Τα ζητήματα γύρω από τη συνδεσιμότητα, την αυτόνομη οδήγηση, τη βιωσιμότητα και την ψυχαγωγία είναι τα «trends» που θέτουν την αυτοκινητοβιομηχανία σε ένα μονοπάτι «disruption», το οποίο σχετίζεται με την τεχνολογία, τις διαδικασίες και την κουλτούρα. Αυτό τόνισε ο Mike Tzamaloukas, General Manager, Automotive, AWS, μιλώντας στο Infocom κατά τη διάρκεια του πρόσφατου AWS Cloud Day που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, στις 10 Οκτωβρίου 2023. Σύμφωνα με τον ίδιο, ολοένα και λιγότερες αυτοκινητοβιομηχανίες βλέπουν σήμερα τους εαυτούς τους ως κατασκευαστικές εταιρείες και ολοένα και περισσότερο ως τεχνολογικές.
Το τμήμα Automotive της AWS, του οποίου ο επικεφαλής είναι ο Έλληνας Tzamaloukas, καλύπτει πολλούς τομείς εργασίας και λειτουργιών. Βλέπει τη συγκεκριμένη αγορά ως ένα σύνολο, από την κατασκευή των οχημάτων, το IT και την πλευρά των συνδεδεμένων οχημάτων, όπως και για οτιδήποτε προκύπτει από τη στιγμή που το αυτοκίνητο θα φτάσει στα χέρια του καταναλωτή και μετά, προσφέροντας σχετικές υπηρεσίες στις αυτοκινητοβιομηχανίες. Η AWS, βάσει όλων των παραπάνω, θέλει να βοηθήσει τις συγκεκριμένες εταιρείες, οδηγώντας τις να παράγουν καλύτερα και ασφαλέστερα αυτοκίνητα.
Σε αυτό το πλαίσιο, έχει αναπτύξει το IoT FleetWise, μια λύση που τις βοηθά να συλλέγουν δεδομένα τηλεμετρίας, ώστε να «μιλούν» την ίδια «γλώσσα» με διαφορετικούς τύπους αυτοκινήτων και διαφορετικούς τύπους αισθητήρων, κάνοντας ευκολότερη τη συλλογή πληροφοριών και την ανάπτυξη λύσεων. Το πρόβλημα που προσπαθεί να λύσει είναι ότι η συνδεσιμότητα προσφέρει πολλά δεδομένα, με το κάθε αυτοκίνητο να αναμένεται πως θα παράγει πολλά gigabyte μέσα στα επόμενα χρόνια. Βάσει αυτού, «θέλουμε να τις βοηθήσουμε με τη γλώσσα των δεδομένων, όπως και με τον όγκο τους, που είναι πιθανό να τις κατακλύσει».
Εκτός από αυτό, η AWS προσφέρει και μια σειρά από άλλες λύσεις, όπως εκείνη γύρω από το connected mobility (CMS), μέσω του οποίου οι πελάτες της μπορούν να αναπτύξουν τις δικές τους εφαρμογές πάνω σε δικές της υπηρεσίες, αλλά και το autonomous data driving framework (ADDF), που είναι ανοικτού κώδικα και που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αξιοποιήσει κυρίως δεδομένα από κάμερες, με στόχο την εκπαίδευση μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης.
Φυσικά, η AWS προσφέρει και υπηρεσίες γύρω από την generative τεχνητή νοημοσύνη, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες θέλουν να χρησιμοποιήσουν κάποια από τα δεδομένα που έχουν για να αναπτύξουν καλύτερες λύσεις -όπως diagnostics- ή να εντοπίσουν τρόπους με τους οποίους μπορούν να παρουσιάσουν ενισχυμένα έσοδα. Σε αυτό το πλαίσιο πραγματοποιήθηκε και η πρόσφατη επένδυση στην Anthropic, με την Amazon να ανακοινώνει ότι θα επενδύσει έως και 4 δισεκατομμύρια δολάρια στη συγκεκριμένη startup, στην προσπάθειά της να ανταγωνιστεί της εταιρείες από την αγορά του cloud που δραστηριοποιούνται, ολοένα και περισσότερο, γύρω από την AI.
Ο κ. Tzamaloukas τόνισε πως «πιστεύουμε στον συγκεκριμένο τομέα, είμαστε αφοσιωμένοι σε αυτόν και θέλουμε να τον βοηθήσουμε να πάει πιο γρήγορα, αλλά και να βοηθήσουμε και τους πελάτες μας να χρησιμοποιήσουν κάποιες από τις δυνατότητες που αναπτύσσονται εκεί». «Η AWS θέλει να προσφέρει τις καλύτερες και σωστότερες επιλογές, για αυτό και έχει επενδύσει σημαντικά και διαθέτει λύσεις όπως το Bedrock και η σουίτα Titan. Η επένδυση στην Anthropic πραγματοποιήθηκε καθώς η Amazon θεώρησε πως θα μπορούσε να την βοηθήσει να αναπτυχθεί πιο γρήγορα».
Σύμφωνα με τον ίδιο, κάθε μεγάλη δύναμη φέρνει μεγάλη ευθύνη. «Υπάρχει πολύ δύναμη που μπορούμε να έχουμε, λόγω της gen AI. Πρέπει να έχουμε υπευθυνότητα σε σχέση με το πως τη χρησιμοποιούμε». Τα σχετικά προϊόντα της εταιρείας έρχονται με δικλείδες ασφαλείας, ώστε οι πελάτες της να τα χρησιμοποιούν «με τον πιο δίκαιο και υπεύθυνο τρόπο». Μια υπευθυνότητα που, όπως τόνισε, έχει πολλά και διαφορετικά επίπεδα: της χώρας, της ηπείρου και του ρόλου που διαδραματίζει ο ιδιωτικός τομέας. «Στην Amazon και την AWS βλέπουμε πολύ σοβαρά τους τρόπους με τους οποίους θέλουμε να ενδυναμώσουμε τη διαφάνεια, την ιδιωτικότητα, τη δικαιοσύνη και, στο τέλος της ημέρας, να παρέχουμε την εμπιστοσύνη ότι αυτό που κάνουμε είναι σύμφωνο με όλους τους νόμους και κανόνες».
Για το θέμα των τηλεπικοινωνιών, ανέφερε πως αποτελούν τη σπονδυλική στήλη της σημερινής αγοράς, αλλά υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις, όπως λόγω κάλυψης, όπου η εμπειρία που προσφέρεται δεν είναι πολύ καλή. «Η σπονδυλική στήλη χρειάζεται να είναι εκεί και να λειτουργεί συνεχώς, σχεδόν όπως το οξυγόνο, όπως το νερό», πρόσθεσε. «Αν δεν είναι εκεί, θα μπορούσε να συμβεί κάτι κακό μέσα σε μερικά δευτερόλεπτα». Κοιτώντας προς το μέλλον, σημείωσε πως τα αυτοκίνητα του κοντινού μέλλοντος θα είναι συνδεδεμένα και αυτόνομα, κάτι που έχει ήδη ξεκινήσει, τόσο με τις επενδύσεις που πραγματοποιούνται στα δίκτυα, όσο και με τους στόχους που έχουν θέσει οι αυτοκινητοβιομηχανίες.
Σε αυτό το πλαίσιο, αναφέρθηκε και στο software-defined vehicle, το οποίο βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής της AWS, δίνοντας στους κατασκευαστές τη δυνατότητα να μεταφέρουν ολοένα και περισσότερες δυνατότητες των αυτοκινήτων τους στο cloud, προσφέροντας σημαντικά περισσότερες ευκαιρίες. Επί της ουσίας, γίνεται εφικτή η δημιουργία ενός ψηφιακού διδύμου του εκάστοτε αυτοκινήτου, δίνοντας στους κατασκευαστές την ευκαιρία να αναπτύξουν αυτοκίνητα γρηγορότερα και να αποκτήσουν DNA τεχνολογικής εταιρείας.
Κλείνοντας, καθώς ο κ. Tzamaloukas είναι ένας άνθρωπος που ξεκίνησε την εκπαίδευση του από το Πανεπιστήμιο της Πάτρας και βρίσκεται σήμερα στη θέση του επικεφαλής ενός τέτοιου τομέα, σε μια τόσο σημαντική και μεγάλη εταιρεία, τον ρωτήσαμε για το ταλέντο που υπάρχει στη χώρα μας, τις ευκαιρίες που προσφέρονται και τα tips που προκύπτουν, βάσει του δικού του παραδείγματος, για τους νέους που αναζητούν ένα μονοπάτι καριέρας στην τεχνολογία και την πληροφορική. «Αν έχεις πάθος για αυτό που κάνεις, δεν υπάρχουν όρια», μας είπε χαρακτηριστικά.
Σήμερα, βλέπει στην Ελλάδα να αναπτύσσεται η επιχειρηματικότητα, να υπάρχει ταλέντο και όρεξη για υψηλότερου ρίσκου πρωτοβουλίες. Άλλωστε, όταν και εκείνος έφυγε για την Αμερική, ήταν μια απόφαση με υψηλό ρίσκο. Ειδικά για τους νέους που ξεκινούν τώρα την καριέρα τους, «δεν υπάρχει ταβάνι, εκτός από τους εαυτούς τους, που δεν θα πάρουν κάποιο υπολογισμένο ρίσκο». «Το ταλέντο και οι δυνατότητες είναι εκεί και το εκπαιδευτικό σύστημα είναι εκπληκτικό». Αν έχουμε περισσότερους ανθρώπους που θα βγουν από τη ζώνη άνεσης τους και θα αναπτύξουν τον επόμενο μονόκερο, αυτό θα είναι εκπληκτικό. Και ο τρόπος να το κάνεις αυτό είναι να πάρεις ρίσκα και να προκαλέσεις τον εαυτό σου».