Η παγκόσμια αγορά smartphone επέστρεψε σε ανάπτυξη το 2024, μετά από δύο διαδοχικά χρόνια ετήσιων μειώσεων, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά αποτελέσματα της έκθεσης Market Pulse της Counterpoint Research. Οι παγκόσμιες πωλήσεις smartphone αυξήθηκαν κατά 4% σε ετήσια βάση το 2024, καθώς το καταναλωτικό κλίμα βελτιώθηκε σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, χάρη στις μακροοικονομικές βελτιώσεις. Οι πωλήσεις smartphone το 2023 ήταν οι χαμηλότερες της τελευταίας δεκαετίας.
Σχολιάζοντας τη δυναμική της αγοράς, ο Διευθυντής Έρευνας της εταιρείας, Tarun Pathak ανέφερε: «το 2024 ήταν μια χρονιά ανάκαμψης και εξομάλυνσης μετά από ένα δύσκολο 2023. Τα smartphone παραμένουν βασικό προϊόν, ζωτικής σημασίας για την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, και καθώς οι μακροοικονομικές πιέσεις μειώθηκαν, η αγορά άρχισε να δείχνει σημάδια ανάκαμψης από το τέταρτο τρίμηνο του 2023 και έχει πλέον αναπτυχθεί για πέντε συνεχόμενα τρίμηνα. Σχεδόν όλες οι αγορές παρουσίασαν ανάπτυξη, με την Ευρώπη, την Κίνα και τη Λατινική Αμερική να ηγούνται.»
Η Samsung συνέχισε να ηγείται της αγοράς το 2024, με την ισχυρή ζήτηση για τις σειρές S24 και A-series. Η σειρά S24, το πρώτο smartphone που παρουσιάστηκε ως συσκευή τεχνητής νοημοσύνης, ξεπέρασε τους προκατόχους της και έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής στη Δυτική Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Η Apple, με μερίδιο 18%, κατέλαβε τη δεύτερη θέση. Η σειρά iPhone 16 της Apple είχε ανάμεικτες αντιδράσεις, εν μέρει λόγω της έλλειψης του Apple Intelligence κατά την κυκλοφορία του. Ωστόσο, η Apple συνέχισε να αναπτύσσεται δυναμικά στις μη βασικές αγορές της, όπως η Λατινική Αμερική, η Αφρική και η Ασία-Ειρηνικός.
Ο Ivan Lam, Ανώτερος Αναλυτής στην Counterpoint Research, σημείωσε: «οι πωλήσεις iPhone μειώθηκαν, αλλά οι καταναλωτές στρέφονται προς τα υπερ-premium προϊόντα της Apple, κάτι που βοήθησε να αντισταθμιστούν ορισμένες απώλειες. Σε αγορές όπως η Κίνα, βλέπουμε το μερίδιο πωλήσεων των συσκευών Pro να αυξάνεται σημαντικά. Για παράδειγμα, οι συσκευές Pro και Pro Max κατείχαν περίπου το 40% των πωλήσεων στην Κίνα το τέταρτο τρίμηνο του 2023, ενώ το τέταρτο τρίμηνο του 2024, τα τελικά νούμερα πιθανότατα θα ξεπεράσουν το 50%.»
Η Xiaomi σημείωσε τη μεγαλύτερη ανάπτυξη μεταξύ των πέντε κορυφαίων brands το 2024, χάρη στον ανασχεδιασμό του χαρτοφυλακίου της, τη στροφή προς premium προϊόντα και τις επιθετικές επεκτατικές της δραστηριότητες. Η OPPO κατέλαβε την τέταρτη θέση, με ετήσια πτώση, αλλά έκλεισε το έτος με αυξημένη δυναμική. Η vivo έκλεισε την πεντάδα, με ισχυρή απόδοση στην Ινδία και την Κίνα, όπου έκλεισε το έτος ως η κορυφαία κατασκευάστρια. Η πεντάδα παρέμεινε ίδια με το 2023, αλλά έχασε μερίδιο αγοράς λόγω της έντονης ανταγωνιστικότητας από τις Huawei, HONOR και Motorola, που ήταν οι ταχύτερα αναπτυσσόμενες κατασκευάστριες μεταξύ των δέκα κορυφαίων brands.
Το 2024 έφερε επίσης την τεχνολογία GenAI στα smartphones, μια τεχνολογία με επαναστατική δυναμική. Αν και τα smartphones με δυνατότητες GenAI περιορίζονται προς το παρόν στο premium τμήμα της αγοράς, αναμένεται η συγκεκριμένη τεχνολογία να γίνει κανονικότητα και στις μεσαίας κατηγορίας συσκευές. Μέχρι το 2028, εκτιμάται ότι εννέα στα δέκα smartphones με τιμή πάνω από 250 δολάρια θα υποστηρίζουν GenAI.
Παρότι οι όγκοι πωλήσεων των smartphone είναι απίθανο να φτάσουν στα επίπεδα ρεκόρ πριν την πανδημία, η στροφή προς premium προϊόντα σημαίνει ότι τα έσοδα θα συνεχίσουν να αυξάνονται, καθώς αυξάνονται και οι μέσες τιμές πώλησης. Οι πωλήσεις των υπερ-premium smartphones, εκείνων με τιμή άνω των $1000, αυξήθηκαν ταχύτερα το 2024, καθώς οι καταναλωτές έδειξαν προτίμηση να ξοδέψουν περισσότερα για το επόμενο smartphone τους. Αυτό διευκολύνθηκε από επιδοτήσεις συσκευών στις ανεπτυγμένες αγορές και από την εύκολη διαθεσιμότητα χαμηλότοκων χρηματοδοτήσεων στις αναδυόμενες αγορές. Το 2025 αναμένεται η αύξηση εσόδων να συνεχίσει να ξεπερνά την αύξηση των όγκων πωλήσεων, με τα έσοδα να αυξάνονται κατά 8% σε ετήσια βάση, έναντι 4% αύξησης στους όγκους πωλήσεων.