Cherchez les Arabes! Eκεί που περιμέναμε κίνηση από τους Άραβες η οποία θα πυροδοτούσε την αλλαγή του τηλεπικοινωνιακού τοπίου, η κίνηση τελικά έγινε αλλά από …άλλους Άραβες. Και αντί της Κάντζας, στόχος ήταν λίγο πιο δίπλα στην Παιανία.
Ουσιαστικά μιλάμε για ενδιαφέρουσα συγκατοίκηση, αφού Ρώσοι και Άραβες, έχουν πλέον εξ’ημισείας τον έλεγχο και το μόνο τους χωρίζει από την απ’ευθείας επαφή είναι το fund της Rydra που έχει δεσμούς με τη Huawei. Και μια και μιλάμε για fund, όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν ότι πίσω από τους Άραβες βρίσκονται οι Σουηδοί της Ericsson. Τώρα για το τι γλώσσα θα μιλάνε εκεί στην Παιανία θα σας γελάσω. Προφανώς την τηλεπικοινωνιακή!
Μιλάμε για το απόλυτο win-win deal, αφού στην Παιανία κτυπά η καρδιά του telco innovation σε όλη τη ΝΑ Ευρώπη. Άλλωστε αυτή την εποχή η χώρα εξελίσσεται σε επενδυτικό προορισμό και μία τέτοια επιχείρηση δεν μπορεί να αφήσει αδιάφορους όσους αναζητούν ένα σχήμα με υγιή οικονομικά, διεθνή παρουσία και DNA με δυναμικά γονίδια.
Α! και μιλώντας για γονίδια, ο Διάδοχος Κωνσταντίνος φαίνεται ότι ακολουθεί πιστά τα βήματα του Μεγάλου Σωκράτη, ο οποίος ξέρει να κάνει αθόρυβα, ακόμα και τα πιο βαριά deals.
Τώρα, το επόμενο βήμα είναι να δούμε, πόσο και με ποιο τρόπο, αυτό το deal θα επηρεάσει την εύθραυστη αν-ισορροπία της ελληνικής αγοράς και τί καραμπόλες θα πυροδοτήσει.
Τα σενάρια είναι τόσα πολλά, από αληθοφανή, ως ευφάνταστα, αλλά η πραγματικότητα έχει πάντα το κακό συνήθειο να τ’ ανατρέπει. Ως τώρα πάντως, οι κινήσεις στον όμιλο της Παιανίας, γίνονταν εσωτερικά και η σκοπιμότητά τους φαίνεται να παίρνει νόημα.
Πόλεμος και Ειρήνη
Αν πιστεύετε ότι η μάχη για το γρηγορότερο, το καλύτερο το ομορφότερο και το εξυπνότερο δίκτυο έχει καταλαγιάσει, να πληροφορήσουμε ότι πλανάστε πλάνην οικτράν.
Αν και οι τηλεοπτικές μονομαχίες και ομοβροντίες εκατέρωθεν κόπασαν, οι πράσινοι συνεχίζουν -με άλλα μέσα- την επικοινωνιακή τους καμπάνια με την τριπλέτα επενδύσεις, HD Voice και 4G. Πάντως, το timing που επελέγη για την εκστρατεία του πράσινου Blitzkrieg καλά μελετημένο, χάρη στο Χάρη. Εξίσου κεραυνοβόλα ήταν η αντίδραση του ΣΕΕ που συνεδρίασε τη Μ. Πέμπτη και δεν έκανε χάρη σε καμία πλευρά!
Από την άλλη οι κόκκινοι, κάνουν οικονομία δυνάμεων και προτιμούν τους χαμηλούς τόνους αποφεύγοντας τις μετωπικές συγκρούσεις. Οι πιο άνετοι σε κάθε περίπτωση είναι οι μπλε που διατηρούν μια στάση αποχής και αντιστέκονται στην …αμαρτία της σύγκρισης.
Εκτός από την μάχη των εντυπώσεων όμως, υπάρχει και η μάχη των επενδύσεων. Και δε μιλάμε για τη μάχη του ανταγωνισμού των δικτύων, αλλά για την μάχη που διεξάγεται εντός των οικονομικών επιτελείων, τα οποία αγωνίζονται να ισορροπήσουν τη ζυγαριά που ελαφραίνει από τη μεριά του ARPU και βαραίνει από την πλευρά των επενδύσεων. Another Revenue Point Undercut!
Μέσα στις επενδύσεις βέβαια, εκτός από τις πελατοκεντρικές, υπάρχουν και οι κρατικοκεντρικές (βλέπε ψηφιακό μέρισμα). Αν και η ΕΕΤΤ ξεκίνησε τη διαδικασία για την επικαιροποίηση του κόστους του φάσματος, οι προβλέψεις για σημαντικά μειωμένο τίμημα δεν είναι και πολύ αισιόδοξες.
Βλέπετε, ο αρχικός υπολογισμός έγινε με στοιχεία του 2010, ενώ τώρα θα γίνει με στοιχεία του ’13 και προσδοκίες του ’16. Για αυτή την τριετία, η προβλεπόμενη απόδοση μάλλον θα «τσιμπήσει» λίγο, για να φέρει στα ίσα του τον προϋπολογισμό …του προϋπολογισμού. Καλός ο «συντελεστής επικαιροποίησης». Για το «συντελεστή κρίσης» και τις απώλειες του 1.4 δις ποιος θα μιλήσει;
Tweet of the week
- Το μοντέλο παραγωγής υπεραξίας έχουν ανακαλύψει εδώ και χρόνια κάποιοι επιχειρηματίες. Κόκκαλης-Κοντομηνάς-Γερμανός είναι σίγουρα στην κορυφή της πυραμίδας.
- Οι δύο πρώτοι μάλιστα δημιούργησαν τη Δυναστεία «ΙΝΤΡΑ-» και «ΙΝΤΕΡ-» αντίστοιχα. Τελικά σε όλα τα πράγματα …σημασία έχει το timing!
- Πρέπει να παραδεχθούμε ότι οι τιμές πέφτουν. Δύο χρόνια πριν, η Κυβέρνηση υποσχέθηκε στους κινητούς….τη λύση της «αδειοδότησης» των κεραιών και πήρε 380 μύρια.
- …Η ίδια – υπόσχεση φέτος κοστίζει γύρω στα 280
- Είναι και εκείνο το συγκριτικό στοιχείο στη μέση με τα 18,3 μύρια για το «TV μέρισμα» προκειμένου να αποκτηθεί «προς καναλάρχες» …έρεισμα!
- Λέγεται ότι πίσω από τους Άραβες κρύβονται οι Σουηδοί. Αν λοιπόν δείτε Άραβα ξανθό με γαλανά μάτια δεν είναι ο Λώρενς της Αραβίας, είναι ο Hans εκ Σουηδίαςι!!!
Mobilus in Mobilis
Η IFA 2014 διεξάγεται βέβαια το Σεπτέμβρη στο Βερολίνο, όμως αυτές τις μέρες γίνεται στην Τουρκία η επίσημη συνέντευξη Τύπου, αρκετό καιρό πριν το μεγάλο συνέδριο, δίνοντάς μας μια γεύση για το τι θα επακολουθήσει στο χώρο των consumer προϊόντων τα επόμενα τρίμηνα και ποιές είναι οι τάσεις της αγοράς.
Grundig, Philips, Vestel είναι κάποιοι από τους κατασκευαστές/παρόχους που άνοιξαν τις παρουσιάσεις τη Πέμπτη, δίνοντας βάρος στο Connected Home, τη σαρωτική εξάπλωση των mobiles (2.000 smartphones πωλούνται παγκοσμίως κάθε λεπτό που περνά!) αλλά και τις πάντα επίκαιρες Smart TVs, με ή χωρίς κυρτές οθόνες.
Χαρακτηριστική είναι η αύξηση του τζίρου των τηλεπικοινωνιακών προϊόντων την τελευταία πενταετία, ξεπερνώντας τους παραδοσιακά ισχυρούς τομείς των Consumer Electronics αλλά και του IT. Με αυτούς τους ρυθμούς, αναμένεται να διατεθούν παγκοσμίως πάνω από 1,5 δις smartphones το 2015!
Όλα, όμως, σε ένα ευρύ πλαίσιο, αυτό του Μεγάλου Ψηφιακού Κόσμου, στον οποίο όλες οι συσκευές συνεργάζονται και επικοινωνούν μεταξύ τους και στον οποίο το “mobile” από το “home” δεν είναι δύο ξεχωριστές έννοιες, αλλά έρχονται πολύ πιο κοντά, διατηρώντας όμως τις ιδιαιτερότητές τους.
Το 4Κ εξακολουθεί να προωθείται σαν ένα από τα “next big things”, παρέα με το smart home, τις smart TVs, τα fitness trackers, ενώ, σε πείσμα πολλών, ο χρόνος τηλεθέασης παγκοσμίως αυξάνεται τα τελευταία χρόνια, διατηρώντας τις τηλεοράσεις υψηλά στην ατζέντα των κατασκευαστών.
Ειδικά τώρα, που μπήκε στο παιχνίδι και η Κίνα, με τη μεγαλύτερη αύξηση στη ζήτηση και αγορά νέων TV sets την τελευταία τριετία. Μιλάμε για απίστευτη πρόσκληση και εξαιρετική ευκαιρία! Ωστόσο, δεν υπάρχει ο ίδιος ενθουσιασμός για νέα form factors, όπως το 21:9 και τις κυρτές τηλεοράσεις, τουλάχιστον προς το παρόν, ενώ οι OLED κινούνται και θα συνεχίζουν να κινούνται στα ρηχά λόγω κόστους, αντιπροσωπεύοντας το 0,1% της αγοράς.
Εικόνα και ήχος πάνε μαζί, όμως, και οι εξελίξεις στην αγορά συμπαρασύρουν τη ζήτηση για συσκευές που παράγουν ήχο υψηλής ποιότητας, ιδίως ό,τι έχει να κάνει με connected audio (bluetooth/Wi-Fi) και τις ολοένα πιο δημοφιλείς “soundbars”. Μετά από μια μικρή περίοδο πτώσης το 2013, η αγορά των headsets παρουσιάζει έκρηξη εκ νέου, παρά με τις υπόλοιπα sound devices.
Βάρος δίνεται και στην η αγορά των οικιακών συσκευών, από τις κλασικές «λευκές» συσκευές όπως πλυντήρια και κουζίνες, μέχρι τις μικρότερες ηλεκτρικές συσκευές, στις οποίες εμφανίζονται αρκετά νέα είδη τα τελευταία χρόνια. Εμφανής η τάση για μείωση των ατόμων ανά νοικοκυριό παγκοσμίως, με τις προβλέψεις να δείχνουν αύξηση των “singles” που μένουν στο δικό τους σπίτι, προφανώς με τις αντίστοιχες επιπτώσεις και στο είδος των ηλεκτρικών συσκευών που τους ενδιαφέρουν.
Και πάλι η «ανάπτυξη» έρχεται από τις έντονα αναπτυσσόμενες αγορές, δηλαδή την Κίνα, την Ινδία, τη Λατινική Αμερική, ενώ τα στοιχεία του NPD είναι μάλλον αμείλικτα για την χώρα μας. Μαζί με την Ισπανία παραμένει σε αρνητικό πρόσημο, ενώ η βορειοανατολική Ευρώπη, η Τουρκία, η Ρωσία, δείχνουν ακριβώς το αντίθετο.