Το 1969, στην οδό Στουρνάρα 24, δίπλα στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, ο δευτεροετής φοιτητής της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του Ε.Μ.Π., Γιώργος Γεράρδος, ίδρυσε την Πλαίσιο Computers. Σε ένα μικρό κατάστημα 14 τ.μ., ο νεαρός φοιτητής, με το ανήσυχο πνεύμα, και την ανάγκη να καλύψει τα κενά της αγοράς σε εξοπλισμούς τεχνικών γραφείων και τεχνολογία γραφείου, ξεκίνησε τη διαδρομή του με 80.000 δραχμές, δανεικές. Η πρώτη εισαγωγή τεχνικών σχεδιαστηρίων απ’ ευθείας από προμηθευτές του εξωτερικού, βοήθησε στην εξάλειψη των ενδιάμεσων, και έτσι κατάφερε να πετύχει προσιτές τιμές για τους πελάτες του. Αυτό αποτέλεσε την απαρχή μίας επιχειρηματικής πορείας που έμελλε να εξελιχθεί σε έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους λιανικής στην Ελλάδα.
Το 1976 η Πλαίσιο μεταφέρθηκε σε μεγαλύτερο χώρο, προσαρμόζοντας τη δραστηριότητά της στις αυξανόμενες ανάγκες του κοινού της. Το 1985 αποτέλεσε χρονιά-σταθμό, καθώς η εταιρεία εισήγαγε προϊόντα πληροφορικής, κάνοντας μία στρατηγική στροφή που την τοποθέτησε δυναμικά στον αναδυόμενο κλάδο της τεχνολογίας. Το 1987 δημιούργησε το Turbo-X, το πρώτο ελληνικό brand υπολογιστών, οι οποίοι μπορούσαν να φτιαχτούν στα μέτρα του πελάτη.
Η δεκαετία του 1990 χαρακτηρίστηκε από ταχεία ανάπτυξη. Το 1992 η Πλαίσιο εγκαινίασε το πρώτο της ιδιόκτητο κατάστημα στο Ψυχικό, επεκτείνοντας τη φυσική της παρουσία, και δημιούργησε αλυσίδα καταστημάτων. Το 1995 δημιούργησε το πρώτο κέντρο διανομής στη Μεταμόρφωση, αναβαθμίζοντας την εφοδιαστική της αλυσίδα. Παράλληλα την ίδια χρονιά, ο Γιώργος Γεράρδος λάνσαρε το -καινοτόμο τότε- μοντέλο multichannel, και για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά χρησιμοποίησε καταλόγους για πωλήσεις, ενώ παράλληλα έστησε ένα τμήμα business-to-business, με μία ομάδα που εξυπηρετούσε τηλεφωνικές παραγγελίες και τις έστελνε απ’ ευθείας στην επιχείρηση. Το 1999 η Πλαίσιο μπήκε δυναμικά στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, λανσάροντας το plaisio.gr, το οποίο αποτέλεσε μία από τις πρώτες πλατφόρμες e-commerce στην Ελλάδα, που είχε και δυνατότητα αποστολής της παραγγελίας την επόμενη ημέρα. Την ίδια χρονιά, η εταιρεία εισήχθη στο Χρηματιστήριο Αθηνών, με ρεκόρ υπερκάλυψης.
Η ανάπτυξη ήταν θεαματική. Για οκτώ συνεχόμενα χρόνια, η Πλαίσιο κέρδιζε μία θέση στις 500 ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες της Ευρώπης. Το 2008, η μεταφορά των κεντρικών εγκαταστάσεων στη Μαγούλα, με σύγχρονες ημιαυτόματες υποδομές logistics, ενίσχυσε περαιτέρω την αποτελεσματικότητα της εταιρείας. Το 2012, έχοντας περάσει ήδη από κρίσιμα τμήματα της εταιρείας, όπως το Marketing και το HR, αναλαμβάνει CEO της εταιρείας ο Κώστας Γεράρδος.
Από τους πρόσφατους επιτυχημένους σταθμούς της ιστορίας της οικογένειας Γεράρδου, αποτελεί και η εισαγωγή των οικιακών συσκευών στην εταιρεία, ενώ ένα χρόνο μετά, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η στρατηγική δικαιώθηκε, καθώς επετεύχθη αύξηση πωλήσεων στο υψηλότερο επίπεδο της δεκαετίας, αποτελώντας ένα ελληνικό success story, ως αποτέλεσμα των στοχευμένων προσπαθειών που συνοψίζονται στις επενδύσεις στα logistics, στο ηλεκτρονικό εμπόριο, και στην omnichannel δραστηριότητα.
Μέσα στην περασμένη χρονιά, η Πλαίσιο συμπλήρωσε 55 χρόνια συνεχούς παρουσίας στην ελληνική αγορά. Η εταιρεία που ξεκίνησε από ένα μικρό κατάστημα, εξελίχθηκε σε έναν από τους σημαντικότερους ομίλους λιανικής, διατηρώντας σταθερές τις αξίες της από την ίδρυσή της. Το Turbo-X, η είσοδος στο ηλεκτρονικό εμπόριο, και η ανάπτυξη ενός εκτεταμένου δικτύου καταστημάτων, αποτελούν μερικά από τα ορόσημα που διαμόρφωσαν την πορεία της.
Σήμερα ο Γιώργος (Ιδρυτής & Πρόεδρος Δ.Σ.) και ο Κώστας Γεράρδος (CEO), μιλούν στο InfoCom για την πορεία της εταιρείας, που από τη Στουρνάρα εξελίχθηκε σε κορυφαίο παίκτη της ελληνικής λιανικής. Στη συνέντευξή τους, αποκαλύπτουν τις αξίες που καθόρισαν το DNA της εταιρείας, τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν, και τους όραμά τους για το μέλλον.
Γιώργος Γεράρδος
I.C.: Το Πλαίσιο ξεκίνησε ως ένα μικρό κατάστημα στη Στουρνάρα, και εξελίχθηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους λιανικής στην Ελλάδα. Ποιες αξίες εκείνης της πρώτης εποχής έχουν παραμείνει αναλλοίωτες στον πυρήνα της εταιρείας, και ποιες αναγκαστικά έπρεπε να αλλάξουν για να προσαρμοστεί το Πλαίσιο στο σήμερα;
Γ.Γ.: Θεωρούμε τον πελάτη μας σαν συνεργάτη για μία ζωή και όχι σαν μία ευκαιριακή σχέση. Κοιτάμε τι τον συμφέρει μακροπρόθεσμα, άσχετα με αν δεν απολήγει σε άμεσο όφελος. Μεγάλη βοήθεια στην προσωπική μου εξέλιξη είναι ότι έπαιζα έναν διπλό ρόλο. Ήμουν ταυτόχρονα έμπορος αλλά και πελάτης, και αυτό γιατί εγώ ως φοιτητής είχα τις ίδιες ανάγκες. Αυτό είναι κάτι που δεν υποκαθίσταται από καμία έρευνα αγοράς. Είναι κάτι που μπαίνει στο πετσί σου και είναι απαραίτητη προϋπόθεση επιτυχίας για πάντα.
I.C.: Υπάρχει κάποια στιγμή στην ιστορία του Πλαισίου που θα χαρακτηρίζατε ως κρίσιμη και καθοριστική για την πορεία της εταιρείας; Ποιο ήταν το μεγαλύτερο «δίδαγμα» που πήρατε από εκείνη την περίοδο;
Γ.Γ.: Οι πιο κρίσιμες περίοδοι στην ιστορία του Πλαισίου ήταν το διάστημα της ολοκλήρωσης των σπουδών μου στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, όπως και η εκπλήρωση των στρατιωτικών μου υποχρεώσεων 800 χιλιόμετρα μακριά, όταν το Πλαίσιο ήταν ήδη μία μεσαία επιχείρηση με 12 εργαζόμενους. Το μεγαλύτερο δίδαγμα γι’ αυτή την περίοδο είναι ότι οι «δικοί σου» άνθρωποι, συγγενείς και φίλοι, αποτελούν ένα ανεκτίμητο κεφάλαιο. Και ο πατέρας μου και η γυναίκα μου, όπως και κάποιοι φίλοι μου, έβαλαν φοβερή πλάτη, και χάρη σε αυτούς το Πλαίσιο συνέχισε την πορεία του. Χρωστάω πολλά σε αυτούς τους ανθρώπους.
I.C.: Πολλοί θα έλεγαν ότι οι επιχειρηματίες στην Ελλάδα διαμορφώνονται περισσότερο από εξωτερικές συνθήκες, παρά από τα δικά τους όνειρα. Σε ποιο βαθμό διαμόρφωσε την πορεία σας το ελληνικό επιχειρηματικό περιβάλλον, και σε ποιο βαθμό οι δικές σας επιλογές;
Γ.Γ.: Για να πετύχεις σαν επιχειρηματίας υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις για το DNA, οι οποίες όμως πληρούνται σε μεγάλο αριθμό ανθρώπων. Ο κρίσιμος παράγων είναι το περιβάλλον, που ξεκινάει από την οικογένεια, προχωράει στο σχολείο, και συνεχίζει να χτίζεται από την αδιάλειπτη προσπάθεια μέσα στον επαγγελματικό χώρο. Για εμένα, τα πιο σημαντικά στοιχεία χτίστηκαν μέσα στην οικογένειά μου, και συνεχίζουν να χτίζονται μέσα στα 55 χρόνια της συνεχούς προσπάθειάς μου.
I.C.: Σχεδόν 55 χρόνια εμπειρίας στον κλάδο του retail και της τεχνολογίας είναι ένα πολύτιμο κεφάλαιο. Βλέπετε κάποια πρόκληση ή κίνδυνο που πρέπει να αντιμετωπίσει το Πλαίσιο στο μέλλον; Υπάρχει κάποιο σημείο που θεωρείτε ότι χρειάζεται ενίσχυση;
Γ.Γ.: Οι προκλήσεις και οι κίνδυνοι είναι αναπόφευκτοι παράμετροι της ανάπτυξης. Η αρχή «diversify or die» είναι ο βασικός κανόνας. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει πάντα να βρισκόμαστε σε εγρήγορση και να προχωράμε συνεχώς σε καινούργιες μεταβολές, που οδηγούν στη δημιουργικότητα, στην καινοτομία και στην ανάπτυξη. Αν πάμε στο παρόν, και ο Κώστας Γεράρδος και το πολύ δυνατό management team, είναι ο άξονας που εγγυάται τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη και σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
I.C.: Αν κοιτάξετε πίσω, σε όλες τις οικονομικές διακυμάνσεις και στους ανταγωνιστές που ήρθαν και έφυγαν, ποιο θεωρείτε ότι είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα μίας ελληνικής εταιρείας retail, όπως το Πλαίσιο, απέναντι σε διεθνείς παίκτες;
Γ.Γ.: Η απόλυτη γνώση του περιβάλλοντος είναι το κυριαρχικό στοιχείο. Η γνώση του πελατειακού κοινού, οι συνάδελφοι, οι συνθήκες αγοράς, όπως και η νοοτροπία, είναι ανεκτίμητοι παράγοντες γνώσης που συμβάλλουν στην επιτυχία. Από την άλλη μεριά, το απρόσωπο management μίας μεγάλης πολυεθνικής επιχείρησης δίνει ένα επιπλέον αρνητικό πρόσημο.
I.C.: Πιστεύετε πως η διαδοχή και η μεταβίβαση της εταιρείας στην επόμενη γενιά απαιτεί διαφορετικό τρόπο διαχείρισης; Ποιο θεωρείτε πως είναι το μεγαλύτερο στοίχημα για τον επόμενο ηγέτη της εταιρείας;
Γ.Γ.: Η μεταβίβαση στην επόμενη γενιά είναι συνήθως μία πολύ δύσκολη άσκηση. Εγώ είχα την τύχη να έχω μία σχετικά εύκολη μετάβαση, αφού και ο Κώστας ήταν από πολύ μικρή ηλικία εργαζόμενος μέσα στο Πλαίσιο, αλλά και το management team σε πολύ μεγάλο βαθμό προερχόταν από το φυτώριο του Πλαισίου. Σε αυτή τη βάση, η επικοινωνία ήταν πολύ πιο εύκολη και η μετάβαση έγινε αλώβητα.
I.C.: Αν μπορούσατε να προσδιορίσετε ένα στοιχείο που θα θέλατε να είναι πάντα μέρος της ταυτότητας του Πλαισίου, ακόμα και σε μία νέα εποχή, ποιο θα ήταν αυτό;
Γ.Γ.: Η αφοσίωση στον πελάτη. Από την αρχή της Πλαίσιο, πριν 55 χρόνια, είμαστε εδώ γιατί μας θέλει ο πελάτης μας. Η συνεχής επιθυμία να κατανοούμε τις ανάγκες του και να τις καλύπτουμε, προσφέροντας αξιόπιστες λύσεις στα μέτρα του.
Αυτή είναι η βάση της πορείας μας και της εξέλιξής μας. Είτε σε παλιές, είτε σε νέες εποχές, η εμπιστοσύνη και η ικανοποίηση του πελάτη είναι η κινητήρια δύναμη για όλα όσα κάνουμε.
I.C.: Αν σας ζητούσα να συνοψίσετε τη φιλοσοφία σας ως ηγέτης σε μία φράση, πώς θα την περιγράφατε;
Γ.Γ.: Ο ηγέτης πρέπει να είναι μαχητικός, δίκαιος, αξιοκρατικός, αλλά και με ανθρώπινα συναισθήματα. Αυτή η ανθρώπινη σχέση δίνει μία άλλη διάσταση που κάνει την ομάδα παντοδύναμη.
I.C.: Κλείνοντας, μετά από σχεδόν 55 χρόνια στον χώρο, ποιο θεωρείτε πως ήταν το μεγαλύτερο προσωπικό σας επίτευγμα;
Γ.Γ.: Το μεγαλύτερο προσωπικό μου επίτευγμα ήταν η συνέχεια και η συνέπεια που απορρέουν από την αγάπη σε αυτό που κάνω.
Κώστας Γεράρδος
I.C.: Το στρατηγικό πλάνο «Πλαίσιο 2030» περιλαμβάνει καινοτόμες επενδύσεις για την εμπειρία του πελάτη. Ποιοι θεωρείτε ότι είναι οι κύριοι άξονες που δημιουργούν πραγματική αξία στην πολυκαναλική εμπειρία, και θα διαφοροποιήσουν το Πλαίσιο στην αγορά;
Κ.Γ.: Ο στόχος είναι να κάνουμε τη ζωή του πελάτη πιο εύκολη, από οποιοδήποτε κανάλι και αν επιλέγει να ψωνίζει. Εστιάζουμε στους εξής τρεις άξονες:
Seamless εμπειρία: Θέλουμε ο πελάτης να μπορεί να ξεκινήσει την αγορά του, online, και να την ολοκληρώσει στο κατάστημα, ή το αντίστροφο, χωρίς να νιώθει ότι αλλάζει κανάλι. Από το πρώτο click μέχρι την παράδοση, να υπάρχει συνοχή και ευκολία.
Εξατομίκευση: Απευθυνόμαστε στον πελάτη, γνωρίζοντας την αγοραστική του συμπεριφορά, αλλά παράλληλα μπορούμε να τον εξυπηρετούμε βάσει των προτιμήσεών του, όπως για παράδειγμα την ημέρα και την ώρα που θέλει να παραλαμβάνει, ή το περιεχόμενο που θέλει να λαμβάνει από εμάς, κάτι που είναι αποτέλεσμα πολλών επενδύσεων σε υποδομές. Επενδύσεις που αφορούν σε Big Data, CRM, αλλά και logistics – dispatching & routing, για να μπορούμε να οργανώνουμε εκατοντάδες παραδόσεις, βάσει των προτιμήσεων του πελάτη.
Μεγαλύτερο αποτύπωμα σε δίκτυο: Έχουμε ένα πολύ ισχυρό brand με σοβαρό επίπεδο, τόσο στο awareness όσο και στις πωλήσεις. Οπότε θέλουμε να βρεθούμε σε περιοχές που δεν είμαστε μέχρι σήμερα, και να πάρουμε το μερίδιο που μας αξίζει.
I.C.: Σε μία εποχή που η αγορά λιανικής μεταβάλλεται ραγδαία με την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών, όπως η AI και το IoT, ποιοι είναι οι μεγαλύτεροι προβληματισμοί και οι πιο αισιόδοξες προσδοκίες σας, από τον τεχνολογικό μετασχηματισμό της εμπειρίας πελάτη στο Πλαίσιο;
Κ.Γ.: Η αλήθεια είναι ότι ο τεχνολογικός μετασχηματισμός είναι κάτι που μας ενθουσιάζει, αλλά ταυτόχρονα έχει και τις προκλήσεις του. Ο μεγαλύτερος προβληματισμός είναι πώς να χρησιμοποιήσουμε αυτές τις νέες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και το IoT, με τρόπο που να προσφέρουν πραγματική αξία, χωρίς να χάσουμε την ανθρώπινη διάσταση που μας κάνει να ξεχωρίζουμε.
Άρα εδώ έχουμε να κάνουμε με το upskilling και το reskilling των ανθρώπων μας.
Έχουμε υποχρέωση ως Πλαίσιο να εκπαιδεύσουμε όλους τους ανθρώπους μας στα νέα εργαλεία. Μέσω αυτών, μπορούν να κάνουν τη ζωή και τη δουλειά τους πιο εύκολη, παραμένοντας up-to-date στην εποχή τους. Ταυτόχρονα μπορεί να καταφέρει να πάει μία ελληνική εταιρεία και τρία βήματα παρακάτω.
Η τεχνολογία πρέπει να είναι εργαλείο για να ενισχύσει την εμπειρία του πελάτη, και όχι να την υποκαταστήσει. Αν το καταφέρουμε, πιστεύω ότι θα βρεθούμε μπροστά σε μία επανάσταση, στον τρόπο που οι πελάτες αντιλαμβάνονται την εμπειρία τους στο Πλαίσιο.
I.C.: Ποια είναι η δική σας προσέγγιση για την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, σε έναν κλάδο όπου η εξειδίκευση και η ταχύτητα είναι κρίσιμες; Πώς σχεδιάζετε να διατηρήσετε το Πλαίσιο ως «εργοδότη επιλογής» για ταλαντούχους νέους επαγγελματίες;
Κ.Γ.: Αυτό που προσφέρουμε εμείς στο Πλαίσιο, σε έναν δυνητικό εργαζόμενο, είναι δύο βασικά πράγματα.
Πρώτον διαθέτουμε state-of-the-art γνώση σε πολλά κρίσιμα κομμάτια του business, όπως το e-commerce, τα logistics, το IT, το store design, το store operations, κ.ά. Αυτή η εξειδίκευση δεν είναι εύκολα προσβάσιμη, ειδικά σε τομείς που βρίσκονται στην αιχμή της τεχνολογίας, όπως τα logistics και το digital marketing. Είναι τομείς που αλλάζουν συνεχώς, και το να ανήκεις σε μία εταιρεία που βρίσκεται στην κορυφή αυτών των τάσεων, και παράγει καινοτόμο γνώση, είναι πραγματικά ένα εξαιρετικό asset για έναν εργαζόμενο. Δεύτερον, το πιο σημαντικό στοιχείο είναι ότι έχουμε τη φιλοσοφία του «promotion from within». Δηλαδή, η πρώτη μας προτίμηση είναι να αναπτύσσουμε και να προωθούμε τους δικούς μας ανθρώπους. Και αυτό δεν είναι μόνο προτίμηση, αλλά και μηχανισμός που το υποστηρίζει. Διαθέτουμε την Πλαίσιο Academy, και συγκεκριμένα curriculum για την εκπαίδευση και εξέλιξη των εργαζομένων μας. Νομίζω ότι αυτά τα δύο, η υψηλή εξειδίκευση και η ευκαιρία εξέλιξης εντός της εταιρείας, είναι τα μεγαλύτερα μας assets για να προσελκύσουμε τα καλύτερα ταλέντα. Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε και τα βασικά. Το πιο σημαντικό για να έρθει κάποιος στο Πλαίσιο, αλλά και για να μείνει, είναι μία σωστή κουλτούρα και ένας καλός manager. Αυτό σημαίνει ότι η δουλειά μας είναι να διατηρούμε μία κουλτούρα που ανταμείβει τους δυνατούς παίκτες, μία κουλτούρα χωρίς πολιτικές, με ανοιχτή και άμεση επικοινωνία. Ο κάθε εργαζόμενος πρέπει να αισθάνεται αποδεκτός, ανεξαρτήτως απόδοσης, και να έχει έναν manager που πραγματικά θέλει να τον εξελίξει, τον ακούει και υπάρχει καλή χημεία.
I.C.: Σε αυτό το ταξίδι από το παρελθόν στο μέλλον, ποιο είναι το προσωπικό σας όραμα για την εταιρεία, και ποια θέση φιλοδοξείτε να έχει το Πλαίσιο στην ελληνική και διεθνή αγορά τεχνολογίας και retail;
Κ.Γ.: Το όραμά μας, είναι το Πλαίσιο να παραμείνει μία εταιρεία state-of-the-art. Δεν μας απασχολεί τόσο πολύ το μέγεθος, όσο η ποιότητα.
Αυτό που θέλουμε είναι να προσφέρουμε πάντα κάτι καινοτόμο και εξαιρετικά επαγγελματικό, να παρέχουμε άριστη ποιότητα εξυπηρέτησης, καλές τιμές, και να έχουμε το αποτύπωμα που μας αξίζει στην ελληνική αγορά, τόσο στο Β2Β όσο και στο Β2C. Υπάρχουν πάντα σαφείς άξονες ανάπτυξης για το μέλλον. Αναπτύσσουμε τα κανάλια μας, τις προϊοντικές κατηγορίες, τις υπηρεσίες μας, και φυσικά υπάρχει το κομμάτι του R&D, που αφορά τις νέες ιδέες που μπορούν να μεταμορφώσουν το Πλαίσιο σε κάτι εντελώς καινούριο. Αυτό όμως δεν είναι ακόμα απόλυτα σαφές, γιατί τα εργαλεία που αναπτύσσονται είναι πραγματικά εντυπωσιακά, και ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί – όπως το AI, το blockchain, το last mile, τα robotics. Όλα αυτά θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά το σημαντικό είναι να τα εφαρμόσεις στο σωστό timing. Αν το κάνεις πολύ νωρίς, επενδύεις υπερβολικά και κερδίζεις ελάχιστα. Αν το κάνεις πολύ αργά, απλά ακολουθείς τους άλλους.
Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Infocom