Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε έκθεση με την οποία προτείνονται τροποποιήσεις στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για έναν αναθεωρημένο κανονισμό γύρω από τις υπηρεσίες πληρωμών.
Σε κοινή τους ανακοίνωση, ECTA, ETNO και GSMA σημειώνουν πως «ο ευρωπαϊκός κλάδος των τηλεπικοινωνιών αναγνωρίζει τη σημασία της αναθεώρησης των κανόνων για τις υπηρεσίες πληρωμών, ώστε να βελτιωθεί η προστασία των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές πληρωμές. Είμαστε πρόθυμοι να συνεργαστούμε στενά με τον τραπεζικό τομέα για την καταπολέμηση της απάτης πλαστοπροσωπίας.
Ως εκ τούτου, καλούμε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να βρουν μια αναλογική και λειτουργική λύση με την εμβάθυνση της συνεργασίας μεταξύ των δύο τομέων, χωρίς να αλλάξει το καθεστώς ευθύνης».
Όπως σημειώνουν, «για να είναι αποτελεσματική η καταπολέμηση της απάτης πλαστοπροσωπίας και η προστασία των καταναλωτών, το τελικό κείμενο θα πρέπει να επιτύχει τη σωστή ισορροπία και να διασφαλίσει ότι τυχόν πρόσθετες υποχρεώσεις για τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους ευθυγραμμίζονται με το νομικά και τεχνικά εφικτό.
Ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών υποστηρίζει την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για στενότερη συνεργασία μεταξύ του τραπεζικού τομέα και των τηλεπικοινωνιακών παρόχων στην καταπολέμηση της απάτης πλαστοπροσωπίας. Ενώ υπάρχουν πολυάριθμα εργαλεία συνεργασίας μεταξύ των δύο τομέων σε αρκετά κράτη μέλη, ο κλάδος είναι έτοιμος να ενισχύσει και να αναπτύξει περαιτέρω την εν λόγω συνεργασία για την αποτελεσματική καταπολέμηση της απάτης πλαστοπροσωπίας».
Τονίζεται, επίσης, η ανησυχία «ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποκλίνει από την έννοια της ενισχυμένης συνεργασίας και προτείνει τη μεταφορά της ευθύνης από τον τραπεζικό τομέα στον τομέα των τηλεπικοινωνιών.
Αυτό είναι δυσανάλογο και εγείρει σοβαρές επιφυλάξεις στο βαθμό που έρχεται σε σύγκρουση με τους ισχύοντες τεχνικούς και νομικούς περιορισμούς που διέπουν την παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών σύμφωνα με τις νομοθετικές διατάξεις της ΕΕ που ισχύουν για τους τηλεπικοινωνιακούς φορείς (ουδετερότητα του δικτύου, απόρρητο των επικοινωνιών, απαγόρευση γενικευμένης παρακολούθησης του δικτύου, τεχνικοί έλεγχοι εφαρμόσιμοι στα δίκτυα φωνής κ.λπ.)
Για να είναι αποτελεσματικός στην καταπολέμηση της απάτης πλαστοπροσωπίας και στην προστασία των καταναλωτών, ο επερχόμενος κανονισμός πρέπει να επιτύχει τη σωστή ισορροπία και να λάβει δεόντως υπόψη του τους ρόλους των διαφόρων παραγόντων στην αλυσίδα».
ECTA, ETNO και GSMA τονίζουν «ότι οι τηλεπικοινωνιακοί φορείς έχουν την εποπτεία μόνο ενός πολύ μικρού μέρους της διαδικασίας όταν η απάτη πλαστοπροσωπίας οδηγεί σε οικονομική απάτη. Στην πραγματικότητα, είναι μόνο μεταφορείς (απλοί αγωγοί) των πληροφοριών προς τον παραλήπτη και δεν έχουν ορατότητα ή έλεγχο του περιεχομένου των επικοινωνιών (με τον ίδιο τρόπο που ένας ταχυδρόμος δεν μπορεί να αναμένεται να αστυνομεύει ή να κατηγορείται για το περιεχόμενο των επιστολών που παραδίδει, ούτε είναι νομικά εξουσιοδοτημένος να ανοίγει τις επιστολές αυτές για να διαβάσει το περιεχόμενό τους). Για παράδειγμα, οι φορείς εκμετάλλευσης έχουν περιορισμένη δυνατότητα να παρακολουθούν το περιεχόμενο ενός SMS και να το αφαιρούν από τη συσκευή του πελάτη μόλις παραδοθεί.
Λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις ανησυχίες, καλούμε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να υιοθετήσουν μια αναλογική και ισορροπημένη προσέγγιση στην επόμενη φάση της νομοθετικής διαδικασίας».