Με περικοπές στον προϋπολογισμό του ετοιμάζεται να μπει στη φάση της δημόσιας διαβούλευσης στο σχέδιο για την ανάπτυξη δικτύου FTTH.
Οι περικοπές αφορούν, σύμφωνα με πληροφορίες, στον περιορισμό της γεωγραφικής ανάπτυξης, κάτι που σημαίνει και την ανάλογη μείωση στο συνολικό κόστος το οποίο σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, θα φτάνει στο 1 δισεκατομμύριο, αντί το διπλάσιο όπως αρχικά είχε σχεδιαστεί.
Αν και δεν έχει ακόμα καθοριστεί το πλαίσιο χρηματοδότησης του έργου, είναι προφανές ότι η Πολιτεία αδυνατεί να συμμετέχει σε όλη την επενδυτική έκταση του έργου και έτσι κρίνεται αναγκαίος ο περιορισμός του μεγέθους του. Βέβαια η αρχή είναι το ήμισυ του παντός, ακόμα και αν πρόκειται για το …ήμισυ του έργου.
Φυσικά, από τη δημόσια διαβούλευση μέχρι την τελική προκήρυξη του διαγωνισμού, το εγχείρημα πρέπει να περάσει από πολλά κύματα με πρώτο και κύριο, αυτό της αστάθειας στο πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον της χώρας.
Θεωρείται σχεδόν δεδομένο, ότι το 2012 δεν θα είναι η χρονιά στην οποία θα δούμε της έναρξη της υλοποίησης, αλλά κατά κύριο λόγο θα εξαντληθεί στην διερεύνηση των εναλλακτικών χρηματοδότησης και της συμμετοχής του Δημοσίου, με πιθανότερο σενάριο την ανάθεση του έργου με τη λογική της παραχώρησης. Η ένταξή του στις προβλέψεις του ΕΣΠΑ θα δώσει λύση στην συμμετοχή του Δημοσίου, αλλά αυτό θα σημαίνει αυτομάτως ότι θα πρέπει να τηρηθεί ο περιορισμός που προβλέπει την ολοκλήρωση του έργου μέχρι το 2015. Επίσης, στο ευτυχές σενάριο όπου θα καθοριστεί η χρηματοδότηση, θα πρέπει να αποφασιστεί, αν και κατά πόσο το Δημόσιο θα συμμετέχει στην κοινοπραξία.
Το έργο προβλέπει τη ανάπτυξη δικτύου που θα παρέχει σύνδεση μέσω οπτικών ινών, 2 περίπου εκατομμυρίων σπιτιών και επιχειρήσεων, κυρίως στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, ενώ για την υπόλοιπη Ελλάδα, το λόγο θα έχει η δημιουργία Μητροπολιτικών Δικτύων.
Από την πλευρά της τηλεπικοινωνιακής αγοράς, είναι δεδομένο ότι όλοι συμφωνούν με το γεγονός ότι ένα τέτοιο έργο θα δώσει ώθηση στο επενδυτικό κλίμα και φυσικά στην προώθηση της χώρας πιο κοντά στους στόχους της Ψηφιακής Σύγκλισης. Βέβαια, σε θεωρητικό επίπεδο, κανείς δεν είναι αντίθετος στις επενδύσεις, αλλά η ταμειακή δυσπραγία στους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, θέτει πολλά εμπόδια στην τοποθέτηση τους επί του πρακτέου.
Πάντως, το θετικό είναι ότι η επένδυση στο FTTH συνεπάγεται απόδοση της τάξεως του 15%, κάτι που είναι αρκετά ελκυστικό ποσοστό, για να προσελκύσει συμμετοχές σε μια πιθανή κοινοπραξία. Υποψήφιοι γι’αυτήν είναι οι κατασκευαστές τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού, καθώς και οι κατασκευάστριες εταιρίες, που αυτή την περίοδο διανύουν κρίσιμη για την επιβίωσή τους φάση. Αξίζει επίσης να σημειωθεί, ότι και ο ΟΤΕ, παρά την εμπλοκή του με το VDSL, δεν έχει αποκλείσει τη συμμετοχή του σε έργο ανάπτυξης FFTH.
Ετσι η λίστα των ενδιαφερομένων είναι αρκετά μεγάλη και αποτελείται από τους ΟΤΕ, Cosmote, CYTA, Forhnet, HOL, Wind, 3M, Alcatel Lucent, Central AEBE, Elecnet, Ericsson, F-SYS, HellasCom, Huawei, Lamda Technology, Link AE, Opticonet, Optronics, ZTE, Intracom Telecom, Intrakat.
Τα επικρατέστερα σενάρια που αφορούν τη χρηματοδότηση, όπως αυτά παραθέτονται από τους αναλυτές είναι:
1. Δημιουργία εταιρίας αποτελούμενη από 30% ίδια κεφάλαια, 25% εμπορικά δάνεια, 25% επιδοτούμενα δάνεια και κρατική συμμετοχή της τάξης του 20%.
2. Εταιρία με μετοχική συμμετοχή 50% του Ταμείου Ανακυκλούμενων Κεφαλαίων Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas (Jessica), ίδια κεφάλαια, και χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Το υπόλοιπο 50% θα καλύπτεται από εμπορικά δάνεια.
3. Ιδιωτική συμμετοχή κατά 50%, εμπορικά δάνεια 5%, επιδοτούμενα δάνεια 20% και 25% από το ταμείο JESSICA η/και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
4. Σύσταση εταιρίας ειδικού σκοπού, που το μετοχικό της κεφάλαιο θα καλύψει το 45% του κόστους της επένδυσης και το υπόλοιπο 55% θα καλυφθεί από επιδοτούμενα δάνεια ή δάνεια με κρατικές εγγυήσεις. Για το σκοπό αυτό η συμμετοχή του Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο θα κυμαίνεται στο 20%-40%, ενώ στα δάνεια η κρατική συμμετοχή θα είναι –πάντα ενδεικτικά- στο 15%-25%.