Δεκτές έκανε το ΤΕΕ (Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος) και τις τρεις προσφορές που κατατέθηκαν για την ανάπτυξη έξυπνων υποδομών σε γέφυρες των 13 Περιφερειών της χώρας, έργο προϋπολογισμού 180,3 εκατ. (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και δικαιωμάτων προαίρεσης).
ΟΤΕ, Τέρνα και Globitel, αφού γίνει ο αναγκαίος έλεγχος των συμβάσεων από το Ελεγκτικό Συνέδριο, θα κληθούν να υπογράψουν συμφωνίες πλαίσιο για την υλοποίηση του έργου, εκτός απρόοπτου, εντός του 2024.
Η χρηματοδότηση του έργου προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και αυτό σημαίνει πως το αρχικό φυσικό αντικείμενο, πλην τυχόν δικαιώματος προαίρεσης, θα πρέπει να ολοκληρωθεί έως τις 31.12.2025.
Το έργο αφορά στην ανάπτυξη έξυπνων υποδομών γεφυρών για τη παρακολούθηση της δομικής απόκρισης επιλεγμένων γεφυρών, σε όλες τις περιφέρειες της χώρας, σε πραγματικό χρόνο μέσω σύγχρονων συστημάτων και μεθοδολογιών ενόργανης παρακολούθησης της δομικής υγείας (Real Time Structural Health Monitoring – RTSHM).
Κάθε περιφέρεια θα κληθεί να προτείνει και να προτεραιοποιήσει ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητάς τους τις γέφυρες αρμοδιότητάς της (περί τις 260 συνολικά) οι οποίες χρήζουν παρακολούθησης αναφορικά με την στατική τους επάρκεια, μέσα από την προμήθεια και εγκατάσταση αισθητήρων ΙοΤ (διαδίκτυο των πραγμάτων) εξειδικευμένου λογισμικού και πραγματοποίησης ελέγχων.
Οι πληροφορίες που σχετίζονται με την κατάσταση των γεφυρών, θα καταγράφονται και θα επεξεργάζονται με ειδικούς αλγόριθμους που υπολογίζουν την απόκριση των γεφυρών και θα είναι διαθέσιμες σε εξειδικευμένους μηχανικούς, οι οποίοι θα είναι αρμόδιοι για τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των γεφυρών και την πρόληψη μελλοντικών ατυχημάτων.
Σύμφωνα με το ΤΕΕ η συντήρηση και λειτουργία του μεγαλύτερου ποσοστού των γεφυρών της χώρας υπάγεται στην αρμοδιότητα των περιφερειών. Η πλειονότητα αυτών κατασκευάστηκαν στις δεκαετίες ’50 έως ’80 και αντιμετωπίζουν πλέον προβλήματα γήρανσης από την έκθεσή τους σε δυσμενείς και διαβρωτικές συνθήκες. Επιπλέον οι κανονισμοί με τους οποίους σχεδιάστηκαν οι γέφυρες κατά την περίοδο αυτή, κρίνονται σήμερα παρωχημένοι καθώς δεν είχαν ιδιαίτερες προβλέψεις στην ανθεκτικότητα, την αντισεισμικότητα και τον τρόπο κατασκευής τους.