Μια έκθεση της Greenpeace που πραγματοποιήθηκε στην Ανατολική Ασία, κατέταξε τις κορυφαίες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας (Alibaba, Pinduoduo, Vipshop, JD.com, ByteDance και Kuaishou) και διαπίστωσε ότι η Pinduoduo, η οποία είναι σήμερα η δεύτερη μεγαλύτερη πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας, είχε τη χειρότερη απόδοση από όλες, το 2023.
Συγκρίνοντας τις κλιματικές δεσμεύσεις των εταιρειών ηλεκτρονικού εμπορίου, τις πραγματικές επιδόσεις, την αποκάλυψη και τον έλεγχο, καθώς και την αντιμετώπιση περιβαλλοντικών κινδύνων για τη βιοποικιλότητα, τα απόβλητα και τα επικίνδυνα χημικά, η έκθεση διαπίστωσε ότι η Alibaba είχε συγκριτικά τις καλύτερες επιδόσεις το 2023, ακολουθούμενη από τη Vipshop, που έχει παρουσιάσει βελτίωση από την ανάλυση του 2021. Ακολούθησαν JD.com, ByteDance, Kuaishou και Pinduoduo.
Σύμφωνα με την Greenpeace, ενώ πέντε από τις έξι εταιρείες –εξαιρουμένης της Pinduoduo– έχουν παρουσιάσει κάποια πρόοδο όσον αφορά στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, μόνο μία από τις έξι εταιρείες που αναλύθηκαν –η Alibaba– έχει στρατηγική που ανταποκρίνεται στην κλιματική αλλαγή μέσω της συμμετοχής και της ενεργοποίησης των χρηστών και των επιχειρήσεων στην πλατφόρμα της.
Πέντε από τις εταιρείες –εξαιρουμένης της Pinduoduo– διαθέτουν προστατευτικά μέτρα που σχετίζονται με τη βιοποικιλότητα για την πρόληψη του παράνομου διαδικτυακού εμπορίου φυτικών και ζωικών ειδών. Η Alibaba ανταποκρίνεται, επίσης, ενεργά στις αναζητήσεις χρηστών για σχετικές λέξεις-κλειδιά, εμφανίζοντας ειδοποιήσεις που εκπαιδεύουν τους χρήστες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που σχετίζονται με αυτές τις λέξεις-κλειδιά.
Οι JD.com, ByteDance και Kuaishou ανέφεραν ότι έλαβαν μέτρα για την αφαίρεση προϊόντων που πωλούνται από εμπόρους και τα οποία αποτελούν απειλή για τη βιοποικιλότητα, συμπεριλαμβανομένων των παράνομων προϊόντων άγριας ζωής και εργαλείων κυνηγιού που μπορεί να χρησιμοποιηθούν για το κυνήγι τους. Ωστόσο, από τα τέλη Αυγούστου 2023, οι ερευνητές αναφέρουν πως ήταν σε θέση να βρουν απαγορευμένα είδη, που χρησιμοποιούνται για παράνομο κυνήγι και ψάρεμα, στα Kuaishou και Douyin.
Τρεις εταιρείες είχαν στρατηγικές για τη διαχείριση απορριμμάτων – η Alibaba, η JD.com και η Vipshop. Οι ερευνητές δεν βρήκαν στρατηγική ή δράση για το κλίμα, τη βιοποικιλότητα, τα απόβλητα ή τη χημική δράση από την Pinduoduo, η οποία τελικά κατέληξε να έχει αρνητική βαθμολογία.
Πολλές κινεζικές εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου, σύμφωνα πάντα με την Greanpeace, έχουν πλέον και υποκαταστήματα στο εξωτερικό, όπως η Temu, η οποία ανήκει στην PDD Holdings, την ίδια μητρική με την Pinduoduo. Το TikTok ανήκει στην ByteDance.
Το γραφείο της Greenpeace Ανατολικής Ασίας στο Πεκίνο καλεί τις εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου να θέσουν ολοκληρωμένους στόχους για το κλίμα το συντομότερο δυνατό, περιγράφοντας μια διαδρομή μείωσης των εκπομπών και χρονοδιάγραμμα για ολόκληρη την αλυσίδα αξίας. «Ο καθορισμός ξεκάθαρων στόχων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αντί για σκοτεινούς στόχους “καθαρής ενέργειας” είναι βασικός, όπως και ο καθορισμός στόχων για βασικούς δείκτες απόδοσης, καθώς και στόχων για τη συνεργασία με τους πωλητές, τους καταναλωτές και την ενίσχυση της αποκάλυψης περιβαλλοντικών πληροφοριών.
«Εκτός από την κλιματική αλλαγή, ο αντίκτυπος του κλάδου του ηλεκτρονικού εμπορίου στη βιοποικιλότητα, τα απόβλητα και τις επικίνδυνες χημικές ουσίες απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή και σαφείς πολιτικές. Η δημιουργία μηχανισμών αξιολόγησης περιβαλλοντικής απόδοσης για τους εμπόρους και η παροχή πράσινων επιλογών στους καταναλωτές, όχι μόνο στην επιλογή προϊόντων αλλά και στους τρόπους μεταφοράς και συσκευασίας, είναι ένας τρόπος με τον οποίο αυτές οι πλατφόρμες μπορούν να αξιοποιήσουν τα δίκτυά τους» για να ενισχύσουν την προστασία του περιβάλλοντος στην Κίνα, σύμφωνα με την Greenpeace.