Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Προστασίας Δεδομένων αντιτάχθηκε στο αμφιλεγόμενο επιχειρηματικό μοντέλο της Meta, λέγοντας ότι αυτή η «δυαδική προσέγγιση» δεν είναι σύμφωνη με τους κανόνες της ΕΕ για την προστασία των δεδομένων.
Το μοντέλο «pay or okay» (πληρωμή ή συναίνεση), που εισήχθη τον Νοέμβριο του 2023 από την εταιρεία, δίνει στους χρήστες τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες χωρίς κόστος, εάν συναινούν στην επεξεργασία των προσωπικών τους δεδομένων από τη Meta ή εάν επιλέξουν ένα συνδρομητικό επί πληρωμή μοντέλο – οπότε η Meta θα απέχει από την επεξεργασία των δεδομένων της.
Οι μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες δεν θα συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του κανονισμού της ΕΕ για το απόρρητο δεδομένων, τον GDPR, για έγκυρη συναίνεση «εάν αντιμετωπίζουν τους χρήστες μόνο με μια δυαδική επιλογή» μεταξύ πληρωμής για να μην υποστούν επεξεργασία τα προσωπικά τους δεδομένα ή επεξεργασίας αυτών, σημείωσε το διοικητικό συμβούλιο της αρχής στη γνώμη που δημοσίευσε.
«Πέρυσι, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκρινε ότι το συνδρομητικό μοντέλο είναι ένας νομικά έγκυρος τρόπος για τις εταιρείες να ζητούν τη συναίνεση των ανθρώπων για εξατομικευμένη διαφήμιση», είπε στο Euractiv εκπρόσωπος της Meta, προσθέτοντας ότι «η γνώμη της EDPB δεν αλλάζει αυτή την κρίση».
Στη γνώμη του EDPB, που εγκρίθηκε κατά την τελευταία του ολομέλεια, το Διοικητικό Συμβούλιο τόνισε τη σημασία της τήρησης των απαιτήσεων του GDPR, καθώς και της λογοδοσίας.
Οι διαδικτυακές πλατφόρμες θα πρέπει να προσφέρουν εναλλακτικές σε πληρωμένες υπηρεσίες που περιλαμβάνουν συμπεριφορική διαφήμιση, με επίκεντρο την παροχή πραγματικά ισοδύναμων δωρεάν εναλλακτικών, είπε το Διοικητικό Συμβούλιο.
Επιπλέον, οι υπεύθυνοι επεξεργασίας πρέπει να προσφέρουν ευαισθησία στις επιλογές συναίνεσης, να διασφαλίζουν σαφήνεια στα αιτήματα συναίνεσης και να παρέχουν ολοκληρωμένες πληροφορίες σχετικά με τις επιλογές και τις συνέπειες.
Οι υπεύθυνοι επεξεργασίας δεδομένων θα πρέπει «να αποφεύγουν τη μετατροπή του θεμελιώδους δικαιώματος στην προστασία δεδομένων σε χαρακτηριστικό που τα άτομα πρέπει να πληρώσουν για να απολαμβάνουν. Τα άτομα πρέπει να συνειδητοποιήσουν πλήρως την αξία και τις συνέπειες των επιλογών τους».
Οργανώσεις για τα δικαιώματα των καταναλωτών κατηγόρησαν τη Meta για παραβίαση των αρχών του GDPR, αναφέροντας τη δύσκολη απόσυρση της συναίνεσης και την άδικη επεξεργασία δεδομένων. Υποστήριξαν ότι η συλλογή δεδομένων της Meta είναι επεμβατική και περιλαμβάνει ευαίσθητες λεπτομέρειες, όπως συμπεριφορά και πολιτικές απόψεις.