Το 2023, μόλις το 20% των τηλεπικοινωνιακών παρόχων είχαν ενσωματώσει τη generative τεχνητή νοημοσύνη (genAI) στις λειτουργίες τους, ποσοστό που εκτιμάται ότι έχει ξεπεράσει το 90% το 2024. Αυτή η ταχεία ανάπτυξη δείχνει πόσο σημαντική έχει γίνει η genAI στον κλάδο, καθώς οι πάροχοι αναζητούν συνεχώς τρόπους να βελτιώσουν τη λειτουργικότητα και την αποδοτικότητα των δικτύων τους. Όσο εξελίσσεται η τεχνολογία, οι πάροχοι προσαρμόζουν τις στρατηγικές τους, ώστε να παραμένουν ανταγωνιστικοί και να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες.
Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) έχει ήδη κατακτήσει τον χώρο των τηλεπικοινωνιών. Για χρόνια, η παραδοσιακή AI –γνωστή ως core AI– έχει χρησιμοποιηθεί για την αυτοματοποίηση βασικών διαδικασιών, όπως η διαχείριση δικτύων, η ανίχνευση και επιδιόρθωση σφαλμάτων, καθώς και η παρακολούθηση της ασφάλειας των συστημάτων. Αυτές οι τεχνολογίες προσφέρουν ήδη άμεσα οφέλη, βελτιώνοντας την αποδοτικότητα των δικτύων και μειώνοντας το κόστος λειτουργίας. Ωστόσο, η προσοχή έχει πλέον στραφεί προς τη genAI, που ανοίγει νέους δρόμους χάρη στην ικανότητά της να δημιουργεί περιεχόμενο και να επεξεργάζεται δεδομένα με ταχύτητα.
Παρά το γεγονός ότι η genAI βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, το ενδιαφέρον των τηλεπικοινωνιακών εταιρειών είναι τεράστιο. Σύμφωνα με την έκθεση της GSMA Intelligence «Telco AI: State of the Market, Q2 2024», το 81% των παρόχων παγκοσμίως δοκιμάζει λύσεις genAI, δείχνοντας το πόσο σημαντική είναι η δυναμική αυτής της τεχνολογίας. Ωστόσο, η εμπορική της εφαρμογή σε ευρεία κλίμακα παραμένει δύσκολη. Οι περισσότερες εταιρείες αναγνωρίζουν ότι το πρώιμο στάδιο ανάπτυξης της genAI είναι ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια, με το 42% των παρόχων να θεωρεί την ωριμότητα της τεχνολογίας και την αβεβαιότητα γύρω από την απόδοση της επένδυσης (RoI) ως τους κύριους παράγοντες που τους καθυστερούν.
Παρ’ όλα αυτά, η genAI δεν πρόκειται να αντικαταστήσει την παραδοσιακή AI άμεσα. Οι δύο τεχνολογίες αναμένεται να συνυπάρχουν για πολλά χρόνια, κυρίως λόγω του υψηλού κόστους και της πολυπλοκότητας που συνεπάγεται η εφαρμογή της genAI σε μεγάλη κλίμακα. Επιπλέον, η «παραδοσιακή» AI είναι επαρκής για πολλές από τις ανάγκες των τηλεπικοινωνιακών παρόχων, ιδιαίτερα στη διαχείριση δικτύων και στην αυτοματοποίηση της εξυπηρέτησης πελατών. Το μήνυμα είναι πως οι πάροχοι θα συνεχίσουν να επενδύουν στο AI, ενώ θα προσαρμόζουν σταδιακά τη στρατηγική τους για να ενσωματώσουν και τις δυνατότητες της genAI όπου είναι εφικτό και αποδοτικό.
Ένας τομέας όπου η genAI δείχνει ήδη τα οφέλη της είναι η αλληλεπίδραση με τους πελάτες. Τα Μεγάλα Γλωσσικά Μοντέλα (LLMs), που είναι μέρος της genAI, αλλάζουν το τοπίο. Η SK Telecom ανέφερε ότι η χρήση ενός εξειδικευμένου LLM για τις ανάγκες της αύξησε το ποσοστό ανταπόκρισης των συνεργατών εξυπηρέτησης πελατών στο 77%, έναντι του 44% που προσέφερε ένα γενικό LLM. Τα εξειδικευμένα αυτά μοντέλα επιτρέπουν στους συνεργάτες να έχουν άμεση πρόσβαση σε κρίσιμες πληροφορίες και να απαντούν με ταχύτητα και ακρίβεια στα αιτήματα των πελατών- κάτι που δείχνει ότι τα LLMs έχουν τη δυνατότητα να αναβαθμίσουν δραστικά την ποιότητα των υπηρεσιών στον τομέα των τηλεπικοινωνιών.
Παράλληλα με την εξυπηρέτηση του πελάτη, η τεχνητή νοημοσύνη έχει τη δυνατότητα να προσφέρει μεγάλες εξοικονομήσεις σε άλλους τομείς, όπως η ενέργεια. Η ενέργεια αποτελεί περίπου το 45% των λειτουργικών εξόδων δικτύων και το 15-20% των συνολικών λειτουργικών εξόδων για τους περισσότερους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους. Το AI, μέσα από καινοτόμες λύσεις όπως η βελτιστοποίηση των σταθμών βάσης και των συστημάτων ψύξης, μπορεί να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας έως και 20%. Αυτό οδηγεί σε μείωση των λειτουργικών εξόδων κατά 4%, κάτι που θα έχει σημαντικές επιπτώσεις για την οικονομική βιωσιμότητα των εταιρειών.
Όμως, η πορεία προς την πλήρη ενσωμάτωση της genAI παρουσιάζει σημαντικές προκλήσεις. Ένα από τα βασικά εμπόδια είναι το υψηλό κόστος ανάπτυξης και εφαρμογής των LLMs που απαιτούνται για να λειτουργήσουν αποδοτικά σε διάφορα περιβάλλοντα. Αυτή η πολυπλοκότητα έχει οδηγήσει πολλές εταιρείες να εξετάζουν τη δυνατότητα συνεργασίας για την από κοινού ανάπτυξη τέτοιων μοντέλων. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η SK Telecom, η οποία επένδυσε 100 εκατομμύρια δολάρια σε μια εταιρεία AI για την ανάπτυξη ενός LLM ειδικά σχεδιασμένου για τις τηλεπικοινωνίες.
Εκτός από τις τεχνολογικές και οικονομικές προκλήσεις, ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών πρέπει επίσης να διαχειριστεί ζητήματα ηθικής και υπευθυνότητας. Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης εγείρει σοβαρά ζητήματα σχετικά με την προστασία των δεδομένων και τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς. Οι τηλεπικοινωνιακές εταιρείες οφείλουν να αναπτύξουν ισχυρές πολιτικές για τη διαφάνεια και την υπεύθυνη χρήση της AI. Παραδείγματα όπως η πρωτοβουλία της GSMA «AI for Impact», στην οποία συμμετέχουν 27 μεγάλες τηλεπικοινωνιακές εταιρείες, δείχνουν τη δέσμευση του κλάδου για ηθική χρήση της τεχνολογίας και προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Τελικά, ενώ η «παραδοσιακή» AI συνεχίζει να παίζει καθοριστικό ρόλο στη βελτίωση των λειτουργιών και τη μείωση των εξόδων, η genAI ανοίγει νέες προοπτικές για καινοτομία, προσφέροντας δυνατότητες που δεν ήταν εφικτές μέχρι πρόσφατα.