Οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες θα βρεθούν αντιμέτωπες με νέους ευρωπαϊκούς κανόνες, βάσει των οποίων θα πρέπει να επισημαίνουν ξεκάθαρα την πολιτική διαφήμιση στις πλατφόρμες τους, ποιος πλήρωσε γι’ αυτήν και πόσα, αλλά και ποιες εκλογές αφορούν, εν όψει των σημαντικών εκλογικών αναμετρήσεων που αναμένονται μέσα στο επόμενο έτος.
Οι νέοι κανόνες για την πολιτική διαφήμιση, οι οποίοι συμφωνήθηκαν από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τους νομοθέτες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αργά τη Δευτέρα, θα αναγκάσουν εταιρείες που δραστηριοποιούνται γύρω από την κοινωνική δικτύωση, όπως η Google και η Meta, να είναι πιο διαφανείς και υπεύθυνες.
Οι παραβιάσεις της νέας νομοθεσίας ενδέχεται να τιμωρούνται με πρόστιμα που θα φτάνουν έως και το 6% του ετήσιου κύκλου εργασιών ενός παρόχου διαφημίσεων.
Οι κανόνες θα απαγορεύουν σε οντότητες τρίτων χωρών να χορηγούν πολιτική διαφήμιση στην ΕΕ για τρεις μήνες πριν από εκλογές ή δημοψήφισμα και θα περιλαμβάνουν απαγόρευση διαφημίσεων που στοχεύουν προφίλ ατόμων με βάση την εθνικότητα, τη θρησκεία ή τον σεξουαλικό προσανατολισμό.
«Οι νέοι κανόνες θα δυσκολέψουν τους ξένους παράγοντες να διαδίδουν παραπληροφόρηση και να παρέμβουν στις ελεύθερες και δημοκρατικές διαδικασίες μας», όπως δήλωσε ο ευρωβουλευτής Sandro Gozi, ο οποίος ηγείται της διαδικασίας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Όλες οι διαδικτυακές πολιτικές διαφημίσεις θα είναι διαθέσιμες σε ένα διαδικτυακό χώρο αποθήκευσης διαφημίσεων. «Εξασφαλίσαμε, επίσης, ένα ευνοϊκό περιβάλλον για εκστρατείες εγκαίρως για τις επόμενες εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου», είπε ο Gozi.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα διεξαγάγει εκλογές τον Ιούνιο του επόμενου έτους, με πολλούς να ανησυχούν για την παραπληροφόρηση και τις ξένες παρεμβάσεις ενόψει των εκλογών. Οι κανόνες σε όλο το ευρωπαϊκό μπλοκ θα ισχύουν 18 μήνες μετά την έναρξη ισχύος τους, που αναμένεται να είναι το 2025.
Μέχρι τότε, τα μέτρα που ρυθμίζουν την αμερόληπτη διάταξη της διασυνοριακής πολιτικής διαφήμισης -συμπεριλαμβανομένων των ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων και πολιτικών ομάδων- θα ισχύουν ήδη για τις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το 2024.