Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Προστασίας Δεδομένων (EDPB) συμφώνησε να επεκτείνει την απαγόρευση που επιβλήθηκε στο Facebook και το Instagram από τη Νορβηγία (που δεν είναι μέλος της ΕΕ), σχετικά με τη «συμπεριφορική διαφήμιση», καλύπτοντας το σύνολο των 30 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου.
Η απαγόρευση αυτού του τύπου διαφημίσεων, ο οποίος στοχεύει τους χρήστες συλλέγοντας τα δεδομένα τους, αποτελεί ένα «πλήγμα» για τον αμερικανικό τεχνολογικό κολοσσό Meta Platforms, τον ιδιοκτήτη των δύο υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης, ο οποίος έχει αντιταχθεί στις προσπάθειες περιορισμού της πρακτικής.
Η Meta διατρέχει τον κίνδυνο να βρεθεί αντιμέτωπη με πρόστιμο έως και 4% του παγκόσμιου τζίρου της, σύμφωνα με τη νορβηγική ρυθμιστική αρχή για τα δεδομένα.
Η απόφαση του EDPB αποτελεί οδηγία προς τη ρυθμιστική αρχή δεδομένων της Ιρλανδίας, όπου βρίσκονται τα κεντρικά γραφεία της Meta στην Ευρώπη, ώστε να επιβληθεί μόνιμη απαγόρευση στη χρήση της συμπεριφορικής διαφήμισης από την εταιρεία, εντός δύο εβδομάδων.
«Στις 27 Οκτωβρίου, το EDPB υιοθέτησε μια επείγουσα δεσμευτική απόφαση, ώστε να επιβάλει απαγόρευση της επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων για συμπεριφορική διαφήμιση στη νομική βάση της σύμβασης και του έννομου συμφέροντος σε ολόκληρο τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο», ανέφερε.
Η Meta δήλωσε πως έχει ήδη γνωστοποιήσει ότι θα δώσει στους χρήστες στην ΕΕ και στον ΕΟΧ την ευκαιρία να συναινέσουν και πως θα προσφέρει, από τον Νοέμβριο, ένα συνδρομητικό μοντέλο για συμμόρφωση με τις κανονιστικές απαιτήσεις.
«Τα μέλη του EDPB γνώριζαν αυτό το σχέδιο εδώ και εβδομάδες και είχαμε ήδη δεσμευτεί πλήρως μαζί τους για να καταλήξουμε σε ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα για όλα τα μέρη», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας. «Αυτή η εξέλιξη αγνοεί αδικαιολόγητα αυτή την προσεκτική και στιβαρή ρυθμιστική διαδικασία».
Στη Νορβηγία, από τις 7 Αυγούστου, η Meta υπόκειται σε καθημερινά πρόστιμα ύψους 1 εκατομμυρίου κορωνών (περίπου 85.000 ευρώ) για παραβίαση του απορρήτου των χρηστών κάνοντας χρήση των δεδομένων τους, όπως την τοποθεσία ή τη συμπεριφορά κατά τη χρήση του web, για προβολή διαφημίσεων.
Αυτό το πρόστιμο θα λήξει στις 3 Νοεμβρίου, αλλά η Meta θα μπορούσε να βρεθεί αντιμέτωπη με πολύ βαρύτερα οικονομικά πρόστιμα, σύμφωνα με τον Tobias Judin, επικεφαλής του διεθνούς τμήματος της ρυθμιστικής αρχής Datatilsynet.
«Δεδομένου ότι τώρα θα λάβουμε μόνιμη απαγόρευση, η μη συμμόρφωση με την απαγόρευση σε όλη την ΕΕ/ΕΟΧ θα αποτελούσε από μόνη της παραβίαση του GDPR, ο οποίος θα μπορούσε να τιμωρηθεί με έως και το 4% του παγκόσμιου τζίρου», δήλωσε ο Judin.
Η Νορβηγία δεν είναι μέλος της ΕΕ, αλλά είναι μέρος της ευρωπαϊκής ενιαίας αγοράς. Η απόφαση επηρεάζει περίπου 250 εκατομμύρια χρήστες του Facebook και του Instagram στην Ευρώπη, σύμφωνα με την Datatilsynet.