Κατά τη διάρκεια σύσκεψης υπό τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη με την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, παρουσιάστηκαν οι 11 αλλαγές που θα βελτιώσουν τη διδακτική διαδικασία και τη σχολική ζωή το προσεχές σχολικό έτος, το οποίο αρχίζει στις 11 Σεπτεμβρίου. Ο Πρωθυπουργός εξέφρασε την ικανοποίησή του για τις πρωτοβουλίες που προωθούν την ενεργό συμμετοχή των μαθητών στην κοινωνία.
Ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε: «θέλω να σταθώ και να συγχαρώ το Υπουργείο για το γεγονός ότι εμπλουτίζουμε συνέχεια το εκπαιδευτικό έργο με δράσεις που φροντίζουν να κάνουν τους μαθητές μας πιο ενεργούς πολίτες. Και χαίρομαι γιατί αυτές οι δράσεις βρίσκουν πια τη θέση τους στον πυρήνα της εκπαιδευτικής διαδικασίας».
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην πρωτοβουλία περιορισμού της χρήσης κινητών τηλεφώνων κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας: «Θέλω να κάνω μία ξεχωριστή μνεία σε μία μεγάλη προσπάθεια, την οποία θα ξεκινήσουμε από φέτος ουσιαστικά και στην οποία θέλουμε τη στήριξη όλων των μαθητών, των γονέων, αλλά και των εκπαιδευτικών. Και η προσπάθεια αυτή έχει να κάνει με το γεγονός ότι τα κινητά δεν πρέπει να έχουν θέση στα σχολεία. Το κινητό μπορεί ο μαθητής να το φέρνει στο σχολείο, αλλά πρέπει να είναι στην τσάντα κατά τη διάρκεια όλης της σχολικής ημέρας».
Ο Πρωθυπουργός τόνισε τη σημασία αυτής της απόφασης: «ο λόγος για τον οποίο θέλουμε να επιμείνουμε πολύ σε αυτή την προσπάθεια είναι πολύ απλός. Τα επιστημονικά δεδομένα πια για το πώς η χρήση του κινητού κατά τη διάρκεια της ημέρας στο σχολείο επηρεάζει την ίδια τη μαθησιακή διαδικασία είναι καταλυτικά. Από την διάσπαση προσοχής μέχρι άλλα σημαντικά ζητήματα είναι σαφές ότι το κινητό δεν έχει θέση στο σχολείο την ώρα της ημέρας».
Το σύνθημα για την νέα σχολική χρονιά είναι ξεκάθαρο: «το κινητό στην τσάντα». Ο Πρωθυπουργός κατέληξε λέγοντας: «είναι μια νέα προσπάθεια. Θέλω να το τονίσω ότι πολλές ευρωπαϊκές χώρες κινούνται σε αυτή την κατεύθυνση. Δεν έχουμε κατά ανάγκη την απαίτηση να έχουμε 100% συμμόρφωση από την πρώτη στιγμή, αλλά θέλουμε να εξηγήσουμε και στα παιδιά και στους γονείς και στους εκπαιδευτικούς γιατί είναι σημαντικό ο μαθητής, η μαθήτρια στο σχολείο να είναι απολύτως προσηλωμένοι στην εκπαιδευτική διαδικασία».
Πιερρακάκης: Φροντίσουμε να γίνει με την καλύτερη δυνατή συνθήκη και μέριμνα
«Είναι κάτι το οποίο και όλη η διεθνής βιβλιογραφία τονίζει ότι πρέπει να γίνει στα σχολεία. Είναι κάτι το οποίο βλέπουμε πολλές άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και διεθνώς να εφαρμόζουν η μία μετά την άλλη. Έχει να κάνει και με κατευθυντήριες οδηγίες που έχει δώσει η UNESCO», σημείωσε ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Κυριάκος Πιερρακάκης.
«Με το δεδομένο ότι προβαίνουμε σε αυτή την απαγόρευση της εμφανούς κατοχής. Θέλω να πιστεύω ότι είμαι ο τελευταίος Υπουργός στον οποίο θα βάζατε τον όρο “τεχνοφοβικός”. Υπό την έννοια αυτή, λοιπόν, νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο είναι πλέον κοινά αποδεκτό στους ανθρώπους οι οποίοι χειρίζονται αυτό το ζήτημα ότι πρέπει να συμβεί και θα φροντίσουμε να γίνει με την καλύτερη δυνατή συνθήκη και μέριμνα», ανέφερε.
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, δήλωσε ότι «απαγορεύεται η εμφανής κατοχή και χρήση του κινητού. “Το κινητό στην τσάντα”, είναι το σύνθημα». «Η απόφαση αυτή δίνει εργαλεία στους καθηγητές να διαχειριστούν το φαινόμενο του bullying, καθώς δεν θα υπάρχουν πια περιπτώσεις βιντεοσκόπησης μαθητών σχετικά με ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα». Ανέφερε πως «αν βιντεοσκοπηθεί παιδί σε σημείο που παραβιάζονται ευαίσθητα δεδομένα, θα επιβάλλεται αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος».
«Ο νέος κανονισμός στα σχολεία ετοιμάστηκε σε συνεργασία με ειδικούς, ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς. Μεταξύ των αλλαγών που έρχονται, είναι οι διαδραστικοί πίνακες, αλλά και το ψηφιακό φροντιστήριο, η λειτουργίας του οποίου θα ξεκινήσει από τις 16 Σεπτεμβρίου», υπογράμμισε.
Μαρινάκης: Δεν έχει σε καμιά περίπτωση σκοπό τιμωρητικό
Κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, διευκρίνισε πως «απαγορεύεται η εμφάνιση του κινητού, η χρήση του κινητού, κατά τη διάρκεια της παραμονής των μαθητών και στο μάθημα και κατά τα διαλείμματα. Με λίγα λόγια, προφανώς και μπορούν οι μαθητές για λόγους ασφάλειας στις μετακινήσεις τους, σε περίπτωση που τους συμβεί κάτι έκτακτο, να έχουν στην τσάντα τους το κινητό, αλλά απαγορεύεται να το βγάλουν από την τσάντα, για προφανείς λόγους.
Είναι κάτι που νομίζω συμφωνούν όλοι: οι γονείς, οι καθηγητές και βέβαια και οι μαθητές καταλαβαίνουν ότι είναι μια αυτονόητη κίνηση από την Κυβέρνηση, η οποία μάλιστα θα έχει κι έναν χαρακτήρα συγκεκριμένης πρωτοβουλίας από το αρμόδιο Υπουργείο, γιατί μέχρι πρότινος, αυτό το οποίο θέλω να γνωρίζετε, είναι ότι λαμβάνονταν μερικές αποφάσεις από υπουργούς Παιδείας, αλλά σε μια μορφή εγκυκλίου, οι οποίες στο τέλος της ημέρας δεν είχαν και κάποια κύρωση.
Τώρα θα υπάρχουν συγκεκριμένες κυρώσεις, στην περίπτωση που εμφανιστεί ένα κινητό, ημερών αποβολής με μία κλιμάκωση με βάση και το περιστατικό. Είναι πολλά τα περιστατικά που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια με τη χρήση των κινητών, είναι πάρα πολύ μεγάλος ο κίνδυνος και απόσπασης και διάσπασης προσοχής, υπάρχουν όλες οι μελέτες οι αναλύσεις που συνηγορούν στην ανάγκη αυτής της πρωτοβουλίας, συζητήθηκε εκτενώς στη σύσκεψη με τον Πρωθυπουργό, παρουσία και του υπουργού Παιδείας, του κ. Πιερρακάκη και της υφυπουργού Παιδείας.
Προφανώς σε αυτό πρέπει να είμαστε όλοι μαζί, όλοι σύμμαχοι και οι γονείς και οι δάσκαλοι, καθηγητές, όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό και είναι κάτι το οποίο δεν έχει σε καμιά περίπτωση σκοπό τιμωρητικό, αλλά είναι υπέρ του συνόλου των μαθητών».
Unesco: Πρώτα οι μαθητές
Τα smartphone θα πρέπει να απαγορευθούν από τα σχολεία, ώστε να αντιμετωπιστεί το «disruption» που προκαλείται στην τάξη, να βελτιωθεί η διαδικασία της εκπαίδευσης και να προστατευτούν τα παιδιά από το cyberbullying, όπως ανέφερε έκθεση του ΟΗΕ, που δόθηκε πέρυσι στη δημοσιότητα.
Η Unesco, η Οργάνωση του ΟΗΕ για την εκπαίδευση, την επιστήμη και τον πολιτισμό, ανέφερε ότι υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν πως η υπερβολική χρήση κινητού τηλεφώνου συνδέεται με μειωμένη εκπαιδευτική απόδοση και ότι τα υψηλά επίπεδα χρόνου μπροστά από μια οθόνη έχουν αρνητική επίδραση στη συναισθηματική σταθερότητα των παιδιών.
Πρόσθεσε ότι η έκκλησή της για απαγόρευση των smartphone στέλνει ένα σαφές μήνυμα, βάσει του οποίου η ψηφιακή τεχνολογία στο σύνολό της, συμπεριλαμβανομένης της τεχνητής νοημοσύνης, πρέπει πάντα να υποτάσσεται σε ένα «ανθρωποκεντρικό όραμα» της εκπαίδευσης και να μην υποκαθιστά ποτέ την «πρόσωπο με πρόσωπο» αλληλεπίδραση με τους δασκάλους.
Η Unesco προειδοποίησε τους υπεύθυνους για τη χάραξη πολιτικής ενάντια σε μια απερίσκεπτη υιοθέτηση της ψηφιακής τεχνολογίας, υποστηρίζοντας ότι ο θετικός αντίκτυπός της στα εκπαιδευτικά και οικονομικά αποτελέσματα θα μπορούσε να υπερεκτιμηθεί και ότι το νέο δεν είναι πάντα καλύτερο. «Δεν αποτελούν όλες οι αλλαγές πρόοδο. Το ότι κάτι μπορεί να γίνει δεν σημαίνει ότι πρέπει να γίνει», κατέληξε.
Με βάση την ανάλυσή της σε 200 εκπαιδευτικά συστήματα σε όλο τον κόσμο, η Unesco υπολόγισε ότι μία στις έξι χώρες έχουν απαγορεύσει τα smartphone στα σχολεία, είτε μέσω νόμου είτε μέσω οδηγιών. Μεταξύ αυτών ήταν η Γαλλία, η οποία εισήγαγε την πολιτική της το 2018 και η Ολλανδία, η οποία θα επιβάλει περιορισμούς από το 2024.