Μια από τις πιο κλασικές ερωτήσεις που κάνουμε εμείς οι «μεγάλοι» στα παιδιά, είναι τι θέλουν να γίνουν όταν μεγαλώσουν. Στις ηλικίες των νηπίων είχαμε συνηθίσει να ακούμε ότι τα παιδάκια θέλουν να γίνουν πυροσβέστες, δάσκαλοι, κτηνίατροι. Όταν μεγάλωναν λίγο και άλλαζαν τα ερεθίσματα τους, ακούγαμε συχνά το ηθοποιοί, rock stars, αστροναύτες, γιατροί και μηχανικοί.
Αυτή ήταν μια ερώτηση που την χρησιμοποιούσαμε για να σπάσουμε τον πάγο, να πιάσουμε κουβέντα και να δώσουμε στα παιδιά την δυνατότητα να ονειρευτούν, να φανταστούν ότι θα γίνουν ό,τι και τα πρότυπα τους, να νιώσουν ότι μπορούν να καταφέρουν ό,τι θέλουν.
Μια σειρά από πρόσφατες έρευνες όμως, δείχνουν να έχουν αλλάξει τα πράγματα, πλέον, αρκετά και εμείς που ρωτάμε πρέπει να αρχίσουμε να περιμένουμε άλλες απαντήσεις! Η Generation Z, δηλαδή όσοι έχουν γεννηθεί από το 1995 έως το 2010, άρχισαν να απαντάνε και άλλα επαγγέλματα που παλαιότερα απλά δεν υπήρχαν. Συγκεκριμένα, σε μία έρευνα του 2021 του YouGov σε Αμερικανούς έφηβους, το 11% των αγοριών και το 6% των κοριτσιών απάντησαν ότι θέλουν να γίνουν δημιουργοί online περιεχομένου – δηλαδή ένα από τα γνωστά μας ως Youtuber, Instagramer ή Tik Toker.
Άλλη έρευνα, της CensusWide του 2022, πάλι στις Η.Π.Α, έδειξε τα ποσοστά να μεγαλώνουν μέσα σε έναν μόλις χρόνο και ένα ποσοστό άνω του 27% να δηλώνει ότι μετά το σχολείο θα γίνει social media influencer.
Όταν μάλιστα ρωτήθηκαν για τους λόγους που επιθυμούν το συγκεκριμένο επάγγελμα, ένα σοκαριστικό ποσοστό της τάξεως του 20% των νέων ανδρών και ένα 13% των νέων γυναικών απάντησαν ότι είναι η μόνη τους επιλογή, ενώ ερωτώμενοι τι θα αποκομίσουν από αυτό επικεντρώθηκαν στα δωρεάν προϊόντα (62,18%), στα οικονομικά κέρδη (60,59%), στους ακολούθους (46,93%) και στις διακοπές και τα ταξίδια (46,34%).
Το πιο ενδιαφέρον σε αυτήν την έρευνα, όμως, είναι το τι πιστεύουν οι νέοι ότι κάνουν οι γονείς τους σχετικά με τα θέλω τους, με ένα 24,75% των γονιών να ακολουθούν τα παιδιά τους στα social media, ένα μεγαλειώδες 48,61% να δηλώνει ότι οι γονείς τους προτιμούν να δουν τα παιδιά τους να πηγαίνουν στο κολέγιο από το να γίνουν Influencers, το οποίο δείχνει, με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο, τη διαφορά στις αντιλήψεις των δυο γενιών, και ένα καθόλου ευκαταφρόνητο 21,58% να δηλώνει ότι οι μεγαλύτεροι δεν καταλαβαίνουν από Social Media Influencing.
Ίσως κάπου εδώ να σκέφτεστε ότι αυτά τα κάνουν και τα λένε οι έφηβοι στην Αμερική, αλλά ότι στην Ευρώπη είναι διαφορετικά τα πράγματα. Και εδώ έρχεται πάλι η έρευνα να μας διαψεύσει και μάλιστα πανηγυρικά. Σε μία έρευνα του 2021 λοιπόν (The Harris Poll/Lego Group), στην οποία τα παιδάκια 8-12 ετών σε Αμερική αλλά και Ηνωμένο Βασίλειο και Κίνα, ρωτήθηκαν ποιο είναι το επάγγελμα που θα τους άρεσε περισσότερο μεταξύ των Vlogger/YouTuber, Δασκάλου, Επαγγελματία Αθλητή, Μουσικού και Αστροναύτη, τόσο στην Αμερική όσο και στο Ηνωμένο Βασίλειο τα παιδάκια επέλεξαν τo επάγγελμα του Δημιουργού Online Περιεχομένου ως το πιο αγαπημένο τους ,με ποσοστά 29% και 30% αντίστοιχα. Στην Κίνα, αντίθετα, τα παιδάκια επέλεξαν με μεγάλη διαφορά τον Αστροναύτη -ποσοστό 50%- ενώ ακολουθούσε ο δάσκαλος με ποσοστό 52%.
Οι εξηγήσεις για αυτές τις διαφορές είναι πιθανά πολλές και ακόμα διερευνώνται. Για παράδειγμα, προτείνεται ότι το εκπαιδευτικό σύστημα στην Κίνα είναι τέτοιο που δίνει μεγαλύτερη βαρύτητα στην αξία της επιστήμης, της εξερεύνησης του διαστήματος και της διδασκαλίας, ενώ στην Αμερική και στην Ευρώπη, η μόδα του διαστήματος και της εξερεύνησης του θεωρούνται κάπως ξεπερασμένα.
Σε κάθε περίπτωση, οι έρευνες είναι εδώ για να αποδείξουν και αυτό που βλέπουμε γύρω μας. Τα social media είναι εδώ σε κάθε έκφανση της ζωής μας και, προκειμένου να καταλάβουμε τους νέους μας, που βαδίζει ο κόσμος μας και ποια θα είναι η εξέλιξη μας, τόσο άμεσα όσο και στο μακρινό μέλλον, οφείλουμε να ανοίξουμε τα μάτια μας και να ενημερωθούμε όσο το δυνατόν καλύτερα γι αυτά.
Ενδιαφέρεστε να ενημερωθείτε σχετικά με τα social media και όλες τις νέες τάσεις στο ecommerce; Εγγραφείτε στο 12ο Συνέδριο e-business & Digital Marketing World, που θα διεξαχθεί στο ξενοδοχείο Wyndham στις 8 Δεκεμβρίου, επικεντρώνοντας στις νέες τάσεις, τις προκλήσεις και τα εργαλεία στον τομέα του e-business, του e-commerce και των social media.
Mε πληροφορίες από Statista.com [2] και higher visibility.
Της Χριστίνας Φωτεινοπούλου, Senior Digital Consultant, www.ascend.gr