Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των ρυθμιστικών Αρχών της ΕΕ μπαίνει η generative τεχνητή νοημοσύνη και οι ψηφιακοί κόσμοι, με την Κομισιόν να προχωρά στη δημοσίευση δύο προσκλήσεων για συνεισφορές σχετικά με τον ανταγωνισμό σε αυτούς τους τομείς, αποστέλλοντας αιτήματα για πληροφορίες σε μεγάλους «παίκτες» της αγοράς.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη καλούνται να μοιραστούν την εμπειρία τους και να παράσχουν σχόλια σχετικά με το επίπεδο ανταγωνισμού στο πλαίσιο των εικονικών κόσμων και της generative τεχνητής νοημοσύνης, καθώς και τις γνώσεις τους για το πώς η νομοθεσία περί ανταγωνισμού μπορεί να διασφαλίσει ότι αυτές οι νέες αγορές παραμένουν ανταγωνιστικές.
Οι εικονικοί κόσμοι, σύμφωνα με την Κομισιόν, «είναι μόνιμα, immersive περιβάλλοντα, που βασίζονται σε τεχνολογίες όπως η τρισδιάστατη και η εκτεταμένη πραγματικότητα, καθιστώντας δυνατή την ανάμειξη φυσικού και ψηφιακού κόσμου σε πραγματικό χρόνο, για διάφορους σκοπούς, όπως σχεδιασμός, προσομοίωση, συνεργασία, μάθηση, κοινωνικοποίηση, διεξαγωγή συναλλαγών ή παροχή ψυχαγωγίας.
Τα συστήματα generative AI «αποτελούν συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που παράγουν, ως απόκριση σε μια προτροπή του χρήστη, περιεχόμενο ήχου, εικόνας, βίντεο ή κειμένου, για ένα ευρύ φάσμα πιθανών χρήσεων και το οποίο μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλές διαφορετικές εργασίες, σε διάφορους τομείς».
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα εξετάσει προσεκτικά όλα τα στοιχεία που θα λάβει μέσω των προσκλήσεων για συνεισφορές. Μετά από αυτήν την επανεξέταση, η Κομισιόν μπορεί να διοργανώσει ένα workshop μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2024, για να συγκεντρώσει όλες τις διαφορετικές οπτικές που προκύπτουν από τις συνεισφορές και να συνεχίσει σε αυτόν τον προβληματισμό».
Επιπλέον, εξετάζει ορισμένες από τις συμφωνίες που έχουν συναφθεί μεταξύ μεγάλων παραγόντων της ψηφιακής αγοράς, developers και παρόχων generative AI, διερευνώντας τον αντίκτυπο αυτών των εταιρικών σχέσεων στη δυναμική της αγοράς. Τέλος, ελέγχει εάν η επένδυση της Microsoft στην OpenAI θα μπορούσε να εξεταστεί σύμφωνα με τον κανονισμό της ΕΕ για τις συγχωνεύσεις.
Εκτός από την επιβολή των κανόνων ανταγωνισμού, η ΕΕ δραστηριοποιείται ήδη στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που τίθενται από αυτές τις νέες τεχνολογίες: τον Ιούλιο του 2023 δημοσιεύθηκε μια ανακοίνωση για το Web 4.0 και τους εικονικούς κόσμους, ενώ τον Δεκέμβριο του 2023 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο κατέληξαν σε πολιτική συμφωνία σχετικά με την πρόταση της Επιτροπής για το νόμο AI.
Οι VC επενδύσεις στην τεχνητή νοημοσύνη στην ΕΕ υπολογίζονται σε περισσότερα από 7,2 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023. Το μέγεθος της αγοράς των virtual worlds στην Ευρώπη εκτιμάται ότι έχει φθάσει σε περισσότερα από 11 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023. Και οι δύο τεχνολογίες αναμένεται να αναπτυχθούν εκθετικά μέσα στα επόμενα χρόνια και είναι πιθανό να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στον τρόπο με τον οποίο ανταγωνίζονται οι επιχειρήσεις.
Η Κομισιόν σημειώνει πως «η αποτελεσματική επιβολή των ευρωπαϊκών κανόνων ανταγωνισμού είναι απαραίτητη για τη διατήρηση του ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά, η οποία αποτελεί το καλύτερο πλεονέκτημα της Ευρώπης όσον αφορά στη δημιουργία θέσεων εργασίας και την οικονομική ανάπτυξη. Αυτές οι προσκλήσεις για συνεισφορές ακολουθούν άλλες προσκλήσεις που πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια σχετικά με την εφαρμογή των κανόνων ανταγωνισμού της ΕΕ σε διάφορα πλαίσια».
Τα ενδιαφερόμενα μέρη καλούνται να υποβάλουν τις απαντήσεις τους στις προσκλήσεις έως τις 11 Μαρτίου 2024. Μπορούν να συνεισφέρουν σε μία από αυτές τις δύο προσκλήσεις για συνεισφορές ή και στις δύο, όπως επιθυμούν.