Την άποψη ότι διανύουμε μια περίοδο με χαρακτηριστικά πολεμικής φύσεως, γεγονός που χρειάζεται να λαμβάνεται υπόψη από όλους, προκειμένου να βγει η χώρα από την οικονομική κρίση, διατυπώνει στην πρώτη του και αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο infocom.gr, ο νέος πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) Κωνσταντίνος Λουρόπουλος.
Ο κ. Λουρόπουλος σημειώνει ότι η ΕΕΤΤ χρειάζεται να κάνει πιο διαφανή τον τρόπο με τον οποίο εξετάζει τα ζητήματα κόστους του ΟΤΕ, προσθέτει πως στο παρελθόν έχει παρατηρηθεί μια έλλειψη εμπιστοσύνης από όλες τις πλευρές και κάνει σαφή την πρόθεσή του να φροντίσει να αλλάξει αυτό, τονίζοντας ότι «δεν μπορεί να συνεχίσουμε έχοντας, ο ένας για τον άλλο, καχυποψία».
Ευθύς στις απαντήσεις του, προϊδεάζει για έναν διαφορετικό τρόπο αντιμετώπισης των ζητημάτων από την ΕΕΤΤ. Ο κ. Λουρόπουλος πιστεύει ότι ορθώς, ως ένα σημείο, η αγορά λέει πως η Επιτροπή καθυστερεί να λάβει αποφάσεις και προσθέτει πως έχει ζητήσει να εξεταστεί όλο το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία της ΕΕΤΤ, ώστε , μεταξύ άλλων, να μηδενιστούν οι καθυστερήσεις.
Ο νέος πρόεδρος της ΕΕΤΤ θέτει επί τάπητος την ανάγκη η Επιτροπή να εξοπλιστεί με ειδικές αρμοδιότητες, όπως π.χ. ο ΣΔΟΕ, για να ξεμπλοκάρει τα ζητήματα που αφορούν στην αγορά. Όπως υπογραμμίζει, μόνο με την ανάπτυξη της πληροφορικής και των Επικοινωνιών μπορεί να υπάρξει για τη Ελλάδα φως στο τούνελ. Στο πλαίσιο αυτό εκφράζει την άποψη ότι χρειάζεται όλοι να συμφωνήσουμε να φθάσει η οπτική ίνα στο σπίτι, καθώς και ότι «χρειαζόμαστε όσο γίνεται περισσότερη ευρυζωνικότητα παντού, ακόμα και σε περιοχές που μπορεί σήμερα να μας φαίνονται δευτερεύουσες».
Ολόκληρη η συνέντευξη με τον Κωνσταντίνο Λουρόπουλο έχει ως εξής:
– I–C: Αναλάβατε τη θέση του προέδρου της ΕΕΤΤ και μαζί πολλές εκκρεμότητες. Σας είδαμε πάντως …ετοιμοπόλεμο και μάλιστα ειδικά για το ψηφιακό μέρισμα, ελάχιστο διάστημα μετά την ανάληψη των καθηκόντων σας, δημοσιοποιήσατε και χρονοδιάγραμμα.
Δεν αντιμετωπίζω εκπλήξεις, δεν έχω άγνωστες λέξεις και ζητήματα που δεν τα καταλαβαίνω. Πιστεύω ότι σήμερα είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό από όλους, όσους είναι γύρω από την ΕΕΤΤ, ότι δεν ζούμε σε συνθήκες κανονικές. Ζούμε σε μια πολύ δύσκολη περίοδο η οποία έχει χαρακτηριστικά πολεμικής φύσεως και θα πρέπει να είμαστε απόλυτα σύννομοι και έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε καταστάσεις που προκύπτουν ad hoc. Να είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε διακυβερνητικά γιατί κανένας δεν μπορεί να λύσει ένα πρόβλημα μόνος. Η ΕΕΤΤ δεν έχει εξουσία για να λύνει όλα τα ζητήματα, τα ρυθμιστικά ή της αγοράς, θα χρειασθεί να συνεργαστεί και με άλλους φορείς, κυρίως της κυβέρνησης, για να βρούμε λύσεις. Και ίσως πολλές φορές έξω από αυτά που ξέραμε στο παρελθόν. Επίσης, ενδεχομένως να χρειασθεί να νομοθετήσουμε και πέρα από τους όποιους νόμους είχαμε φτιάξει κατά τη διάρκεια της κρίσης. Οι νόμοι αυτοί, όπως ξέρετε, έχουν μια έμφαση σε θέματα σωτηρίας της χώρας και οικονομικής αναδιάρθρωσης, αλλά όταν πάς να τους εφαρμόσεις στην πράξη διαπιστώνεις ότι χρειάζεσαι νέους νόμους για να κάνεις αυτό που πρέπει.
– I–C: Υπάρχει η άποψη που λέει ότι στην Ελλάδα δεν χρειαζόμαστε νέους νόμους, αλλά χρειάζεται να εφαρμόζουμε τους νόμους…
Υπάρχουν αυτή τη στιγμή ζητήματα τα οποία κολλάνε στους νέους νόμους. Για να γίνω πιο συγκεκριμένος, έχω διαπιστώσει ότι υπάρχουν συγκρούσεις μεταξύ των νέων νόμων. Πρέπει να λειτουργήσει όλο το σύστημα των συνεργαζόμενων φορέων με στόχο να λύνουμε προβλήματα και να προχωράμε γρήγορα.
– I–C: Ποιος φορέας θα κάνει την επικαιροποίηση της εκτίμησης του τιμήματος για το ψηφιακό μέρισμα;
Δεν έχουμε ακόμα αποφασίσει. Συζητάμε σχετικά με τους συναρμόδιους φορείς.
– I–C: Υπάρχουν και άλλες εκκρεμότητες π.χ. η καταγγελία της Vodafone εναντίον της Cosmote περί κατάχρησης της δεσπόζουσας θέσης. Πως θα προχωρήσετε στο μέρισμα έχοντας ανοιχτό ένα τέτοιο θέμα που ενδιαφέρει ιδιαίτερα τις μεγάλες δυνάμεις των τηλεπικοινωνιών, όπως είναι η Deutsche Telekom και η Vodafone;
Η διαδικασία για να βρεθεί ποιο είναι το σωστό είναι σε εξέλιξη.
– I–C: Εδώ και δύο χρόνια…
Ναι, αλλά χρειάζεται να γίνουν ορισμένες διαδικασίες. Έχω καταλάβει ποιο είναι το θέμα. Προσπαθούμε όσο μπορούμε να κάνουμε πιο γρήγορα, αλλά πρέπει να ακολουθήσουμε το δρόμο που είναι καθορισμένος από το νόμο.
– I–C: Πιστεύετε ότι το θέμα αυτό θα έχει κλείσει πριν ανοίξει η διαδικασία του ψηφιακού μερίσματος;
Δεν μπορώ να κάνω πρόβλεψη, ούτε να το υποσχεθώ. Είναι σαφέστατα ένα θέμα που βρίσκεται στην προσοχή της καινούργιας διοίκησης της ΕΕΤΤ. Για μένα οι δύο υποθέσεις – η καταγγελία της Vodafone εναντίον της Cosmote και το ψηφιακό μέρισμα – είναι δύο διαφορετικές διαδικασίες που πάνε παράλληλα και δεν εξαρτάται σε καμιά περίπτωση η μία από την άλλη.
– I–C: Δεν είστε καν σε θέση να μας πείτε πότε εκτιμάτε ότι θα έχουμε πόρισμα;
Δεν είναι θέμα δικής μου εκτίμησης. Είναι θέμα ενεργειών που πρέπει να γίνουν. Αυτό που μπορώ να κάνω είναι να βεβαιωθώ ότι οι ενέργειες προγραμματίζονται ορθά και δεν υπάρχουν χαμένοι χρόνοι. Από κει και πέρα οι χρόνοι, τα βήματα, οι ενέργειες που πρέπει να γίνονται, προβλέπονται από το νόμο. Μπορείς να κλείσεις μια υπόθεση «κόβοντας» δρόμο, που προβλέπεται από το νόμο;
– I–C: Εν πάση περιπτώσει είμαστε κοντά;
Θεωρώ ότι αν δεν δημιουργηθούν πρόσθετες καθυστερήσεις είμαστε αρκετά κοντά. Πάντως, η νέα διοίκηση έχει το θέμα αυτό στο τραπέζι, ως πρώτης προτεραιότητας.
– I–C: Προκάλεσε αίσθηση η αναφορά σας πρόσφατα, στο συνέδριο που οργάνωσε το υπουργείο Υποδομών, για τον αριθμό των παρόχων. Πολλοί αναρωτήθηκαν αν έχετε την άποψη ότι στην Ελλάδα π.χ. θα πρέπει να περιοριστούν οι πάροχοι σε δύο πχ. Vodafone και Deutsche Telekom; Δεν νομίζετε ότι τα χαρακτηριστικά είναι εντελώς διαφορετικά μεταξύ Ευρώπης και ΗΠΑ και άρα οι συγκρίσεις θα πρέπει να το λαμβάνουν αυτό υπόψη;
Ο αριθμός των παρόχων από μόνος του και ξεκομμένος δεν λέει όλη την αλήθεια. Μπορεί μια αγορά να είναι πιο κατακερματισμένη. Σαφώς και η σύγκριση μεταξύ ΗΠΑ και Ευρώπης δεν μπορεί να γίνεται σε όλα τα μέτωπα και σε όλες τις παραμέτρους. Οι ΗΠΑ είναι μια χώρα, με ένα νόμισμα και μια γλώσσα. Εμείς στην Ευρώπη έχουμε να λύσουμε, πέραν όλων των άλλων και το θέμα της γλώσσας και το θέμα της ιδιαιτερότητας της κάθε αγοράς και μια ιστορία που τώρα ακόμα προσπαθούμε να τη βάλουμε σε τάξη. Άρα, το να έχουμε πολλούς ή λίγους παρόχους είναι απλώς ένα ενδεικτικό φαινόμενο και πρέπει να συνεκτιμηθεί μαζί με άλλους παράγοντες για το σύνολο της αγοράς. Το κύριο στοιχείο για μένα είναι το μέγεθος της αγοράς και η δυναμική της. Δηλαδή, αν είχαμε μια αναπτυσσόμενη αγορά και πολλούς παρόχους πιθανότατα να μην είχαμε πρόβλημα. Το πρόβλημα με τους πολλούς παρόχους ίσως υπάρχει υπό το πρίσμα ότι έχουμε μια αγορά σταθερή ή μειούμενη τα τελευταία χρόνια και η οποία για να τους δικαιολογήσει όλους θα πρέπει να φροντίσει η ίδια – όχι η ΕΕΤΤ προφανώς – να βρει προοπτικές για όλους. Αυτό είναι το κριτήριο για μένα.
– I–C: Να μεγαλώσει η «πίτα» δηλαδή ;
Ναι, ακριβώς, αυτό πρέπει να γίνει. Προφανώς ο κάθε πάροχος στην Ελλάδα ή την Ευρώπη έχει κάνει το δικό του επιχειρησιακό σχέδιο και βλέπει ότι υπάρχει παράθυρο ευκαιρίας για την ύπαρξη του και τη λειτουργία του στην αγορά. Με αυτό το κριτήριο ο αριθμός των παρόχων είναι αποτέλεσμα της επιχειρηματικής απόφασης των ίδιων των εταιρειών και όχι των ρυθμιστών. Εμείς δεν μπορούμε να παρέμβουμε και να πούμε ότι είστε λίγοι ή πολλοί.
– I–C: Σας ρώτησα σχετικά, γιατί αυτή η αναφορά περί του αριθμού των παρόχων, ερμηνεύτηκε ως να «συντάσσεστε» με την πλευρά των incumbent, όπου λένε ότι οι εταιρείες είναι πολλές και οι εναλλακτικοί δεν επενδύουν… Επίσης, αίσθηση προκάλεσε και η διαπίστωσή σας ότι μπορεί όλοι οι εμπλεκόμενοι να βλέπουν, να έχουν την ίδια ατζέντα, όμως, δεν έχουν τον ίδιο οδικό χάρτη. Τι νομίζετε ότι πρέπει να γίνει πάνω σε αυτό;
Χρειάζεται να επικρατήσει η έννοια του επείγοντος και της αναγκαιότητας και να βρεθεί η συνισταμένη των διαφορετικών απόψεων. Θεωρούμε ότι η έναρξη αυτού του διαλόγου και ο συντονισμός του, είναι ένας ρόλος που ανήκει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Να φέρει όλες τις αποκλίνουσες απόψεις σε κοινή πορεία.
– I–C: Ενόψει ίσως και του νέου πλαισίου για τις Επικοινωνίες στην ΕΕ. Η σχετική συζήτηση μετατέθηκε τελικά για το επόμενο εξάμηνο.
Όλοι συμφωνούμε από την ημέρα που φτιάχτηκε η Ευρωπαϊκή Ένωση ότι πρέπει να λειτουργούμε με κοινές αρχές και κοινούς κανόνες. Άλλωστε, η ΕΕ είναι μια ένωση που εγγυάται την ελευθερία διακίνησης, ανθρώπων ,κεφαλαίων, αγαθών και υπηρεσιών. Αυτό, στην πράξη δεν έχει επιτευχθεί σχεδόν σε όλες τις δραστηριότητες και τους κλάδους. Παντού υπάρχουν αποκλίσεις οι οποίες δημιουργούν προβλήματα. Η ελεύθερη διακίνηση δεν λειτουργεί στην πράξη σε πολλές περιοχές. Μια από αυτές είναι και είναι οι Τηλεπικοινωνίες. Αποτελεί μείζον θέμα. Το να έχουμε όλοι έναν οδικό χάρτη και να ξέρουμε ότι θα πάμε εκεί τότε, είναι ζωτικής σημασίας. Δεν μπορεί να λειτουργήσει η ΕΕ διαφορετικά. Και όταν λέμε όλοι εννοούμε και την αγορά και τις εταιρείες.
– I–C: Πως πιστεύετε λοιπόν ότι θα επέλθει η ισορροπία μεταξύ του ΟΤΕ που ζητάει λιγότερη ρύθμιση και των εναλλακτικών που λένε ότι η ρύθμιση δεν εφαρμόζεται σωστά με αποτέλεσμα να εμποδίζεται η ανάπτυξή τους;
Η ισορροπία μπορεί να επέλθει. Η ΕΕΤΤ χρειάζεται να κάνει πιο διαφανή τον τρόπο με τον οποίο εξετάζει τα ζητήματα κόστους του ΟΤΕ. Να ζητήσει από όλους να προσέλθουν και να καταλάβουν τις παραδοχές πάνω στις οποίες γίνεται η συζήτηση για το κόστος. Για μένα αυτό το σημαντικότερο. Αν πετύχουμε σε αυτό θα είναι όλοι ευχαριστημένοι, θα προχωρήσουμε μπροστά.
– I–C: Να υποθέσω ότι θα αναλάβετε σχετική πρωτοβουλία;
Δεν χρειάζεται να αναλάβουμε καμιά πρωτοβουλία. Αυτή είναι η δουλειά μας. Η δουλειά μας είναι να ξεκαθαρίσουμε το μοντέλο της παραδοχής. Την ίδια στιγμή, όμως, η ευθύνη ανήκει και στα χέρια των δύο αυτών ομάδων, ας τις ονομάσω έτσι, του δεσπόζοντος παρόχου και των εναλλακτικών. Η διαδικασία της ευρέσεως του ποια είναι η σωστή τιμή είναι μια διαδικασία με πολλές παραδοχές. Πρόκειται για μαθηματικά τα οποία είναι γεμάτα παραδοχές. Αν δεν συμφωνήσουμε στις παραδοχές δεν θα συμφωνήσουμε στο τελικό αποτέλεσμα. Όταν υπάρχει διαφορετική προσέγγιση στη βάση των παραδοχών που κάνουμε αμέσως δημιουργείται μια a priori διάσταση η οποία είναι βέβαιο ότι θα καταλήξει σε ασυμφωνία. Αυτό, δεν μπορούμε να το λύσουμε εμείς, χρειάζεται να λύσουμε όλοι μαζί.
– I–C: Πως; Με ποιο τρόπο;
Στο παρελθόν έχει παρατηρηθεί μια έλλειψη εμπιστοσύνης από όλες τις πλευρές. Αυτή η εμπιστοσύνη πρέπει να αποκατασταθεί μεταξύ μας. Και πρέπει να αποκατασταθεί πολύ περισσότερο λόγω της αναγκαιότητας να επιβιώσουμε και να προκόψουμε στους δύσκολους αυτούς καιρούς. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να ασχολούμεθα διαρκώς με το αν αυτές οι επιμέρους παραδοχές είναι σωστές. Πρέπει να συμφωνήσουμε για να πάμε μπροστά. Παρά το γεγονός ότι στην οικονομική επιστήμη υπάρχουν διάφορες μεθοδολογίες, τελικά καταλήγουμε κάπου. Αυτό πρέπει να γίνει. Δεν μπορεί να συνεχίσουμε έχοντας, ο ένας για τον άλλο, καχυποψία.
– I–C: Στην ΕΕΤΤ γίνεται κριτική για τους χρόνους. Ο ΟΤΕ φωνάζει ότι αργεί να του εγκρίνει τα τιμολόγιά του με αποτέλεσμα να μην έχει τη θέση που του αρμόζει στον ανταγωνισμό και οι εναλλακτικοί ότι αργεί να ελέγξει τις καταγγελίες τους με αποτέλεσμα ο ΟΤΕ να δρα όπως θέλει.
Εγώ νομίζω ότι η αγορά σε κάποιο βαθμό έχει δίκιο. Ένας από τους στόχους της σημερινής διοικήσεως είναι να μειωθούν οι χρόνοι ή και να μηδενιστούν. Αυτό αποτελεί ένα από τα 5 – 6 βασικά στοιχεία του νέου επιχειρησιακού σχεδίου μας για το 2014. Έχω δώσει συγκεκριμένη κατευθυντήρια γραμμή ότι όλα τα θέματα που είναι αυτή τη στιγμή στα χέρια της ΕΕΤΤ θα πρέπει να φύγουν και να πάνε εκεί που πρέπει. Το αν θα επιτευχθεί αυτό, βεβαίως, εξαρτάται και από άλλους παράγοντες. Μεταξύ άλλων από την ενίσχυση ή και αναδιοργάνωση των εσωτερικών μας διαδικασιών. Οι εσωτερικές μας διαδικασίες βασίζονται στο νόμο. Ένα έργο που έχω ζητήσει είναι να γίνει αναθεώρηση όλου του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της ΕΕΤΤ ώστε να γίνει δυνατόν να μειωθούν οι καθυστερήσεις.
– I–C: Ετοιμάζετε πρόταση για την καταθέσετε στην κυβέρνηση;
Ακριβώς, υπάρχει εσωτερικό έργο αυτή τη στιγμή να μελετήσουμε όλες τις εσωτερικές κανονιστικές εγκυκλίους και νόμους και να ζητήσουμε όπου χρειάζεται επανακαθορισμό του πλαισίου. Ή επίσης να φτιάξουμε ξανά τις εσωτερικές μας διαδικασίες ώστε να εξαλείψουμε πηγές καθυστερήσεων. Δεν εξαρτάται μόνον από εμάς αυτό που συζητάμε. Μια άλλη αιτία καθυστερήσεων είναι και η συναρμοδιότητα με άλλες υπηρεσίες. Σε αυτό το θέμα έχω κάνει συγκεκριμένες σκέψεις. Η ΕΕΤΤ θα πρέπει να εξοπλιστεί με περισσότερη δύναμη ώστε να μπορεί να επιβάλλει στις άλλες υπηρεσίες να κάνουν αυτό το οποίο πρέπει να κάνουν. Δεν θέλω να αναφέρω παραδείγματα υπηρεσιών, αλλά όποιος ξέρει …ξέρει. Έχουμε υπηρεσίες που δεν ανταποκρίνονται στους χρόνους που ορίζει ο νόμος. Μια από τις βασικές μεθόδους για να ξεμπλοκάρουμε τους χρόνους είναι να μπορούμε να παρέμβουμε ως ΕΕΤΤ. Είμαστε ανεξάρτητη αρχή, μεγάλους κύρους και μεγάλου βεληνεκούς. Ρυθμίζουμε έναν πολύ σπουδαίο κλάδο, 7 – 7,5 δις. ευρώ, που μπορεί να λειτουργήσει ως βασικός μοχλός ανάπτυξης. Αυτό που έγινε για παράδειγμα στις αρχές της δεκαετίας του 1990 με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και την ανάπτυξή τους, τις θέσεις εργασίες που είχαν δημιουργηθεί μπορεί να επαναληφθεί και τώρα. Δεν υπάρχει καμιά πρωτοβουλία στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα που να μην εμπεριέχει παρεμβάσεις πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών. Δεν θα βγει αυτή η χώρα από την κρίση αν δεν αλλάξει τον τρόπο που δουλεύει. Χρειάζεται νέα συστήματα και υπηρεσίες. Αν αυτό το αποδεχτούμε τότε αυτή η Αρχή πρέπει να εξοπλιστεί περισσότερο. Έχουμε εξοπλίσει για παράδειγμα το ΣΔΟΕ με τη δυνατότητα να πηγαίνει σε μια εταιρεία να ανοίγει την πόρτα και να λέει φέρτε τα στοιχεία, γιατί θέλουμε να καταπολεμήσουμε το οικονομικό έγκλημα και σωστά. Μήπως πρέπει να εξοπλίσουμε και την ΕΕΤΤ με ειδικές αρμοδιότητες, για ξεμπλοκάρει τα θέματα;
Αυτή τη στιγμή πρέπει να παραδεχθούμε ότι η ΕΕΤΤ δεν έχει αυτές τις δυνάμεις. Εγώ έχω θέσει το ερώτημα και προφανώς από αυτό φαίνεται και η πρόθεση που έχω. Η Πολιτεία εν τέλει θα αποφασίσει για το πως θα διαχειριστεί αυτά τα ζητήματα, αλλά εκτιμώ ότι το καλύτερο όργανο που υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι η ΕΕΤΤ. Έχει μακρά ιστορία. Εντάξει κάποια λάθη κάνουμε όλοι, αλλά έχει καλή ιστορία.
– I–C: Η εκπόνηση στρατηγικής για την ευρυζωνικότητα και τα δίκτυα νέας γενιάς είναι θέμα και της ΕΕΤΤ; Έχετε κληθεί να συμμετάσχετε στη διαμόρφωσή της.
Ναι, είναι θέμα και της ΕΕΤΤ, αλλά όχι μόνο. Η ΕΕΤΤ ως σύμβουλος παρέχει υποστήριξη και συμβουλές και αυτό δεν αφορά μόνον την ευρυζωνικότητα. Για κάθε τι όμως που αφορά την ΕΕΤΤ τη νομοθετική πρωτοβουλία την έχει η κυβέρνηση.
– I–C: Πως νομίζετε ότι μπορεί η χώρα να προχωρήσει στο θέμα των υποδομών;
Απαντήσαμε και παραπάνω σε αυτό. Θέλουμε ένα ξεκάθαρο πλαίσιο, ταχύτητα στην υλοποίηση των σχεδίων και τολμώ να πω απόλυτη κατανόηση από όλους τους παράγοντες ότι αυτή είναι η μόνη μας σωτηρία. Να αξιοποιήσουμε στο παρά μικρό τις υποδομές που είναι διαθέσιμες. Υπάρχουν αυτή τη στιγμή υποδομές που πρέπει να μπουν στο τραπέζι όπως είναι για παράδειγμα η ανάπτυξη της οπτικής ίνας στο σπίτι (FTTH).
– I–C: Αυτό φαίνεται να εγκαταλείπεται κύριε Πρόεδρε.
Εγκαταλείπεται γιατί κάθε φορά αλλάζει μορφή και προσέγγιση.
– I–C: Υπάρχει ασυνέχεια στη διοίκηση και αυτό είναι τραγικό.
Υπάρχει ασυνέχεια. Στο ερώτημά σας για τις υποδομές, μια από τις σκέψεις είναι η χρησιμοποίηση των δικτύων φυσικού αερίου. Είμαστε από τις ελάχιστες χώρες που δεν έχει αξιοποιήσει τους αγωγούς φυσικού αερίου για να στρωθούν οπτικές ίνες. Εδώ πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι ότι η οπτική ίνα στο σπίτι είναι προτεραιότητα. Εμείς πάλι συμβουλευτικά θα βγούμε να το πούμε, αλλά προσφέρουμε και εναλλακτικές σκέψεις και μεθοδολογίες. Το θέμα με την ευρυζωνικότητα έχει ως εξής: Χρειαζόμαστε όσο γίνεται περισσότερη ευρυζωνικότητα παντού, ακόμα και σε περιοχές που μπορεί σήμερα να μας φαίνονται δευτερεύουσες.
– I–C: Στην όλη συζήτηση για τις υποδομές μεταξύ άλλων ο ΟΤΕ λέει π.χ. αφήστε μας λίγο λάσκα στη ρύθμιση για να κάνουμε επενδύσεις…
Δεν θέλω να πάρω θέση σε αυτό. Μην ξεχνάτε ότι βρίσκομαι σε ένα στάδιο ενημέρωσης και θέλω να διαμορφώσω πλήρη άποψη.
Επικαλούμαι πάλι αυτό που είπα στην αρχή. Δεν ζούμε σε ομαλές – κανονικές συνθήκες. Κανείς θα πρέπει να αναλογιστεί πως λειτουργεί σε περιόδους έντονης κρίσης και δεν έχει πολύ χρόνο να αντιδρά, δεν έχει πολύ χρόνο να «ψειρίζει» τα ζητήματα. Δεν υιοθετώ άκριτα ακραίες θέσεις ότι π.χ. από τη μια μέρα στην άλλη θα γίνουμε μια αγορά σαν τις ΗΠΑ. Ωστόσο, με το κριτήριο ότι βρισκόμαστε σε συνθήκες πολεμικές ίσως ορισμένα πράγματα να μπορούν να διορθωθούν. Να πω και κάτι άλλο στο πλαίσιο του «what makes business sense». Η αγορά δεν μας περιμένει, είναι άγρια επιθετική νεωτεριστική, απαιτητική και εξελίσσεται, είτε εμείς το θέλουμε, είτε όχι. Το αν θα βγουν νεωτεριστικά προϊόντα αν κάποιος θα βρει μια καινούργια ιδέα στο διαδίκτυο, μια καινούρια υπηρεσία, ένα app δεν περιμένει τη δική μας τη ρύθμιση.
– I–C: Κάτι τελευταίο: Έχει αποφασιστεί το ποσό που θα μεταφερθεί στο δημόσιο ταμείο από το αποθεματικό της ΕΕΤΤ; Σε τι ύψος έχει διαμορφωθεί το αποθεματικό της Επιτροπής;
Το ποσό που θα μεταφερθεί δεν έχει υπολογιστεί ακόμα και το ποσό που έχει η Επιτροπή στην τράπεζα δεν θα ήθελα να το αναφέρω. Ωστόσο, να σημειώσω ότι το αποθεματικό της ΕΕΤΤ ξεκίνησε να υπάρχει και να μεγαλώνει από την αρχή της λειτουργίας της το 1996. Το χαρακτηριστικό του είναι ότι κανείς δεν το ζήτησε από την κεντρική κυβέρνηση, από τότε μέχρι σήμερα και κανείς δεν το είπε από την Επιτροπή, από τότε μέχρι σήμερα. Είναι αποθεματικό που προβλέπεται από το νόμο για ειδική χρήση, η οποία δεν έγινε. Όπως θα γνωρίζετε το 80% των εσόδων μας το δίνουμε στο δημόσιο, αυτό που μένει και ονομάζουμε αποθεματικό είναι το 20% από το οποίο πληρώνονται και τα έξοδα λειτουργίας της ΕΕΤΤ. Για να μεταφερθεί το αποθεματικό στο δημόσιο χρειάζεται να γίνει νομοθετική ρύθμιση. Δεν προβλέπεται πουθενά τί γίνεται αν μένει αδιάθετο το αποθεματικό.