Στις 17 Φεβρουαρίου θα ξεκινήσει η εφαρμογή του ευρωπαϊκού νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) της ΕΕ, που στοχεύει «να κάνει το διαδικτυακό περιβάλλον ασφαλέστερο, δικαιότερο και πιο διαφανές».
Σύμφωνα με τον DSA, οι Ευρωπαίοι χρήστες θα προστατεύονται καλύτερα από παράνομα αγαθά και περιεχόμενο, όπως και τα δικαιώματά τους σε διαδικτυακές πλατφόρμες όπου συνδέονται με άλλους χρήστες, μοιράζονται πληροφορίες ή αγοράζουν προϊόντα.
Οι νέοι κανόνες τέθηκαν σε εφαρμογή πέρυσι για τις μεγαλύτερες πλατφόρμες του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων των Facebook και TikTok, αλλά πλέον θα ισχύουν για όλες – εκτός από τις μικρότερες εταιρείες.
Όσοι παραβιάζουν τους κανόνες θα μπορούσαν να βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμο που θα φτάνουν ακόμη και στο έξι τοις εκατό του παγκόσμιου ετήσιου κύκλου εργασιών τους ή ακόμη και να απαγορευτεί η λειτουργία τους στην ΕΕ, σε περίπτωση σοβαρών και επανειλημμένων παραβιάσεων.
Ως παράδειγμα των νέων υποχρεώσεων τους, οι πλατφόρμες που προσφέρουν υπηρεσίες αγορών θα πρέπει να δράσουν γρήγορα για να σταματήσουν την πώληση πλαστών προϊόντων και να εμποδίσουν τους επαναλαμβανόμενους απατεώνες.
Η ΕΕ απαγορεύει, επίσης, τη στοχευμένη διαφήμιση για παιδιά και επιδιώκει να διευκολύνει τους χρήστες να αναφέρουν παράνομο περιεχόμενο, να παραπονεθούν και να ζητήσουν αποζημίωση για παραβιάσεις κανόνων.
Η επιτροπή θα εποπτεύει τις μεγαλύτερες πλατφόρμες, αλλά τα κράτη θα χρειαστεί να δημιουργήσουν «συντονιστές ψηφιακών υπηρεσιών» για να παρακολουθούν τις μικρότερες εταιρείες.
Οι εταιρείες με λιγότερους από 50 υπαλλήλους και κύκλο εργασιών μικρότερο από 10 εκατομμύρια ευρώ θα εξαιρούνται από τους πιο «σκληρούς» κανόνες.
Ο νόμος τέθηκε σε ισχύ τον Αύγουστο για τις «πολύ μεγάλες» πλατφόρμες που ανήκουν στην Alphabet της Google, την Amazon, την Apple, τη μητρική εταιρεία της TikTok, ByteDance, την ιδιοκτήτρια του Facebook, Meta, και τη Microsoft.
Η ΕΕ πιστεύει ότι αυτές οι πλατφόρμες θα πρέπει να κάνουν περισσότερα, καθώς το μέγεθος και η εμβέλειά τους σημαίνει ότι έχουν μεγαλύτερες ευθύνες για την αντιμετώπιση των κινδύνων για τους χρήστες.
Οι 22 πλατφόρμες που αντιμετωπίζουν πιο αυστηρούς κανόνες περιλαμβάνουν την Booking, το Google Search, το Instagram, το Snapchat και το X καθώς και τρεις μεγάλες πλατφόρμες πορνογραφικού περιεχομένου.