Πρώτη Σεπτέμβρη σήμερα και τυπικά το… «ημερολογιακό» καλοκαίρι βρίσκεται πίσω μας, κάτι που επιβεβαιώνεται και από τις πρώτες συναντήσεις κυβερνητικών στελεχών με την τρόικα, ενώ εξαφανίστηκαν τα ρεπορτάζ από τις παραλίες και τους τουριστικούς προορισμούς. Αυτό το «back to troika» μου θυμίζει το «back to school» και αν το καλοσκεφτείτε υπάρχουν πολλά κοινά…
Όλοι εσείς που μόλις γυρίσατε στη δουλειά ανανεωμένοι και με φορτισμένες τις μπαταρίες, χαμογελάστε. Όλο και κάποιο τριήμερο θα προκύψει. Όσοι φεύγουν για Σεπτεμβριάτικες διακοπές έχουν τις ευχές μας, την αγάπη μας και τη… «ζήλεια» μας!
Ο Σεπτέμβρης είναι μήνας μπαλαντέρ. Στέκεται ανάμεσα στις διακοπές και τη δουλειά. Ανάμεσα στο καλοκαίρι και το φθινόπωρο. Ανάμεσα στο κύκνειο άσμα του καύσωνα και στα πρωτοβρόχια. Πάντως, όλα δείχνουν ότι μάλλον είμαστε σε καλό δρόμο και «δεν θα τα κάνουμε μούσκεμα»!
Την Παρασκευή λοιπόν -τελευταία εργάσιμη του Αυγούστου- ολοκληρώθηκαν οι δημοσιεύσεις των οικονομικών αποτελεσμάτων των εισηγμένων, αφήνοντας απολογιστικά και αθροιστικά μια καλύτερη εικόνα από το α’τρίμηνο.
Μερικοί μάλιστα, έχοντας ήδη διαγνώσει το θετικό momentum που διαμορφώνεται, προτίμησαν να επανεκκινήσουν τις παγωμένες επενδύσεις τους, ακόμα και αν επρόκειτο να γράψουν ζημιές στο β’τρίμηνο.
Άλλωστε, στρατηγικά, οι επιτυχημένες κινήσεις γίνονται στο διάστημα που ο ανταγωνισμός δεν μπορεί, ή διστάζει να ακολουθήσει.
Forthnet: The shape of the things to come
Η εβδομάδα που ξεκινάει, θα είναι περισσότερο εβδομάδα αφύπνισης, παρά πραγματικής επανεκκίνησης. Ας μη ξεχνάμε ότι μέσα στο καλοκαίρι έχει στηθεί όλο το σκηνικό και έχει ολοκληρωθεί η πρώτη πράξη που είχε παίξει από καιρό στα «προσεχώς»!
Έτσι, το θέμα Forthnet σε αυτή τη φάση είναι μάλλον Αραβική υπόθεση και οι τηλεπικοινωνιακοί «μνηστήρες» δεν έχουν παρά να περιμένουν νεύμα από το El Rigga του Doubai. Τα ωραιότερα φλερτ του καλοκαιριού ευδοκιμούν το φθινόπωρο –και ωριμάζουν το χειμώνα!
Στη συνέχεια λοιπόν προβλέπεται ότι θα ολοκληρωθεί το due diligence, τόσο για τη μία όσο και για την άλλη πλευρά – με απαιτούμενο χρόνο περίπου δύο μήνες για να ακολουθήσει η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών από τους διεκδικητές.
Στην επόμενη φάση οι Άραβες θα πρέπει να αποφασίσουν ποια από τις δεσμευτικές προσφορές τους κάνει «κλικ» και θα επιδιώξουν να τη «διευρύνουν».
Θεωρητικά βέβαια υπάρχει και η πιθανότητα οι Άραβες να αποφασίσουν ότι δεν τους κάνει ούτε η μία ούτε η άλλη προσφορά, αλλά σε αυτή την περίπτωση οι τράπεζες, που περιμένουν στη γωνία, είναι πολύ πιθανό να εκδηλώσουν έμπρακτα τη δυσαρέσκειά τους!
Είναι λοιπόν προφανές ότι η πώληση είναι μάλλον μονόδρομος και το ερώτημα είναι αν η επιλογή θα αφορά την αριστερή ή τη δεξιά πλευρά της Κηφισίας – συγνώμη του μονόδρομου ήθελα να πω. Όσον αφορά το εσωτερικό μέτωπο οι μονομάχοι δείχνουν έτοιμοι από καιρό και θαρραλέοι.
Η Vodafone, ολοκλήρωσε την εξαγορά της hellas on line στο σωστό timing, γεγονός που σηματοδοτεί τόσο την πρόθεση όσο και την επόμενη ημέρα, ενώ η Wind έχει κάνει διερευνητικές κινήσεις για την εξασφάλιση ομολογιακού δανείου, που θα της εξασφαλίσει τη σχετική ρευστότητα, όταν οι Άραβες δώσουν το πράσινο φως.
Ο ΟΤΕ, μετά την μη δεσμευτική προσφορά που έχει καταθέσει για τη Nova, βρίσκεται σε αναμονή. Έτσι κι αλλιώς η ίδια η κίνηση ήταν θαύμα στρατηγικής και υπέρβαση από κάθε πλευρά. Ο πρώτος στόχος άλλωστε του ΟΤΕ επετεύχθη, αφού οδήγησε τη μετοχή της Forthnet σε ένα ανηφορικό ράλι, αναγκάζοντας τις Vodafone-Wind να «κλειδώσουν» την προσφορά τους τουλάχιστον στο 1,7 ευρώ ανά μετοχή, τη στιγμή που αυτή τη στιγμή έχει καθηλωθεί στην περιοχή του 1,4€ και χωρίς να αναφέρουμε κάποτε έπαιρνες ένα πακέτο των 500ων με ένα κατοστάρικο. Κάποτε η στήλη σας πρότεινε να αγοράσετε Forthnet και δεν μας πιστεύατε. Τώρα, θα πηγαίνατε ταμείο (και θα σας παρακαλούσαν κιόλας…)
TV: Pay per view
Η pay per view τηλεόραση, είναι επίσης μονόδρομος – αν αναλογιστεί κανείς τα χάλια της ελεύθερης τηλεόρασης, η οποία στην αρχή ήταν ασπρόμαυρη, στη συνέχεια έγινε έγχρωμη και πλέον είναι άχρωμη.
Με δεδομένο ότι η TV είναι το επόμενο πεδίο ανταγωνισμού των μονομάχων της αγοράς, δεν είναι λίγοι αυτοί που προσπαθούν να ερμηνεύσουν τις κινήσεις που γίνονται πάνω στη σκακιέρα. Μόνο που οι ερμηνείες είναι διαφορετικές και ενίοτε τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται.
Αυτό το διάστημα όλοι συζητούν αν η προσφορά από το Μέγαρο είχε αντικειμενικό σκοπό την απόλυτη κυριαρχία στη δορυφορική τηλεόραση ή είναι μια στρατηγική «σφήνα».
Οι υποστηρικτές της δεύτερης προσέγγισης ισχυρίζονται ότι από τον ΟΤΕ γνωρίζουν ότι -τουλάχιστον τιμολογιακά- μπορούν άνετα να προσφέρουν ανταγωνιστική τιμή στο δορυφορικό περιεχόμενο, και το κάνουν. Αν όμως προκύψει μονοπώλιο, είναι πολύ επικίνδυνο να συγκρίνεσαι …με τον εαυτό σου.
Εξάλλου, με δεδομένη η δυναμική της ΟΤΕ TV η οποία αυξάνει τους συνδρομητές της με εκθετικό ρυθμό, είναι προφανές ότι στο Μέγαρο δεν έχουν κανένα λόγο να «αγοράσουν» συνδρομητές.
Τι απομένει; Προφανώς το περιεχόμενο. Το διαμάντι του στέμματος της Nova όπως όλοι γνωρίζουν είναι το Champions League. Μόνο που, πριν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες με τους Άραβες, θα έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός, στον οποίο μάλιστα έχει σπάσει το σύνολο σε δύο πακέτα – ένα προνομιακό και ένα πιο light. Να μη σας θυμίσουμε ποιος πλειοδότησε την τελευταία φορά, ανεξάρτητα από την απόφαση, το σκεπτικό της οποίας δεν ισχύει πλέον.
Αν βάλετε όλα τα παραπάνω στην εξίσωση δημιουργείται η αίσθηση ότι ο ΟΤΕ δεν έχει τόσο μεγάλη ανάγκη την Nova, γιατί απλούστατα τα καταφέρνει θαυμάσια και χωρίς αυτήν. Από την άλλη εκεί στο Μέγαρο επιδίδονται συχνά στο τρισδιάστατο σκάκι, γεγονός που σημαίνει ότι κατά κανόνα υπάρχει κάποιο επίπεδο διεργασιών μη ορατό στους πολλούς.
Startups: Η εξαίρεση επιβεβαιώνει τον κανόνα
Η εβδομάδα που πέρασε, έφερε καλά νέα από το μέτωπο των startups.
Είναι πέρα από οποιαδήποτε αμφιβολία, ότι οι νεοφυείς επιχειρήσεις δίνουν άνιση μάχη με την αμείλικτη πραγματικότητα και η επιβίωση τους είναι δύσκολη, ενώ η επιτυχία σπάνια.
Το φράγμα αυτό έσπασε και μια ακόμα ελληνική επιχείρηση που βοηθήθηκε στα πρώτα της βήματα από σοβαρό fund, το οποίο έβαλε σκοπό να τιμήσει τα λεφτά των μετόχων.
Αυτή είναι ουσιαστικά και η ειδοποιός διαφορά στην περίπτωση της Antcor και της Attica Ventures που λειτούργησαν υποδειγματικά για να σπάσουν μία ακόμη κακή παράδοση. Αυτή, που φέρνει τις Ευρωπαϊκές εταιρίες να μην έχουν ψηλά στη λίστα τους τις εξαγορές, αντίθετα με τις Αμερικανικές που κάνουν εξαγορές με την ίδια ευκολία που εμείς κλείνουμε domain names.
Out of the box: Τα πάντα “e”!
Δύσκολες ώρες περνάνε οι box movers. Με μια λιτή ανακοίνωση ο όμιλος Φουρλή σηματοδότησε την έξοδό του από την χονδρική διανομή ηλεκτρικών συσκευών.
Βλέποντας τα περιθώρια κέρδους να στενεύουν, τις ποσότητες να μειώνονται, τον πιστωτικό κίνδυνο να βρίσκεται ακόμα στα ύψη και τη λιανική να βρίσκει το δρόμο της μέσα από το e-commerce, αποφάσισε να ρίξει εκεί το βάρος του.
Βέβαια το σπορ της λιανικής είναι πολύ απαιτητικό, γιατί κατά βάση είναι υπηρεσία. Έτσι, περιλαμβάνει πολύ περισσότερα κόστη από το παραδοσιακό χονδρεμπόριο.
Και μπορεί διεθνή brands όπως το ΙΚΕΑ, να έχουν μία υψηλή θέση στην καταναλωτική συνείδηση, αλλά, όπως και να το κάνουμε, το επίπεδο του ανταγωνισμού στη λιανική είναι στα ύψη.
Ειδικά μάλιστα στο περιβάλλον του ‘e’, όπου η αλλαγή είναι ο κανόνας, τα πάντα ρεί και μπορεί από τη μία στιγμή στην άλλη να προκύψουν μεγάλες εξελίξεις και να μην καταλάβεις «από πού σου ήρθε».
Από την άλλη ο όμιλος διακρίνεται για τη σοβαρότητα με την οποία προσεγγίζει κάθε νέο εγχείρημα, υπάρχει ήδη πολλή συσσωρευμένη εμπειρία και πολλά ικανά στελέχη στην αγορά, οπότε αναμένουμε τις εξελίξεις με ενδιαφέρον!