα κονδύλια που έχουν προβλεφθεί για συνδεσιμότητα στα διαρθρωτικά ταμεία την περίοδο 2021 – 2027 είναι περιορισμένα (400 εκατ. ευρώ).
Το έργο δημιουργίας υποδομής 5G στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους (1.918 χλμ) είχε προϋπολογισμό 200 εκατ. με ΦΠΑ (162 εκατ. χωρίς) εκ των οποίων τα 160 εκατ. (με ΦΠΑ) θα προέρχονταν από το ΤΑ. Κρίθηκε ότι δεν είναι δυνατόν να ωριμάσει εντός των ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων του ΤΑ.
Το έργο των υποθαλάσσιων καλωδίων (1.370 χλμ, διασύνδεση της Ελλάδας με την Κύπρο, σύνδεση μεγάλων νησιών όπως η Λέσβος, η Σύρος, η Κρήτη και μεσαίου μεγέθους όπως Κάρπαθος, Κάλυμνος, Ικαρία και Πάτμος) επίσης κρίθηκε μη ώριμο με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι, μεταξύ άλλων, δεν προχώρησε η χαρτογράφηση των σχετικών επενδύσεων του ιδιωτικού τομέα, κάτι που αποτελεί προϋπόθεση.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 110 εκατ. με ΦΠΑ (88,7 εκατ. χωρίς). Θα χρηματοδοτούνταν κατά 33,8% από το ΤΑ (30 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, 37,2 περιλαμβανομένου) το 30% του κόστους του θα γινόταν προσπάθεια να εξασφαλιστεί από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF Digital) και το 36,2% θα προέρχονταν από ιδιωτική συμμετοχή.
Έτσι από τα 4 συνολικά έργα συνδεσιμότητας του ΤΑ προχωρούν μόνο τα δύο. Οι μικροδορυφόροι (200,3 εκατ. ευρώ) που έχουν δρομολογηθεί και η επιδότηση για τα έξυπνα κτήρια, δράση υπό την ονομασία Smart Readiness Voucher Scheme (προϋπολογισμού 148,4 εκατ. ευρώ, περιλαμβανομένου ΦΠΑ). Εκτιμάται ότι το τελευταίο έχει μπροστά του αρκετό δρόμο μέχρι να τεθεί σε τροχιά υλοποίησης.