Οι αντιμονοπωλιακές αρχές της ΕΕ, οι οποίες ερευνούν τις συγχωνεύσεις του Big Tech και την ισχύ των συγκεκριμένων εταιρειών στην αγορά, θα λαμβάνουν υπόψη τόσο τα ψηφιακά οικοσυστήματα όσο και τον αντίκτυπο των δωρεάν προϊόντων ή υπηρεσιών, όπως δήλωσε η Ευρωπαία Επίτροπος για θέματα ανταγωνισμού, Margrethe Vestager.
Η Vestager προχώρησε στα συγκεκριμένα σχόλια καθώς ανακοίνωσε μια νέα ενημέρωση στους κανόνες που είναι γνωστοί ως Market Definition Notice, οι οποίοι καθορίζουν εάν οι εταιρείες έχουν την ισχύ να «καταπνίξουν» τους ανταγωνιστές τους ή να ελέγξουν τις τιμές.
Οι νέες αλλαγές ακολουθούν κριτική από δικηγόρους και ακαδημαϊκούς, οι οποίοι υποστήριξαν ότι οι αντιμονοπωλιακές νομοθεσίες και οι νόμοι περί συγχωνεύσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέτυχαν να συμβαδίσουν με την εποχή, ειδικά σε σχέση με την τεχνολογική αγορά και με εταιρείες που προσφέρουν δωρεάν προϊόντα ή υπηρεσίες με αντάλλαγμα τα δεδομένα των χρηστών.
Ο τρόπος με τον οποίο οι ρυθμιστικές αρχές ορίζουν τις αγορές μπορεί να τους βοηθήσει να μετρήσουν την «ισχύ» μιας εταιρείας σε μια συγχώνευση, τη δύναμή της να αποκλείσει τους ανταγωνιστές σε μια υπόθεση αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας, αλλά και τις παραχωρήσεις που αποσπούν από αυτές τις εταιρείες.
Σε σχέση με το Big Tech, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα εξετάζει τώρα τις πλατφόρμες και τα ψηφιακά οικοσυστήματα, τα οποία είναι προϊόντα που «χτίζονται» γύρω από ένα mobile λειτουργικό σύστημα, για να καθορίζει την ισχύ μιας εταιρείας στην αγορά, καθώς και τα προϊόντα και υπηρεσίες που προσφέρονται δωρεάν.
Το μερίδιο αγοράς μιας εταιρείας θα μπορούσε, επίσης, να καθοριστεί με βάση τις πωλήσεις, τη χωρητικότητα ή τον αριθμό των ενεργών χρηστών, αλλά και τις επισκέψεις στην ιστοσελίδα της.
Η καινοτομία, ιδίως η ανάπτυξη νέων προϊόντων και στοιχεία που δεν αφορούν σε τιμές, όπως η αξιόπιστη προσφορά και η ποιότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών, θα λαμβάνει μεγαλύτερη έμφαση. Ένα άλλο νέο στοιχείο είναι η συμπερίληψη των εισαγωγών και ο αντίκτυπός τους στις επιχειρήσεις της ΕΕ.