Η ρυθμιστική αρχή ανταγωνισμού της Βρετανίας θα αναγκάσει το Big Tech να προσφέρει μεγαλύτερη πρόσβαση στους ανταγωνιστές, περιορίζοντας το και από την προώθηση των δικών του προϊόντων, στο πλαίσιο νέων εξουσιών που πρόκειται να λάβει από την κυβέρνηση της χώρας.
Άλλωστε, η βρετανική Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών (Competition and Markets Authority, CMA) έχει ενισχύσει την εποπτεία της επί των μεγάλων εταιρειών του τεχνολογικού χώρου, όπως η Facebook, η Alphabet, η Amazon και η Apple.
Η συγκεκριμένη στρατηγική έγινε σαφής πέρσι, όταν παρενέβη στην εξαγορά της Blizzard από τη Microsoft. Επίσης, πρόσφατα, δήλωσε ότι εξετάζει τη συμφωνία του αμερικανικού κολοσσού με την εταιρεία που βρίσκεται πίσω από την ανάπτυξη του ChatGPT, την OpenAI.
«Το νέο καθεστώς ανταγωνισμού για τις ψηφιακές αγορές θα διασφαλίσει ότι οι τεχνολογικές επιχειρήσεις-challengers μπορούν να προωθήσουν πραγματικά disruptive και συναρπαστικές νέες καινοτομίες, που θα δημιουργήσουν σπουδαία νέα προϊόντα για τους καταναλωτές», σύμφωνα με την επικεφαλής της CMA, Sarah Cardell.
«Το σημερινό έγγραφο επισκόπησης, όχι μόνο παρέχει σαφήνεια στους βουλευτές του Ηνωμένου Βασιλείου, αλλά και στις ψηφιακές επιχειρήσεις και τους ευρύτερους ενδιαφερόμενους φορείς, σχετικά με την προσέγγιση που προτίθεται να ακολουθήσει η CMA».
Η CMA δημιούργησε μια ειδική Μονάδα Ψηφιακών Αγορών πριν από δύο περίπου χρόνια, η οποία διαθέτει την τεχνογνωσία για την εξέταση ταχέως εξελισσόμενων αγορών, όπως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας που εμπίπτουν στους κανόνες καλούνται να συμμορφωθούν με τους νέους κανόνες.
Η μονάδα θα λάβει τώρα νέες εξουσίες, στο πλαίσιο νομοθεσίας που βρίσκεται επί του παρόντος στο κοινοβούλιο. Η CMA δήλωσε ότι αναμένεται να ξεκινήσει τρεις ή τέσσερις έρευνες εντός του πρώτου έτους, από την έναρξη ισχύος του καθεστώτος.
Πρόσθεσε ότι θα μπορούσε να αποτρέψει τις εταιρείες από το να προτιμούν τα δικά τους προϊόντα και υπηρεσίες και να τις αναγκάσει να παρέχουν στους ανταγωνιστές μεγαλύτερη πρόσβαση σε δεδομένα και λειτουργίες.
Η CMA θα μπορούσε, επίσης, να τις υποχρεώσει να επιτρέπουν στα προϊόντα και τις υπηρεσίες των ανταγωνιστών να συνεργάζονται με τα δικά τους και να διασφαλίζουν ότι παρέχουν στους χρήστες μια αποτελεσματική επιλογή, υποχρεώνοντας σε αύξηση της διαφάνειας των σχετικών αλγόριθμων.
Μια παρόμοια μεταρρύθμιση τέθηκε σε ισχύ στην ΕΕ πέρυσι, υπό την ονομασία Digital Markets Act, θέτοντας έναν κατάλογο με τα «πρέπει και δεν πρέπει» για τους κολοσσούς. Έξι εταιρείες του Big Tech έχουν οριστεί ως «gatekeepers», στο πλαίσιο του καθεστώτος (Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta και Microsoft), για συνολικά 22 «βασικές υπηρεσίες πλατφόρμας».
Ορισμένοι από αυτούς τους «gatekeepers», συμπεριλαμβανομένης της Apple, έχουν καταθέσει νομικές προσφυγές κατά των χαρακτηρισμών.