Στις µέρες µας, αν και συνεχίζει να αποτελεί θέαµα, για ορισµένους, το να πληρώνεις µέσω του smartwatch σου, η πραγµατικότητα είναι πως οι ανέπαφες πληρωµές έχουν έρθει για να µείνουν. Πλέον, σχεδόν σε κάθε σηµείο πώλησης, υπάρχουν συµβατά POS, που δέχονται πληρωµές ακόµη και µέσω smartphone ή smartwatch. Όµως, δεν θα µείνουµε εκεί.
Η τεχνολογία των βιοµετρικών πληρωµών είναι έτοιµη να αλλάξει ριζικά τον τρόπο που πραγµατοποιούµε τις οικονοµικές µας συναλλαγές. Μέσω της αναγνώρισης προσώπου, δακτυλικών αποτυπωµάτων και άλλων βιοµετρικών δεδοµένων, οι πληρωµές θα γίνουν ταχύτερες, ασφαλέστερες και πιο εύκολες.
Αγόρασε burger, πλήρωσε µε το πρόσωπό σου
Στις ΗΠΑ, το CaliExpress, ένα αυτόµατο fast food στην Pasadena της Καλιφόρνια, επιτρέπει στους πελάτες να πληρώνουν για τα γεύµατά τους µέσω αναγνώρισης προσώπου και της τεχνολογίας PopID. Οι χρήστες εγγράφονται µε µια selfie και µπορούν να πληρώσουν κοιτάζοντας απλά την κάµερα, µειώνοντας τον χρόνο της συναλλαγής σε µερικά δευτερόλεπτα.
Το Steak ‘N Shake, µια αµερικανική αλυσίδα εστιατορίων, άρχισε να εγκαθιστά κιόσκια αναγνώρισης προσώπου σε 300 τοποθεσίες για το check-in των πελατών του. Αυτή η τεχνολογία µειώνει τον χρόνο του check-in από 20 δευτερόλεπτα µε QR code ή mobile app στα 2-3 δευτερόλεπτα µε τη χρήση τεχνολογίας αναγνώρισης προσώπου.
Η Amazon έχει επίσης υιοθετήσει την τεχνολογία βιοµετρικών πληρωµών, εισάγοντας τη χρήση πληρωµών µέσω παλάµης σε 500 καταστήµατα Whole Foods, από το 2020. Από την άλλη, η Mastercard, σε συνεργασία µε την PopID, λάνσαρε πιλοτικά προγράµµατα για πληρωµές µε αναγνώριση προσώπου στη Βραζιλία το 2022, µε το 76% των συµµετεχόντων να δηλώνουν ότι θα πρότειναν την τεχνολογία σε φίλους.
Στα λεωφορεία, στα ξενοδοχεία, παντού
Στο µέλλον, µπορούµε να περιµένουµε ακόµα πιο εξελιγµένες και φουτουριστικές δυνατότητες. Οι βιοµετρικές πληρωµές θα µπορούσαν να συνδυαστούν µε τεχνολογίες AR για να παρέχουν στους καταναλωτές προσωποποιηµένες εµπειρίες. Καθώς θα εισέρχονται σε ένα κατάστηµα, οι αισθητήρες θα αναγνωρίζουν το πρόσωπό τους και θα προσαρµόζουν τις προσφορές και τις προτάσεις βάσει προηγούµενων αγορών.
Επιπλέον, τα συστήµατα που χρησιµοποιούνται στα µέσα µαζικής µεταφοράς θα µπορούσαν να υιοθετήσουν βιοµετρικές τεχνολογίες για την αναγνώριση των επιβατών. Οι επιβάτες θα µπορούν να επιβιβάζονται σε λεωφορεία, τρένα και αεροπλάνα χωρίς την ανάγκη εισιτηρίων, απλά µε την αναγνώριση προσώπου ή δακτυλικών αποτυπωµάτων – κάτι που θα επιτάχυνε σηµαντικά την είσοδο και την έξοδο.
Στα ξενοδοχεία, η χρήση βιοµετρικών πληρωµών θα ενίσχυε την εµπειρία του επισκέπτη. Κατά το check-in, η αναγνώριση προσώπου θα µπορούσε να επιτρέπει στους επισκέπτες να παρακάµπτουν την υποδοχή και να πηγαίνουν κατευθείαν στο δωµάτιό τους. Οι πληρωµές για υπηρεσίες όπως το room service και οι δραστηριότητες θα πραγµατοποιούνται αυτόµατα, µέσω βιοµετρικής αναγνώρισης.
Τέλος, στα καταστήµατα λιανικής, οι βιοµετρικές πληρωµές θα µπορούσαν να ενσωµατωθούν σε «έξυπνους» καθρέφτες. Κατά τη διάρκεια των δοκιµών ρούχων, οι έξυπνοι καθρέφτες θα µπορούσαν να αναγνωρίζουν τον πελάτη, να προτείνουν συνδυασµούς ρούχων και να επιτρέπουν την άµεση αγορά, χωρίς την ανάγκη µετάβασης στο ταµείο.
Ανησυχίες και τεχνοφοβία
Παρά τα πλεονεκτήµατα, η χρήση βιοµετρικών δεδοµένων εγείρει ανησυχίες σχετικά µε την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια των δεδοµένων. Περιστατικά όπως µια πρόσφατη αγωγή κατά της Target για παράνοµη συλλογή και αποθήκευση βιοµετρικών δεδοµένων δείχνουν ότι οι νοµικές και ηθικές προκλήσεις είναι παρούσες. Η χρήση τέτοιων δεδοµένων χωρίς τη συγκατάθεση του πελάτη µπορεί να οδηγήσει σε νοµικές επιπλοκές.
Επιπλέον, υπάρχει ο κίνδυνος παραβίασης αυτών των βιοµετρικών δεδοµένων. Αν και οι εταιρείες προσπαθούν να ενισχύσουν την ασφάλεια των συστηµάτων, οι hackers συνεχώς «εξελίσσονται» και βρίσκουν νέους τρόπους για να παραβιάσουν τα συστήµατα ασφαλείας. Για αυτόν τον λόγο, οι εταιρείες καλούνται να πραγµατοποιήσουν σηµαντικές επενδύσεις στην κυβερνοασφάλεια, για την προστασία των πελατών τους.
Το βασικότερο είναι ότι υπάρχει και ένα ευρύτερο ζήτηµα εµπιστοσύνης, µια τεχνοφοβία, αν θέλετε. Η ιδέα ότι βιοµετρικές πληροφορίες, όπως το πρόσωπο ή τα δακτυλικά αποτυπώµατα, θα αποθηκεύονται και θα χρησιµοποιούνται για πληρωµές και για µεταφορά χρηµάτων, είναι σίγουρο πως θα φοβίσει αρκετούς.
Μια νέα εποχή, γεµάτη προκλήσεις
Η εξέλιξη της τεχνολογίας των βιοµετρικών πληρωµών θα περάσει το εµπόριο στην επόµενη «πίστα». Προετοιµαστείτε για µια εποχή που δεν θα χρειάζεται να έχετε πάνω σας ούτε λεφτά, ούτε πορτοφόλι, ούτε κινητό, ούτε ρολόι. Το πρόσωπό σας θα είναι αρκετό για να αγοράσετε αυτό που θέλετε, εύκολα και γρήγορα!
Το κείμενο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Κινητή Τηλεφωνία & Τηλεπικοινωνίες