Ο Birgir Jonsson, CEO της PLAY Airlines, λίγους μήνες μετά την είσοδο της εταιρείας στην ελληνική αγορά, μιλά για το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της συγκεκριμένης εταιρείας, τη σημερινή εικόνα της αεροπορικής βιομηχανίας και τον προσανατολισμό της Play Airlines στην ψηφιακή τεχνολογία, τονίζοντας, παράλληλα, πως «στόχος μας είναι να κερδίσουμε μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στους τομείς της δραστηριότητάς μας και να συνεχίσουμε να κάνουμε τα ταξίδια πιο προσιτά στους ανθρώπους».
Τι ενέπνευσε το λανσάρισμα της PLAY Airlines και πώς διαφοροποιείται στην ανταγωνιστική αεροπορική αγορά – πόσο μάλλον μεταξύ των αεροπορικών χαμηλού κόστους; Ποια θα λέγατε πως είναι τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της και ποια η αναπτυξιακή πορεία που έχει παρουσιάσει, μέχρι και αυτή τη στιγμή;
Το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα είναι το hub-and-spoke δίκτυό μας. Δηλαδή, πραγματοποιούμε πτήσεις μεταξύ της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης αξιοποιώντας την κυκλοφορία μεταξύ των δύο ηπείρων και όσων ενδιαφέρονται να επισκεφθούν την Ισλανδία. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούμε να διατηρήσουμε το λειτουργικό κόστος σε χαμηλά επίπεδα, χρησιμοποιώντας το υπερατλαντικό δίκτυο των δρομολογίων και να προσφέρουμε στους πελάτες μας ανταγωνιστικές τιμές.
Ποια είναι η γενικότερα εικόνα που παρουσιάζει η αεροπορική βιομηχανία; Πόσο ανταγωνιστική είναι και πώς έχει αλλάξει, από την εποχή που πραγματοποιήσατε την πρώτη πτήση; Και ποιο, κατά τη γνώμη σας, θα είναι το άμεσο μέλλον της;
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η σημερινή εικόνα στην αεροπορική βιομηχανία είναι σχετικά δύσκολη, επειδή οι τιμές του πετρελαίου είναι ασταθείς αυτή τη στιγμή. Είναι δύσκολο να προβλέψουμε το κοντινό μέλλον, διότι η κατάσταση στον κόσμο παραμένει ασταθής λόγω των συνεχιζόμενων συγκρούσεων που λαμβάνουν χώρα. Χάρις, όμως, στο ευέλικτο επιχειρηματικό μας μοντέλο , ίμαστε σε θέση να προσαρμοζόμαστε στους εξωτερικούς παράγοντες και να συνεχίζουμε να προσφέρουμε τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες στους επιβάτες μας.
Πριν από μερικούς μήνες, εγκαινιάσατε τις πρώτες πτήσεις για τη χώρα μας. Ποιες ήταν οι προσδοκίες, πώς προχωράει αυτό και ποιο το ενδιαφέρον που υπήρξε από το ελληνικό κοινό; Υπάρχουν σχέδια για περαιτέρω ανάπτυξη στην Ελλάδα;
Για τα πρώτα χρόνια της δραστηριότητάς μας στην Αθήνα είχαμε μέτριες προσδοκίες. Αυτό είναι φυσιολογικό, διότι χρειάζεται χρόνος για να κερδίσει κανείς κύρος στην αγορά ενός νέου προορισμού. Ωστόσο, κατά το πρώτο έτος είχαμε πολύ μεγάλη ανταπόκριση από τους Έλληνες, ενώ το ενδιαφέρον για την Ισλανδία είναι τεράστιο.
Αν και γεωγραφικά απομακρυσμένες, Ελλάδα και Ισλανδία αποτελούν δύο χώρες που διαθέτουν πλούσιες ιστορικές διαδρομές. Ποια είναι τα στοιχεία που συνδέουν τις δύο πλευρές; Πώς θα μπορούσαν αυτά να αξιοποιηθούν για να προωθήσουν τα ταξίδια, τον τουρισμό και την αμοιβαία κατανόηση μεταξύ των δύο πλευρών;
Αυτό, που έχω μάθει για το ελληνικό έθνος, είναι ότι αποτελείται από έναν ανεξάρτητο λαό που είναι περήφανος για την κληρονομιά του, όπως ακριβώς και ο ισλανδικός λαός. Νομίζω ότι αυτό που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί είναι οι ακραίες διαφορές της φύσης στις δύο χώρες. Η Ισλανδία είναι γνωστή ως η χώρα του πάγου και της φωτιάς, όπου οι άνθρωποι μπορούν να απολαύσουν γεωθερμικές λιμνοθάλασσες, καταρράκτες, θερμοπίδακες, παγετώνες και το βόρειο σέλας. Το ελληνικό τοπίο είναι μια όμορφη αντίθεση αυτού, όπου οι άνθρωποι μπορούν να απολαύσουν τα χιλιάδες νησιά που βρίσκονται διάσπαρτα στο γαλάζιο Αιγαίο Πέλαγος.
Υπάρχουν καινοτόμες τεχνολογίες ή υπηρεσίες που εφαρμόζει η PLAY για να βελτιώσει τη συνολική εμπειρία του επιβάτη; Γενικότερα, ποιος ο ρόλος των ψηφιακών τεχνολογιών στη λειτουργία της;
Η PLAY είναι μια εταιρεία με προσανατολισμό στην ψηφιακή τεχνολογία, πράγμα που σημαίνει ότι δίνουμε προτεραιότητα στην εξεύρεση ψηφιακών λύσεων, γεγονός που διατηρεί το κόστος χαμηλό και σε αντάλλαγμα μπορούμε να προσφέρουμε ανταγωνιστικές τιμές στους επιβάτες μας. Για παράδειγμα, η εξυπηρέτηση πελατών μας γίνεται μόνο online και χρησιμοποιούμε ένα chatbot που καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των συχνών ερωτήσεων. Αυτό εξοικονομεί πολύ χρόνο στους πελάτες μας και διατηρεί το κόστος μας χαμηλότερο – γεγονός που σε αντάλλαγμα διατηρεί τις τιμές μας ανταγωνιστικές.
Πώς προσεγγίζει η PLAY Airlines τα ζητήματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, ιδιαίτερα σε σχέση με την προστασία του περιβάλλοντος; Ποια η στρατηγική σας επί του συγκεκριμένου ζητήματος;
Προσπαθούμε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο οικονομικοί στην κατανάλωση καυσίμου. Διαθέτουμε στόλο 10 αεροσκαφών της οικογένειας Airbus A320neo, με μέσο όρο ηλικία περίπου 2 χρόνια. Η οικογένεια Airbus A320neo είναι έως και 25% πιο αποδοτική ως προς την κατανάλωση καυσίμου σε σχέση με τα παλαιότερα μοντέλα. Προσφέρουμε στους επιβάτες μας την ευκαιρία να αντισταθμίσουν το ταξίδι τους και ανακυκλώνουμε τα απόβλητα από τις πτήσεις μας.
Κοιτώντας προς το μέλλον, ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι; Ποια η μακροπρόθεσμη στρατηγική, όσον αφορά στην παρουσία της εταιρείας στην αγορά και την ανάπτυξη της πελατειακής της βάσης; Την ίδια στιγμή, ποια πιστεύετε ότι θα είναι η μεγαλύτερη πρόκληση και η μεγαλύτερη ευκαιρία με την οποία θα βρεθεί αντιμέτωπη η PLAY Airlines;
Στόχος μας είναι να κερδίσουμε μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στους τομείς της δραστηριότητάς μας και να συνεχίσουμε να κάνουμε τα ταξίδια πιο προσιτά στους ανθρώπους. Η στρατηγική είναι σαφής – δηλαδή, να αξιοποιήσουμε την υπερατλαντική κυκλοφορία, με την Ισλανδία ως κόμβο στη μέση. Με την απόκτηση μεριδίου της αγοράς σε αυτό το δρομολόγιο θα έχουμε αργή αλλά σταθερή ανάπτυξη, η οποία θα μας οδηγήσει στο σημείο να γίνουμε μια γνωστή αεροπορική εταιρεία, που παρέχει καλές υπηρεσίες στους επιβάτες μας. Η πρόκληση είναι, φυσικά, ο ανταγωνισμός και οι συνεχώς μεταβαλλόμενες εξωτερικές συνθήκες.
Κλείνοντας, σε έναν ανταγωνιστικό κλάδο, που «κινείται» πολύ γρήγορα, ποια η φιλοσοφία που σας καθοδηγεί, σε σχέση με τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων; Τι μπορούμε να μεταδώσουμε, ως tip, σε άλλους, μελλοντικούς leaders;
Μην χάνετε τον στόχο σας. Να θυμάστε πάντα ποιες είναι οι κατευθυντήριες αρχές σας και να τις ακολουθείτε. Και να είστε ευέλικτοι, για να μπορείτε να ανταποκριθείτε στις απροσδόκητες αλλαγές αυτού του επιχειρηματικού κλάδου.