Οι χώρες θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο ρύθμισης των ψηφιακών συσκευών, όπως τα smartphones, με τρόπο παρόμοιο με τα προϊόντα καπνού, για να αντιμετωπίσουν τον αυξανόμενο αρνητικό αντίκτυπο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ψυχική υγεία των νέων, δήλωσε η Natasha Azzopardi Muscat από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.
Καθώς η προβληματική χρήση των video games και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αυξάνεται μεταξύ των εφήβων στην Ευρώπη, οι χώρες θα πρέπει να αντλήσουν έμπνευση από άλλους τομείς δημόσιας υγείας, όπου η νομοθεσία έχει βοηθήσει στην αντιμετώπιση επιβλαβών συνηθειών, όπως οι νόμοι για τα προϊόντα καπνού, υπογράμμισε η Azzopardi Muscat.
Μέτρα όπως τα όρια ηλικίας, οι ελεγχόμενες τιμές και οι ζώνες απαγόρευσης συνέβαλαν στη ρύθμιση των προϊόντων καπνού και θα μπορούσαν να αποτελέσουν υπόδειγμα για τον περιορισμό της επιβλαβούς χρήσης φορητών συσκευών, όπως τα smartphones, δήλωσε η Azzopardi Muscat, διευθύντρια πολιτικών υγείας και συστημάτων χωρών στην Περιφέρεια Ευρώπης του ΠΟΥ, κατά τη διάρκεια του Ευρωπαϊκού Φόρουμ Υγείας στο Gastein της Αυστρίας.
«Ίσως πρέπει να σκεφτούμε πού είναι κατάλληλη η χρήση ψηφιακών συσκευών, και ίσως είναι καιρός να εξετάσουμε πού δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται ορισμένες ψηφιακές συσκευές», ανέφερε, συγκρίνοντάς το συγκεκριμένο ζήτημα με τις περιοχές όπου το κάπνισμα είναι απαγορευμένο.
Ένα άλλο βασικό σημείο είναι να διασφαλιστεί ότι τα παιδιά και οι έφηβοι, ανεξαρτήτως υπόβαθρου, εθνικότητας ή κοινωνικής θέσης, είναι «εγγράμματοι, εφοδιασμένοι κατάλληλα και ενδυναμωμένοι», πρόσθεσε. Αυτό σημαίνει να τους δοθούν οι απαραίτητες γνώσεις «ώστε να κυβερνούν τον ψηφιακό κόσμο και να μην επιτρέπουν στον ψηφιακό κόσμο να τους κυβερνά».
Μια πρόσφατη μελέτη του ΠΟΥ, που δημοσιεύθηκε τον προηγούμενο μήνα, έδειξε ότι η προβληματική και «εθιστική» συμπεριφορά με τα video games και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αυξάνεται μεταξύ των εφήβων στην Ευρώπη.
Η έκθεση, η οποία περιλάμβανε στοιχεία από σχεδόν 280.000 νέους ηλικίας 11 έως 15 ετών από την Ευρώπη, την Κεντρική Ασία και τον Καναδά, αποκάλυψε ότι πάνω από το 10% των ερωτηθέντων δυσκολεύονται να ελέγξουν τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και βιώνουν αρνητικές συνέπειες. Τα ποσοστά είναι υψηλότερα για τα κορίτσια (13%) σε σύγκριση με τα αγόρια (9%).
Η μελέτη διαπίστωσε, επίσης, ότι το 12% των εφήβων διατρέχουν κίνδυνο προβληματικής συμπεριφοράς με τα βιντεοπαιχνίδια, με τα αγόρια να είναι περισσότερο από δύο φορές πιθανότερο να εμφανίσουν σημάδια προβληματικής ενασχόλησης σε σχέση με τα κορίτσια.
«Όπως και με κάθε άλλο εργαλείο, μπορείς να τα χρησιμοποιήσεις σωστά και αποτελεσματικά», δήλωσε η Azzopardi Muscat. «Αλλά πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, γιατί υπάρχει ένα τμήμα του πληθυσμού που αναφέρει προβληματική χρήση, και γνωρίζουμε ότι αυτό μπορεί να επηρεάσει τις εκπαιδευτικές επιδόσεις, την ψυχική υγεία, την ευημερία και την παραγωγικότητά τους στον εργασιακό χώρο».
Η σχέση μεταξύ της χρήσης μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της ψυχικής υγείας, ιδιαίτερα στους εφήβους, κερδίζει ολοένα και περισσότερη προσοχή. Νωρίτερα φέτος, η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δεσμεύτηκε για μια «πρώτη πανευρωπαϊκή έρευνα σχετικά με τον αντίκτυπο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ευημερία των νέων».
Η συγκέντρωση των αποδεικτικών στοιχείων είναι αναγκαία, ωστόσο δεν πρέπει να καθυστερούμε, υπογράμμισε η Azzopardi Muscat. «Τα δεδομένα πρέπει να συλλέγονται συστηματικά, και στη συνέχεια πρέπει να εξετάσουμε τι μπορεί να λειτουργήσει και ποια προσέγγιση θέλουμε να ακολουθήσουμε», είπε. «Αλλά είναι σαφές ότι δεν μπορούμε να καθυστερήσουμε τη λήψη μέτρων και αποφάσεων».