Η Ευρωπαϊκή Ένωση διερευνά την Apple, την Google και τη μητρική εταιρεία του Facebook, την Meta, με την υποψία ότι δεν συμμορφώνονται με τον νέο ευρωπαϊκό νόμο που έχει σχεδιαστεί για την προώθηση του ανταγωνισμού στις ψηφιακές υπηρεσίες.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι «υποψιάζεται» πως διάφορες πρακτικές και των τριών εταιρειών «υπολείπονται», σε σχέση με την αποτελεσματική συμμόρφωση με τον Νόμο για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA), ο οποίος τέθηκε σε ισχύ νωρίτερα αυτόν τον μήνα. Εάν οι έρευνες διαπιστώσουν «έλλειψη πλήρους συμμόρφωσης», ενδέχεται να αντιμετωπίσουν «βαριά πρόστιμα», δήλωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος, Thierry Breton.
Ο DMA απαιτεί από τις κυρίαρχες διαδικτυακές πλατφόρμες να δίνουν στους χρήστες περισσότερες επιλογές και στους ανταγωνιστές περισσότερες ευκαιρίες να ανταγωνιστούν. Επί του παρόντος, ισχύει για τους τρεις τεχνολογικούς γίγαντες που βρίσκονται υπό έρευνα, καθώς και για την Amazon, τη Microsoft και την ByteDance, την κινεζική μητρική του TikTok.
Οι παραβιάσεις του νέου νόμου μπορεί να οδηγήσουν σε αυστηρές κυρώσεις, συμπεριλαμβανομένων προστίμων έως και 10% των παγκόσμιων εσόδων μιας εταιρείας και έως και 20% για υποτροπή. Για τις περισσότερες από τις ρυθμιζόμενες εταιρείες, αυτό θα μεταφραζόταν σε δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια.
Οι πρακτικές που διερευνά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή περιλαμβάνουν αυτό που αποκαλεί προσέγγιση «πληρωμή ή συναίνεση» της Meta. Τον περασμένο Οκτώβριο, η Meta κυκλοφόρησε μια συνδρομητική υπηρεσία, που ονομάζεται «συνδρομή χωρίς διαφημίσεις», επιτρέποντας στους Ευρωπαίους χρήστες του Facebook και του Instagram να πληρώνουν έως και 12,99 ευρώ το μήνα για μια έκδοση χωρίς διαφημίσεις.
«Η Επιτροπή ανησυχεί ότι η δυαδική επιλογή που επιβάλλεται από το μοντέλο “πληρωμή ή συναίνεση” της Meta μπορεί να μην παρέχει πραγματική εναλλακτική σε περίπτωση που οι χρήστες δεν συναινέσουν, με αποτέλεσμα να μην επιτευχθεί ο στόχος της αποτροπής της συσσώρευσης προσωπικών δεδομένων από μεγάλες εταιρείες» ανέφερε το σώμα σε ανακοίνωσή του.
Η ΕΕ εξετάζει επίσης τα καταστήματα εφαρμογών που διαχειρίζονται η Apple και η Google. Το DMA αναφέρει ότι οι μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες -οι λεγόμενοι gatekeepers- πρέπει να επιτρέπουν στους developers εφαρμογών να «κατευθύνουν» τους καταναλωτές σε παροχές εκτός των δύο κυρίαρχων καταστημάτων, χωρίς χρέωση.
Μεταξύ άλλων ανησυχιών, η ΕΕ υποπτεύεται ότι η Apple και η μητρική της Google, η Alphabet, περιορίζουν την ικανότητα των προγραμματιστών «να επικοινωνούν ελεύθερα με τους τελικούς χρήστες, να προωθούν προσφορές και να συνάπτουν απευθείας συμβάσεις, μεταξύ άλλων επιβάλλοντας διάφορες χρεώσεις».
«Ανησυχούμε η Alphabet, η Apple και η Meta δεν εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους, π.χ: η Apple και η Alphabet εξακολουθούν να χρεώνουν επαναλαμβανόμενες χρεώσεις στους προγραμματιστές εφαρμογών», σημείωσε η Ευρωπαία Επίτροπος Margrethe Vestager.
Η «οθόνη επιλογής» της Apple για το Safari είναι επίσης υπό έλεγχο, δήλωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σύμφωνα με το DMA, η Apple πρέπει να ζητά από τους χρήστες «οθόνες επιλογής που πρέπει να τους επιτρέπουν αποτελεσματικά και εύκολα να επιλέξουν μια εναλλακτική προεπιλεγμένη υπηρεσία, όπως ένα πρόγραμμα περιήγησης ή μια μηχανή αναζήτησης στα iPhone τους», σημειώνεται.
Μια άλλη από τις ανησυχίες της Επιτροπής αφορά την Αναζήτηση της Google. Η Alphabet μπορεί να μην έχει κάνει αρκετά για να διασφαλίσει ότι οι υπηρεσίες τρίτων που εμφανίζονται στα αποτελέσματα αναζήτησης αντιμετωπίζονται με «δίκαιο και αμερόληπτο τρόπο» σε σύγκριση με τις υπηρεσίες της ίδιας της Alphabet.