Ο τομέας της φιλοξενίας, λόγω της εξαιρετικής σημασίας του για κάθε οικονομία -πόσο μάλλον για την ελληνική- βρίσκεται αντιμέτωπος με σημαντικές προκλήσεις στον κυβερνοχώρο. Τα ξενοδοχεία, καθώς αποθηκεύουν και διαχειρίζονται τεράστιες ποσότητες ευαίσθητων δεδομένων, αποτελούν βασικούς στόχους για τους κυβερνοεγκληματίες. Σε αυτό το πλαίσιο, ακολουθούν κάποιες βασικές πρακτικές, που είναι απαραίτητες για κάθε επιχείρηση, με στόχο την προστασία των δεδομένων και τη διατήρηση της εμπιστοσύνης του επισκέπτη!
Κρυπτογράφηση των δεδομένων
Πέρα από τη βασική εφαρμογή της κρυπτογράφησης, τα ξενοδοχεία θα πρέπει να διενεργούν τακτικούς ελέγχους, για να διασφαλίζουν ότι τα πρωτόκολλα κρυπτογράφησης που χρησιμοποιούν καλύπτουν όλα τα ευαίσθητα δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων των πληροφοριών από τους επισκέπτες και των οικονομικών συναλλαγών. Είναι, επίσης, σημαντικό να ακολουθούν και να υιοθετούν τα πιο πρόσφατα πρότυπα και τεχνολογίες κρυπτογράφησης, καθώς οι κυβερνοαπειλές εξελίσσονται συνεχώς.
Ισχυροί κωδικοί πρόσβασης
Τα ξενοδοχεία καλούνται να εφαρμόζουν ένα (ασφαλές) σύστημα διαχείρισης των passwords, ώστε να βοηθούν το προσωπικό να δημιουργεί και να διαχειρίζεται ισχυρούς, μοναδικούς κωδικούς πρόσβασης. Οι τακτικοί έλεγχοι σε σχέση με τα passwords που χρησιμοποιούνται και η συχνή αλλαγή τους, αποτελούν τακτικές που μπορούν να ενισχύσουν περαιτέρω την ασφάλεια για όλες τις συσκευές και τους λογαριασμούς που χρησιμοποιεί το προσωπικό του ξενοδοχείου.
Ενημέρωση λογισμικού και συστημάτων
Τα αυτοματοποιημένα συστήματα θα πρέπει να ενισχύονται με τακτικούς, μη αυτόματους ελέγχους, για να διασφαλίζεται ότι όλο το κρίσιμο λογισμικό βρίσκεται στην πιο πρόσφατη έκδοση του. Αυτό περιλαμβάνει τους ελέγχους για updates σε συστήματα ασφαλείας, λειτουργικά συστήματα και εφαρμογές που ενσωματώνονται στις λειτουργίες του ξενοδοχείου. Οι νεότερες (επίσημες και τελικές) εκδόσεις κάθε λογισμικού προσφέρουν σημαντικές διορθώσεις, καλύπτοντας πιθανά κενά στην ασφάλεια.
Τακτικά αντίγραφα ασφαλείας
Είναι σημαντικό, για κάθε επιχείρηση, να διατηρεί αντίγραφα ασφαλείας από τα δεδομένα και τα αρχεία της. Την ίδια στιγμή, εκτός από το τακτικό backup, τα ξενοδοχεία χρειάζεται να έχουν ένα σαφές και δοκιμασμένο σχέδιο αποκατάστασης. Αυτό το πλάνο θα πρέπει να περιγράφει τα βήματα για την αποκατάσταση συστημάτων και δεδομένων σε περίπτωση κυβερνοεπίθεσης, διασφαλίζοντας ελάχιστη διακοπή στις λειτουργίες και τις υπηρεσίες που προσφέρει στον επισκέπτη.
Εφαρμογή firewall και antivirus
Είναι σημαντικό, για κάθε ξενοδοχείο, να ενημερώνει και να ελέγχει τακτικά το firewall και το antivirus, ώστε να είναι βέβαιο ότι προστατεύεται αποτελεσματικά από τις πιο πρόσφατες απειλές. Αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει την παρακολούθηση των αρχείων καταγραφής του τείχους προστασίας για ασυνήθιστες δραστηριότητες και τη διασφάλιση ότι το λογισμικό προστασίας από ιούς σαρώνει αποτελεσματικά και δεν επηρεάζει την απόδοση του συστήματος.
Αξιολόγηση των κινδύνων ασφαλείας από τρίτους
Τα ξενοδοχεία χρειάζεται να υιοθετούν μια διαδικασία συνεχούς παρακολούθησης των διαδικασιών που εφαρμόζουν οι προμηθευτές και οι συνεργάτες, ώστε να εξασφαλίζουν πως συμμορφώνονται με όλα τα νεότερα πρότυπα γύρω από την κυβερνοασφάλεια. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τακτικές αναφορές ασφαλείας, ελέγχους και συσκέψεις, κατά τις οποίες συζητούνται οι πρακτικές ασφαλείας που χρησιμοποιούνται, αλλά και τυχόν πρόσφατες αλλαγές στα πρωτόκολλα.
Ολοκληρωμένη πολιτική κυβερνοασφάλειας
Τα ξενοδοχεία θα πρέπει να αναπτύσσουν και να διατηρούν μια ολοκληρωμένη πολιτική κυβερνοασφάλειας που περιγράφει τα πρότυπα, τις διαδικασίες και τα πρωτόκολλα σε σχέση με το χειρισμό και την προστασία των δεδομένων. Αυτή η πολιτική επανεξετάζεται και ενημερώνεται τακτικά, ώστε να αντικατοπτρίζει τις νέες απειλές και τις τεχνολογικές εξελίξεις. Είναι σημαντικό, επίσης, να περιλαμβάνει κατευθυντήριες γραμμές για την απόκριση σε παραβιάσεις δεδομένων και κυβερνοεπιθέσεις.
Καλλιέργεια κουλτούρας ευαισθητοποίησης
Η ανάπτυξη μιας κουλτούρας κυβερνοασφάλειας εντός του ξενοδοχείου περιλαμβάνει πολλά περισσότερα από την απλή εκπαίδευση εργαζομένων. Απαιτεί την ενσωμάτωση της ευαισθητοποίησης στις καθημερινές λειτουργίες και στη νοοτροπία κάθε μέλους του προσωπικού. Η τακτική επικοινωνία της σημασίας της, η ανταλλαγή ενημερώσεων για νέες απειλές και η ενθάρρυνση του προσωπικού για την αναφορά πιθανών ζητημάτων ασφάλειας, αποτελούν βασικά στοιχεία αυτής της προσέγγισης.
Ασφαλείς κινητές συσκευές και δίκτυα
Με την αυξανόμενη χρήση κινητών συσκευών στις ξενοδοχειακές λειτουργίες αλλά και την υιοθέτηση πολιτικών «bring your own device», είναι σημαντικό να προστατεύονται αυτές από τις διάφορες κυβερνοαπειλές. Αυτό περιλαμβάνει την εφαρμογή λύσεων διαχείρισης φορητών συσκευών (MDM), τη διασφάλιση ασφαλών συνδέσεων Wi-Fi και την εκπαίδευση του προσωπικού σχετικά με τους κινδύνους που προκύπτουν όταν χρησιμοποιούν τις δικές τους συσκευές στα δίκτυα της εταιρείας.
Τακτικοί έλεγχοι των μέτρων ασφαλείας
Τα ξενοδοχεία δεν θα πρέπει μόνο να εφαρμόζουν μέτρα ασφαλείας, αλλά να τα ελέγχουν και να τα δοκιμάζουν τακτικά, για να διασφαλίζουν ότι είναι αποτελεσματικά. Αυτό περιλαμβάνει τη διενέργεια ελέγχων, αξιολογήσεων, ακόμη και εικονικών ασκήσεων, για τη δοκιμή της αποτελεσματικότητας των σχεδίων απόκρισης. Οι τακτικές δοκιμές βοηθούν στον εντοπισμό πιθανών αδυναμιών και παρέχουν την ευκαιρία να ενισχυθούν τα μέτρα, πριν συμβεί ένα πραγματικό περιστατικό.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της φιλοξενίας φέρνει στο προσκήνιο τη σημασία της υιοθέτησης ισχυρών μέτρων κυβερνοασφάλειας. Εφαρμόζοντας αυτές τις βέλτιστες πρακτικές, τα ξενοδοχεία μπορούν να ενισχύσουν την άμυνά τους, να προστατεύσουν τα δεδομένα του επισκέπτη και να προστατεύσουν τη φήμη τους. Η συνεχής επαγρύπνηση και η προσαρμογή απέναντι σε αναδυόμενες απειλές είναι το κλειδί για για να παραμείνει κάθε επιχείρηση ένα βήμα μπροστά από τους κυβερνοεγκληματίες!
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο Hotelier News