Η Σουηδία ανακοίνωσε την ανάπτυξη ναυτικών δυνάμεων στη Βαλτική Θάλασσα, μετά από ένα ακόμη ύποπτο συμβάν σε υποθαλάσσια καλώδια της περιοχής. Η ανάπτυξη περιλαμβάνει τρία πολεμικά πλοία και ένα αεροσκάφος επιτήρησης, στο πλαίσιο της συνδρομής της χώρας, ως νέο μέλος του ΝΑΤΟ, για την αποτροπή νέων περιστατικών σαμποτάζ στις υποθαλάσσιες υποδομές.
«Η Σουηδία δεν βρίσκεται σε πόλεμο. Αλλά δεν ζούμε ούτε σε ειρήνη», δήλωσε ο Πρωθυπουργός της χώρας, Ουλφ Κρίστερσον, κατά τη διάρκεια της ετήσιας διάσκεψης για την άμυνα που πραγματοποιήθηκε στο Σάλεν. «Η Σουηδία έχει αλλάξει. Από το να είναι συχνά ένας αφελής παρατηρητής στο περιθώριο, έχει γίνει ένας ρεαλιστής στο κέντρο των γεγονότων».
Ο Κρίστερσον αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις ζημιές που προκλήθηκαν σε δύο υποθαλάσσια καλώδια τον Δεκέμβριο. Πρόκειται για καλώδια της φινλανδικής τηλεπικοινωνιακής εταιρείας Elisa και την υποθαλάσσια γραμμή μεταφοράς ενέργειας Estlink 2, που συνδέει τη Φινλανδία με την Εσθονία. Αν και τα καλώδια της Elisa έχουν ήδη αποκατασταθεί, η Estlink 2 εκτιμάται ότι θα παραμείνει εκτός λειτουργίας για μήνες.
Οι αρχές υποπτεύονται ότι το δεξαμενόπλοιο Eagle S, το οποίο πιστεύεται ότι ανήκει στον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας, ευθύνεται για τη ζημιά. Το συγκεκριμένο πλοίο φέρεται να έσυρε την άγκυρά του κατά μήκος του βυθού για πάνω από 100 χιλιόμετρα, προκαλώντας τη διακοπή των καλωδίων. Ένα από τα σουηδικά πλοία που συμμετέχουν στις έρευνες ανέσυρε άγκυρα που θεωρείται υπεύθυνη για τις ζημιές. Το Eagle S κατασχέθηκε από τις φινλανδικές αρχές κοντά στην πόλη Πόρβοο.
«Η Σουηδία δεν προβαίνει σε βιαστικά συμπεράσματα ούτε κατηγορεί κανέναν για σαμποτάζ χωρίς πολύ ισχυρούς λόγους», σημείωσε ο Κρίστερσον. «Ωστόσο, δεν είμαστε αφελείς». Ο Κρίστερσον επεσήμανε ότι «περίεργα πράγματα συμβαίνουν ξανά και ξανά στη Βαλτική Θάλασσα» και υπογράμμισε ότι δεν μπορεί να αποκλειστεί η εχθρική πρόθεση. Παράλληλα, πρόσθεσε ότι δεν υπάρχουν πειστικές εξηγήσεις για τις ενέργειες του Eagle S που να αποκλείουν την πρόθεση.
«Είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι ένα πλοίο θα έσερνε κατά λάθος και χωρίς να το αντιληφθεί μια άγκυρα με 300 μέτρα αλυσίδας για πάνω από 100 χιλιόμετρα, χωρίς να κατανοεί ότι θα μπορούσε να προκαλέσει ζημιά», είπε ο Κρίστερσον.
Το ΝΑΤΟ έχει ήδη αυξήσει τη στρατιωτική του παρουσία στη Βαλτική Θάλασσα για την ενίσχυση της επιτήρησης και την αποτροπή ενδεχόμενων απειλών. Παράλληλα, η Φινλανδία και η Εσθονία ανακοίνωσαν την αποστολή στόλου έως και δέκα πλοίων του ΝΑΤΟ για την προστασία των υποδομών μέχρι τον Απρίλιο.
Οι ανησυχίες για την καταστροφή υποθαλάσσιων καλωδίων δεν περιορίζονται στη Βαλτική Θάλασσα. Παρόμοια περιστατικά έχουν καταγραφεί στη Νότια Σινική Θάλασσα, τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και αλλού, με καταγγελίες για σαμποτάζ από διάφορες χώρες. Ωστόσο, η συνεχιζόμενη ρωσική δραστηριότητα στη Βαλτική προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία.
«Η Ρωσική απειλή, σύμφωνα με όλα τα δεδομένα, είναι μακροπρόθεσμη. Το ίδιο πρέπει να είναι και η άμυνά μας», κατέληξε ο Κρίστερσον, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για συντονισμό με τους γείτονες και τους συμμάχους της Σουηδίας για να εξασφαλιστεί ότι η Βαλτική Θάλασσα θα παραμείνει θάλασσα ειρήνης και ελευθερίας.