Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) και η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) ολοκλήρωσαν ένα workshop, στο επίκεντρο του οποίου βρέθηκε η αυξανόμενη ανησυχία που προκαλούν τα φαινόμενα spoofing και jamming των δορυφορικών συστημάτων πλοήγησης. Το workshop υπογράμμισε τις σημαντικές προκλήσεις που θέτει για την ασφάλεια της αεροπορίας η παρεμβολή σε δορυφορικές υπηρεσίες που παρέχουν κρίσιμες πληροφορίες θέσης. Αυτή η παρέμβαση απαιτεί, όπως αναφέρεται, άμεσα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα για τον μετριασμό των κινδύνων, ξεκινώντας από την ανταλλαγή πληροφοριών για συμβάντα, αλλά και πιθανές διορθωτικές λύσεις.
Ο Αναπληρωτής Εκτελεστικός Διευθυντής του EASA, Luc Tytgat, τόνισε τη σημασία των συστημάτων GNSS για την ενίσχυση της επιχειρησιακής ασφάλειας στον εναέριο χώρο. Ωστόσο, σημείωσε πως υπάρχει απότομη αύξηση των επιθέσεων σε αυτά. Η άμεση απάντηση της EASA περιλαμβάνει τη διασφάλιση ότι οι πιλότοι και τα πληρώματα μπορούν να εντοπίσουν και να αντιδράσουν κατάλληλα σε τέτοιους κινδύνους, συμπεριλαμβανομένης της ασφαλούς προσγείωσης του αεροσκάφους. Μεσοπρόθεσμα, το σχέδιο είναι να αναθεωρηθούν οι απαιτήσεις πιστοποίησης για συστήματα πλοήγησης και προσγείωσης, ενώ οι μακροπρόθεσμες στρατηγικές περιλαμβάνουν τη συμμετοχή στο σχεδιασμό μελλοντικών συστημάτων δορυφορικής πλοήγησης.
Ο Willie Walsh, Γενικός Διευθυντής της IATA, υπογράμμισε τη σημαντική αύξηση στα περιστατικά παρεμβολών στα συστήματα GNSS (global navigation satellite system) που επηρεάζουν τις αεροπορικές εταιρείες. Τόνισε την ανάγκη για συντονισμένη συλλογή και ανταλλαγή δεδομένων σχετικά με την ασφάλεια αυτών των συστημάτων, καθολική καθοδήγηση από τους κατασκευαστές αεροσκαφών για σχετικά περιστατικά και διατήρηση των παραδοσιακών συστημάτων πλοήγησης ως εφεδρικά. Η υποστήριξη και οι πόροι του EASA και άλλων κυβερνητικών αρχών, μαζί με τη συμμετοχή των αεροπορικών εταιρειών, είναι ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων.
Το workshop προσδιόρισε διάφορα μέτρα για τη βελτίωση της ανθεκτικότητας των υπηρεσιών εντοπισμού θέσης, πλοήγησης και χρονισμού που παρέχονται μέσω GNSS. Αυτά περιλαμβάνουν την αναφορά και την κοινή χρήση δεδομένων συμβάντων παρεμβολών μέσω πλατφορμών όπως το ευρωπαϊκό σύστημα αναφοράς περιστατικών, το πρόγραμμα Data4Safety της EASA, η ανταλλαγή δεδομένων πτήσης της IATA και το EVAIR του EUROCONTROL. Επιπλέον, η καθοδήγηση από τους κατασκευαστές αεροσκαφών θα προσφέρει στους φορείς εκμετάλλευσης τη δυνατότητα να διαχειρίζονται σχετικά σενάρια. Ο EASA θα ενημερώσει, επίσης, τα ενδιαφερόμενα μέρη σχετικά με τις επιθέσεις, τονίζοντας την αναγκαιότητα διατήρησης ενός ελάχιστου επιχειρησιακού δικτύου ως backup για την πλοήγηση.
Τα τελευταία χρόνια, περιστατικά παρεμβολών και πλαστογράφησης GNSS απειλούν όλο και περισσότερο την ακεραιότητα των σχετικών υπηρεσιών, ιδιαίτερα στην Ανατολική Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, με παρόμοια περιστατικά να αναφέρονται παγκοσμίως. Τα GNSS, που περιλαμβάνουν το GPS των ΗΠΑ και το Galileo της ΕΕ, είναι απαραίτητα για διάφορες βιομηχανίες που εξαρτώνται από ακριβείς υπηρεσίες γεωεντοπισμού. Το jamming εμποδίζει ένα σήμα, ενώ το spoofing στέλνει ψευδείς πληροφορίες στους δέκτες των αεροσκαφών, αποτελώντας σημαντικές απειλές για την κυβενοασφάλεια.