Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζήτησε να θεσπιστούν ευρωπαϊκοί κανόνες για να διασφαλιστεί ότι ο τομέας της streaming μουσικής είναι δίκαιος και βιώσιμος, αλλά και για να προωθηθεί η πολιτιστική πολυμορφία.
Άλλωστε, οι ψηφιακές μουσικές πλατφόρμες και οι υπηρεσίες κοινής χρήσης μουσικής παρέχουν επί του παρόντος πρόσβαση σε έως και 100 εκατομμύρια κομμάτια, είτε δωρεάν είτε έναντι συγκριτικά χαμηλού μηνιαίου τέλους συνδρομής. Το «streaming» αντιπροσωπεύει το 67% των παγκόσμιων εσόδων του τομέα της μουσικής, με ετήσιο τζίρο 22,6 δισ. δολαρίων.
Σε ψήφισμα, που εγκρίθηκε με 532 ψήφους υπέρ, 61 ψήφους κατά και 33 αποχές, οι ευρωβουλευτές ζητούν να αντιμετωπιστεί η ανισορροπία στην κατανομή των εσόδων από την streaming αγορά, καθώς, αυτή τη στιγμή, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, η πλειονότητα των δημιουργών και ερμηνευτών λαμβάνει πολύ χαμηλή αποζημίωση.
Τονίζεται, παράλληλα, ότι πρέπει να δημιουργηθεί ένα νέο ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο για τον τομέα, στον οποίο επί του παρόντος δεν υφίστανται ευρωπαϊκοί κανόνες, παρόλο που οι υπηρεσίες streaming μουσικής αποτελούν τον κύριο τρόπο πρόσβασης των πολιτών στη μουσική.
Τα «προ-ψηφιακά ποσοστά δικαιωμάτων» πρέπει να αναθεωρηθούν, σύμφωνα με το Κοινοβούλιο, το οποίο καταδικάζει τα συστήματα «payola» που αναγκάζουν τους δημιουργούς να δέχονται χαμηλότερα ή μηδενικά έσοδα με αντάλλαγμα μεγαλύτερη προβολή.
Την ίδια στιγμή, ζητούν από την ΕΕ να αναλάβει δράση, για να διασφαλιστεί ότι τα ευρωπαϊκά μουσικά έργα είναι ορατά, προβεβλημένα και προσβάσιμα. Οι ευρωβουλευτές προτείνουν να εξεταστεί το ενδεχόμενο επιβολής συγκεκριμένων μέτρων, όπως οι ποσοστώσεις για τα ευρωπαϊκά μουσικά έργα.
Η μελλοντική νομοθεσία της ΕΕ «θα πρέπει να υποχρεώνει τις πλατφόρμες να καθιστούν διαφανείς τους αλγορίθμους και τα εργαλεία σύστασης, ώστε να αποτρέπονται αθέμιτες πρακτικές, όπως η χειραγώγηση των αριθμών συνεχούς ροής, που εικάζεται ότι χρησιμοποιούνται για τη μείωση των αμοιβών των καλλιτεχνών».
Οι ευρωβουλευτές προτείνουν την θέσπιση σήμανσης για την ενημέρωση του κοινού όταν τραγούδια έχουν παραχθεί από τεχνητή νοημοσύνη και προτρέπουν να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο των «deepfakes». Οι κανόνες θα πρέπει επίσης να υποχρεώνουν τις πλατφόρμες να ταυτοποιούν τους δικαιούχους κατανέμοντας σωστά τα μεταδεδομένα για να καταστήσουν τα έργα τους πιο ορατά, προσθέτουν.
Τέλος, το Ευρωκοινοβούλιο επισημαίνει μελέτες που δείχνουν ότι τα έσοδα στην αγορά «streaming» πηγαίνουν κυρίως σε μεγάλες δισκογραφικές και τους πιο καλλιτέχνες, ενώ τα λιγότερο δημοφιλή στυλ και οι λιγότερο κοινές γλώσσες περιορίζονται ιδιαίτερα.
Η νομοθεσία της ΕΕ «θα πρέπει να περιλαμβάνει δείκτες πολυμορφίας για την αξιολόγηση του φάσματος των διαθέσιμων ειδών και γλωσσών και της παρουσίας ανεξάρτητων συγγραφέων, ενώ μια ευρωπαϊκή βιομηχανική στρατηγική για τη μουσική θα πρέπει να προωθήσει την πολυμορφία του ευρωπαϊκού μουσικού τομέα, ενισχύοντας τις μικρότερες οντότητες και δημιουργούς».