Τσαφ, τσουφ, τσαφ, τσουφ το τραίνο περνά, λέγαμε μικροί. Τριάντα σαράντα χρόνια μετά (…γκουχ, γκουχ), το τρένο δεν περνά απλά, αλλά ξεκινά κι όλας από εδώ, φορτωμένο με καλούδια από την Κϊνα, με δεκάδες δρομολόγια το μήνα, για τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης και τα εργοστάσια συναρμολόγησης της Τσεχίας και της Σλοβακίας.
Άντε λοιπόν, αφού αναβαθμίσαμε τη θέση της Ελλάδος, μήπως να αναβαθμίζαμε τη θέση των Ελλήνων. Θα πει κάποιος, βέβαια, ότι οι Τσέχοι και οι Σλοβάκοι δουλεύουν με 200-300 ευρώ μισθό.
Αλλά, αφού όλα γίνονται για να μένει το κόστος του προϊόντος χαμηλά, τότε αν από την αλυσίδα παραγωγής-διανομής αφαιρούσαμε μια στάση, το κόστος θα μειώνονταν περισσότερο και η διαφορά θα μπορούσε να περάσει στους εργαζόμενους. Αν δηλαδή στην πύλη εισόδου, γινόταν η συναρμολόγηση και η αποστολή έτοιμων προϊόντων, χωρίς επιπλέον δρομολόγια και φορτοεκφορτώσεις, μήπως θα μπορούσαμε να πετύχουμε ταυτόχρονα, αξιοπρεπείς αμοιβές και διατήρηση της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων;
Καλά, καλά, ας μην προτρέχουμε. Ακόμα δεν έχουμε ξεπεράσει το σοκ ότι οι Κινέζοι θεωρούν την Ελλάδα επενδυτικό προορισμό, οπότε ας αφήσουμε για λίγο στην άκρη τα μεγαλεπήβολα σχέδια για εργοστάσια συναρμολόγησης. Για την ώρα ας ασχοληθούμε με τη γραφειοκρατία σε όλες της τις εκφάνσεις, που διώχνει αντί να φέρνει επενδυτές και μετά βλέπουμε…
Όλοι στις νησίδες!
Το έργο του ΣΥΖΕΥΞΙΣ, έχει ενώσει σύμπασα την τηλεπικοινωνιακή αγορά. Όλοι οι πάροχοι συμπλέκονται ανάμεσα σε υπηρεσίες, υποέργα και νησίδες. Κοινό πεδίο «διαγκωνισμού» για όλους είναι το φιλέτο της Αττικής που –όπως είναι λογικό- συνδυάζει όλα τα πλεονεκτήματα. Υψηλή πυκνότητα υποδομών, πολλά δημόσια κτίρια, πολλοί κόμβοι διασύνδεσης.
Τελικά, μερικά πράγματα δεν θα αλλάξουν ποτέ. Τα έργα του Δημοσίου αποτελούν πάντα πόλο έλξης για τους μεγάλους παίκτες της αγοράς.
Βέβαια, παλιότερα αυτά τα έργα – και δεν εννοούμε μόνο τα τηλεπικοινωνιακά- συντηρούσαν άπασα την κοινωνία, κάτι που φάνηκε από την γενική καθίζηση όταν έλειψαν οι πάσης φύσεως διαγωνισμοί και αναθέσεις.
Αν και από τότε, τα πράγματα έχουν αλλάξει δραματικά, και ο τρόπος που γίνονται οι διαγωνισμοί των έργων δεν έχει πλέον καμία σχέση με φωτογραφικές προκηρύξεις και υπόγεια ρεύματα. Σε κάθε περίπτωση παραμέναι το γεγονός ότι κάθε προκήρυξη για μεγάλα έργα, σηκώνει μια δροσερή αύρα, μέσα στο διακεκαυμένο τοπίο.
Πετάει-πετάει ο Πρόεδρος
Λέγανε οι πιλότοι ότι πετώντας πάνω από το Αιγαίο ακούγανε στα ακουστικά τους αντί για τον ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας, αφιερώσεις του τύπου «Ο Τσαμπίκος, αφιερώνει στην Τσαμπίκα το τραγούδι του Νταλάρα ‘με ‘ξετέλεψες». Κανένας δεν τους πίστευε όμως, γιατί η παρεμβολή δεν μπορούσε να εντοπιστεί από το έδαφος.
Ο Πρόεδρος όμως δεν έκατσε με σταυρωμένα τα χέρια. Πήρε ένα κλιμάκιο της ΕΕΤΤ με τον εξοπλισμό του, και όλοι μαζί μπήκαν σε ένα αεροπλάνο της ΥΠΑ για να λύσουν το θέμα.
Από ψηλά, ο «μερακλής» εντοπίστηκε και ο πομπός κατέβηκε στο πατ-κιουτ.
Πάντως ειλικρινά δεν έχω καταλάβει και θα χαρώ να με βοηθήσει κάποιος με τεχνικές γνώσεις. Γιατί αυτός ο εξυπνάκιας «ραδιομερακλής» εξέπεμπε προς τον ουρανό; Καντάδα σε αεροσυνοδό έκανε;
Οι απορίες βέβαια συνεχίζονται, αφού το τοπίο των ραδιοσυχνοτήτων παραμένει χωράφι που ο καθένας κάνει ότι θέλει, εκπέμπει όπως θέλει με την ισχύ που θέλει και φυσικά στη συχνότητα που θέλει. Και αν ρωτάτε γιατί; η απάντηση είναι απλή. Γιατί μπορεί!
Yellow airplane
Και μιλώντας για πτήσεις και υπερπτήσεις, ο pilot των Κίτρινων πήρε την απόφαση να απογειώσει την μπίζνα on-air. Και μάλιστα στην παρθενική της εμφάνιση δεν έβαλε επιβάτες, αλλά επιχειρεί να σηκώσει φορτίο για έργο του Δημοσίου, μπαίνοντας κυριολεκτικά «σφήνα» την τελευταία στιγμή.
Εμείς πάντως δεν έχουμε παρά να πούμε στις Ελληνοκύπριους «καλορίζικοι και σιδεροκέφαλοι». Αν και μπήκαμε στον πειρασμό να ερμηνεύσουμε την κίνηση σαν σημάδι αλλαγής του κλίματος στην αγορά, μια πιο ψύχραιμη ανάγνωση το χαρακτηρίζει περισσότερο σαν ευτυχή συγκυρία. Άλλωστε, η πολιτική απόφαση είχε ληφθεί εδώ και ένα χρόνο και απλά έπρεπε να υπερπηδήσουν κάποια εμπόδια, όπως την εγκατάσταση εξοπλισμού κ.α.
Το επόμενο βήμα θα είναι το cross selling, ή παροχή υπηρεσιών κινητής (Cyta Mobile) στο κοινό κάτι που δεν θα αργήσουμε να το δούμε στους δέκτες της TV, αλλά και στις οθόνες των κινητών μας. Εκεί να δείτε ακροβατικά από τον πιλότο!
Καθολικό WiFi
Σε αγώνα δρόμου για ανεύρεση πόρων έχει αποδυθεί ο Μενέλαος για να καταφέρει να κάνει πράξη την εντολή του Πρωθυπουργού για δωρεάν WiFi σε 4.000 δημόσια σημεία. Από την προκήρυξη του διαγωνισμού φάνηκε ότι η χρηματοδότηση είναι ακόμη στον αέρα και είναι δύσκολο οι υποψήφιοι ανάδοχοι να κατεβάσουν σοβαρές προτάσεις.
Βέβαια, αυτό το έργο είναι πολύ κοντά στην έννοια της καθολικής υπηρεσίας, που μπορεί μεν να αναζητεί κηδεμόνα, αλλά ο φυσικός της πατέρας μπορεί να ανανεώσει την πατρική στοργή του αν αρχίσει να καταβάλλεται το σχετικό επίδομα. Διαφορετικά θα έχουμε άλλου είδους επιδόσεις…
Τώρα γιατί κάτι μας λέει ότι καθολική υπηρεσία και free WiFi πάνε πακέτο και θα δοθούν με απευθείας ανάθεση -με την καλή έννοια- ίσως είναι αίσθηση, παρά βεβαιότητα. Θα είναι μία «ορθόδοξη απόφαση», έστω κι αν υπάρξουν κάποιοι καθολικώς διαμαρτυρόμενοι!