Η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) και το blockchain αποτελούν δύο από τις πιο καινοτόμες τεχνολογίες της σύγχρονης εποχής. Η Ελλάδα, αναγνωρίζοντας τη σημασία αυτών των τεχνολογιών, έχει υιοθετήσει τον Νόμο 4961/2022 με σκοπό την προώθηση και τη ρύθμιση της χρήσης τους. Ωστόσο, η ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στην ελληνική νομοθεσία απαιτεί μια προσεκτική ανάλυση και βελτιώσεις για να είναι πλήρως λειτουργική και σύμφωνη με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Σε αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε λεπτομερώς τον Νόμο 4961/2022, θα εντοπίσουμε τα κενά του και θα προτείνουμε βελτιώσεις που θα τον καταστήσουν πιο αποτελεσματικό.
Ο Νόμος 4961/2022 δημοσιεύτηκε στις 27 Ιουλίου 2022 και έχει τίτλο «Αναδυόμενες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις». Ο κύριος στόχος του είναι η ρύθμιση των αναδυόμενων τεχνολογιών, όπως η ΤΝ και το blockchain, και η ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης στην Ελλάδα. Στοχεύει στην ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας, την ανθεκτικότητα των ψηφιακών υποδομών και τη διαφάνεια στις ψηφιακές συναλλαγές.
Ο νόμος προβλέπει τη δημιουργία ενός πλαισίου για την ανάπτυξη και χρήση της ΤΝ στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, με έμφαση στην ηθική και την ασφάλεια. Προωθεί την εμπιστοσύνη των πολιτών και των επιχειρήσεων προς τα συστήματα ΤΝ μέσω ενός ολοκληρωμένου ρυθμιστικού πλαισίου. Ωστόσο, δεν παρέχει λεπτομερή ανάλυση ή κατηγοριοποίηση των κινδύνων, ούτε προβλέπει διαδικασίες πιστοποίησης για τα συστήματα ΤΝ.
Ο νόμος ενθαρρύνει τη χρήση τεχνολογιών blockchain σε διάφορους τομείς, όπως η χρηματοοικονομική τεχνολογία και η διαφάνεια στις ψηφιακές συναλλαγές. Ωστόσο, δεν παρέχει συγκεκριμένες κατευθυντήριες γραμμές για την εφαρμογή τους.
Ο νόμος περιλαμβάνει μέτρα για την ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας και την ανθεκτικότητα των ψηφιακών υποδομών. Προβλέπει τη δημιουργία εθνικής στρατηγικής για την κυβερνοασφάλεια και τη διασφάλιση υψηλού επιπέδου ασφάλειας των πληροφοριών και των δικτύων. Παρόλα αυτά, οι διατάξεις για την ασφάλεια των συστημάτων ΤΝ είναι γενικές και χρειάζονται περαιτέρω λεπτομέρειες.
Παρά τις θετικές πρωτοβουλίες του Νόμου 4961/2022, υπάρχουν σημαντικά κενά που πρέπει να καλυφθούν για να ευθυγραμμιστεί πλήρως με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ιδιαίτερα σε σύγκριση με το AI Act της ΕΕ.
Ο Νόμος 4961/2022 δεν περιλαμβάνει λεπτομερή ανάλυση ή κατηγοριοποίηση των κινδύνων των συστημάτων ΤΝ. Η υιοθέτηση του μοντέλου του AI Act που κατηγοριοποιεί τα συστήματα ΤΝ σε αποδεκτά, ελάχιστου, μεσαίου και υψηλού κινδύνου θα επιτρέψει την καθιέρωση αυστηρότερων απαιτήσεων για τα υψηλού κινδύνου συστήματα, διασφαλίζοντας έτσι την προστασία των πολιτών και των επιχειρήσεων.
Δεν υπάρχουν διατάξεις για την πιστοποίηση των συστημάτων ΤΝ ούτε μηχανισμοί συνεχούς ελέγχου και επιβολής κυρώσεων σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Η εισαγωγή μηχανισμών πιστοποίησης πριν από την εμπορική διάθεση των συστημάτων ΤΝ και η καθιέρωση τακτικών ελέγχων συμμόρφωσης θα διασφαλίσουν την υπευθυνότητα και τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς. Επίσης, πρέπει να προβλεφθούν κυρώσεις σε περιπτώσεις παραβίασης των κανονισμών.
Ο νόμος δεν παρέχει σαφείς κατευθυντήριες γραμμές για τη διαφάνεια των συστημάτων ΤΝ και τις ευθύνες των εμπλεκομένων φορέων. Η καθιέρωση απαιτήσεων για την ενημέρωση των χρηστών όταν αλληλεπιδρούν με ΤΝ και ο σαφής καθορισμός των ευθυνών των προμηθευτών και χρηστών των συστημάτων θα συμβάλουν στη διαφάνεια και την υπευθυνότητα, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη των πολιτών προς τα συστήματα ΤΝ.
Παρά την αναφορά στον GDPR, δεν υπάρχουν ειδικές διατάξεις για την προστασία δεδομένων που προκύπτουν από τη χρήση ΤΝ. Η εισαγωγή ειδικών ρυθμίσεων που διασφαλίζουν ότι τα συστήματα ΤΝ συμμορφώνονται με τον GDPR, με έμφαση στην προστασία των προσωπικών δεδομένων που επεξεργάζονται, είναι απαραίτητη. Αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία μηχανισμών για τη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων και την αποφυγή καταχρηστικής επεξεργασίας.
Οι διατάξεις για την ασφάλεια των συστημάτων ΤΝ είναι γενικές και δεν παρέχουν λεπτομερείς κατευθυντήριες γραμμές. Η υιοθέτηση προτύπων ασφάλειας που διασφαλίζουν την ανθεκτικότητα των συστημάτων ΤΝ και την αντιμετώπιση των κινδύνων, βασισμένα στις βέλτιστες πρακτικές της βιομηχανίας, είναι απαραίτητη. Αυτό περιλαμβάνει την ανάπτυξη μηχανισμών για την ανίχνευση και την αντιμετώπιση απειλών, καθώς και την προστασία από κυβερνοεπιθέσεις.
Ο Νόμος 4961/2022 αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την ενσωμάτωση και ρύθμιση των αναδυόμενων τεχνολογιών στην Ελλάδα. Ωστόσο, η υπάρχουσα νομοθεσία χρειάζεται περαιτέρω βελτιώσεις για να ευθυγραμμιστεί πλήρως με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να διασφαλίσει την αποτελεσματική προστασία των πολιτών και των επιχειρήσεων.
Οι παρακάτω προτάσεις μπορούν να συμβάλουν στην ενίσχυση του νομοθετικού πλαισίου:
- Υιοθέτηση Λεπτομερούς Κατηγοριοποίησης Κινδύνων: Η κατηγοριοποίηση των συστημάτων ΤΝ βάσει του επιπέδου κινδύνου θα επιτρέψει την καθιέρωση αυστηρότερων απαιτήσεων για τα υψηλού κινδύνου συστήματα, διασφαλίζοντας την προστασία των πολιτών και των επιχειρήσεων.
- Εισαγωγή Μηχανισμών Πιστοποίησης και Συμμόρφωσης: Η πιστοποίηση των συστημάτων ΤΝ πριν από την εμπορική διάθεση και οι τακτικοί έλεγχοι συμμόρφωσης θα διασφαλίσουν την υπευθυνότητα και τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς.
- Καθορισμός Απαιτήσεων Διαφάνειας και Υπευθυνότητας: Οι κατευθυντήριες γραμμές για τη διαφάνεια των συστημάτων ΤΝ και οι ευθύνες των εμπλεκομένων φορέων θα ενισχύσουν την εμπιστοσύνη των πολιτών.
- Προστασία Δεδομένων και Ιδιωτικότητας: Η εισαγωγή ειδικών ρυθμίσεων για την προστασία των προσωπικών δεδομένων θα διασφαλίσει τη συμμόρφωση με τον GDPR και την προστασία των πολιτών.
- Υιοθέτηση Προτύπων Ασφάλειας: Η υιοθέτηση προτύπων ασφάλειας που διασφαλίζουν την ανθεκτικότητα των συστημάτων ΤΝ και την αντιμετώπιση των κινδύνων θα ενισχύσει την ασφάλεια και την αξιοπιστία των τεχνολογιών αυτών. Επιπλέον, είναι σημαντικό να δημιουργηθούν σαφείς διαδικασίες για την ανίχνευση και την αντιμετώπιση απειλών, καθώς και για την προστασία από κυβερνοεπιθέσεις. Η θέσπιση αυτών των προτύπων θα συμβάλει στη διασφάλιση της ακεραιότητας και της ασφάλειας των δεδομένων, καθώς και στη μείωση των κινδύνων που σχετίζονται με την υιοθέτηση και τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης.
- Ενίσχυση της Συνεργασίας με Διεθνείς Οργανισμούς: Η Ελλάδα θα πρέπει να ενισχύσει τη συνεργασία της με διεθνείς οργανισμούς και φορείς που ασχολούνται με την τεχνητή νοημοσύνη και το blockchain. Η συνεργασία αυτή θα μπορούσε να περιλαμβάνει τη συμμετοχή σε διεθνή συνέδρια, τη σύναψη συμφωνιών συνεργασίας και την ανταλλαγή τεχνογνωσίας. Με αυτόν τον τρόπο, η Ελλάδα θα μπορέσει να παρακολουθεί τις διεθνείς εξελίξεις και να υιοθετεί τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες.
- Εκπαίδευση και Κατάρτιση: Η δημιουργία προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης για τους επαγγελματίες που ασχολούνται με την τεχνητή νοημοσύνη και το blockchain είναι ζωτικής σημασίας. Τα προγράμματα αυτά θα πρέπει να επικεντρώνονται στις τελευταίες εξελίξεις και τις βέλτιστες πρακτικές στον τομέα της ΤΝ και του blockchain, καθώς και στην κατανόηση των νομικών και ηθικών ζητημάτων που σχετίζονται με τη χρήση αυτών των τεχνολογιών. Επιπλέον, η εκπαίδευση των πολιτών σχετικά με τη χρήση και τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη τους προς τις νέες τεχνολογίες.
- Ανάπτυξη Εθνικής Στρατηγικής για την Τεχνητή Νοημοσύνη: Η Ελλάδα πρέπει να αναπτύξει και να εφαρμόσει μια ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική για την τεχνητή νοημοσύνη. Η στρατηγική αυτή θα πρέπει να περιλαμβάνει σαφείς στόχους και δράσεις για την προώθηση της ΤΝ σε διάφορους τομείς, όπως η υγεία, η εκπαίδευση, η βιομηχανία και οι δημόσιες υπηρεσίες. Επίσης, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην προώθηση της έρευνας και της καινοτομίας στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, καθώς και στη δημιουργία ενός ευνοϊκού ρυθμιστικού περιβάλλοντος για τις νεοφυείς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτόν.
- Ρύθμιση των Ηθικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων της Τεχνητής Νοημοσύνης: Η ανάπτυξη και η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης εγείρει σημαντικά ηθικά και κοινωνικά ζητήματα, όπως η ιδιωτικότητα, η ισότητα και η δικαιοσύνη. Η Ελλάδα πρέπει να θεσπίσει σαφείς κατευθυντήριες γραμμές και ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων, διασφαλίζοντας ότι η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης θα γίνεται με τρόπο που θα σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις θεμελιώδεις ελευθερίες. Επίσης, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στη διασφάλιση της διαφάνειας και της λογοδοσίας στη χρήση της ΤΝ.
O Νόμος 4961/2022 αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την ενσωμάτωση και ρύθμιση των αναδυόμενων τεχνολογιών στην Ελλάδα. Ωστόσο, χρειάζεται περαιτέρω βελτιώσεις και προσαρμογές για να ευθυγραμμιστεί πλήρως με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να διασφαλίσει την αποτελεσματική προστασία των πολιτών και των επιχειρήσεων. Οι προτάσεις που αναλύθηκαν παραπάνω μπορούν να συμβάλουν στην ενίσχυση του νομοθετικού πλαισίου, καθιστώντας την Ελλάδα πρωτοπόρο στην υιοθέτηση και τη χρήση των νέων τεχνολογιών.