Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξέδωσε προειδοποίηση προς τον Elon Musk, βάσει της οποίας καλείται να συμμορφωθεί με τους νέους νόμους για τα fake news και τη ρωσική προπαγάνδα, αφού διαπιστώθηκε ότι το X –παλαιότερα γνωστό ως Twitter– έχει την υψηλότερη αναλογία αναρτήσεων που παραπληροφορούν, σε σύγκριση με όλες τις μεγάλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.
Η έκθεση ανέλυσε την αναλογία σε μια νέα αναφορά, στην οποία αποκαλύφθηκε, για πρώτη φορά, η διάδοση των «ψεύτικων ειδήσεων» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε ολόκληρη την ΕΕ, με εκατομμύρια ψεύτικους λογαριασμούς να αφαιρούνται από το TikTok και το LinkedIn. Το Facebook ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος «παραβάτης», στην έρευνα που καταμετρά τις αναρτήσεις που θεωρούνται παράνομες σε ολόκληρη την ΕΕ, βάσει του Νόμου για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (DSA), ο οποίος τέθηκε σε ισχύ τον Αύγουστο.
Το Facebook και άλλοι τεχνολογικοί κολοσσοί, συμπεριλαμβανομένων των Google, TikTok και Microsoft, έχουν υπογράψει τον κώδικα που συνέταξε η ΕΕ για να διασφαλίσει ότι θα μπορούσαν να προετοιμαστούν ώστε να λειτουργήσουν εντός των νέων ορίων. Το Twitter είναι υποχρεωμένο, βάσει του νέου κανονισμού, να συμμορφωθεί με τους κανόνες, διαφορετικά βρίσκεται αντιμέτωπο με μια συνολική απαγόρευση εντός της ΕΕ.
«Ο κ. Musk γνωρίζει ότι δεν ξεφεύγει με το να εγκαταλείπει τον κώδικα», δήλωσε η ευρωπαία επίτροπος, Věra Jourová, η οποία είναι υπεύθυνη για την εφαρμογή του νέου κώδικα κατά της παραπληροφόρησης. «Υπάρχουν υποχρεώσεις βάσει του νόμου. Το μήνυμά μου λοιπόν για το Twitter/X είναι ότι πρέπει να συμμορφωθείτε. Θα παρακολουθούμε τι κάνετε». «Το X είναι η πλατφόρμα με τη μεγαλύτερη αναλογία παραπληροφόρησης, ακολουθούμενο από το Facebook», είπε στους δημοσιογράφους.
Η έκθεση των 200 σελίδων είναι ένας απολογισμός της δουλειάς που έχουν κάνει οι μεγάλες πλατφόρμες στους πρώτους έξι μήνες του 2023, ώστε να προετοιμαστούν για το νέο νόμο. «Το ρωσικό κράτος έχει εμπλακεί στον πόλεμο ιδεών για να μολύνει με μισές αλήθειες και ψέματα, για να δημιουργήσει μια ψεύτικη εικόνα ότι η δημοκρατία δεν είναι καλύτερη από την απολυταρχία», τόνισε η Jourova.
Η ιδιοκτήτρια του LinkedIn, η Microsoft, σταμάτησε τη δημιουργία 6,7 εκατομμυρίων ψεύτικων λογαριασμών και αφαίρεσε 24.000 τμήματα «fake» περιεχομένου. Το YouTube, που ανήκει στην Google, είπε στην ΕΕ ότι έχει αφαιρέσει περισσότερα από «400 κανάλια που εμπλέκονται σε επιχειρήσεις συντονισμένης επιρροής, τα οποία συνδέονται με τη χρηματοδοτούμενη από το ρωσικό κράτος Internet Research Agency». Η Tiktok αφαίρεσε σχεδόν 6 εκατομμύρια ψεύτικους λογαριασμούς και 410 μη επαληθεύσιμες διαφημίσεις.
Η Google αφαίρεσε τις διαφημίσεις από σχεδόν 300 sites που συνδέονται με «ιστοτόπους προπαγάνδας που χρηματοδοτούνται από το κράτος» και απέρριψε περισσότερους από 140.000 πολιτικές διαφημίσεις για «αποτυχία διαδικασιών επαλήθευσης ταυτότητας». Η Meta, όπως αναφέρει η έκθεση, επέκτεινε τον έλεγχο των δεδομένων σε 26 εταίρους που καλύπτουν 22 γλώσσες στην ΕΕ, μεταξύ των οποίων βρίσκονται, πλέον, η τσεχική και η σλοβακική. Σημείωσε ότι το 37% των χρηστών ακύρωσε την κοινή χρήση περιεχομένου, όταν ειδοποιήθηκε για fake news.
Η ΕΕ ανησυχεί ιδιαίτερα για τη συνεχιζόμενη ρωσική προπαγάνδα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πριν από τις σημαντικές εκλογές στη Σλοβακία την Κυριακή και στην Πολωνία στις 15 Οκτωβρίου. Η Jourová είπε ότι η έκθεση είναι απόδειξη ότι η Ρωσία εμπλέκεται σε έναν «πόλεμο ιδεών» και ότι η παραπληροφόρηση του Κρεμλίνου εξακολουθεί να είναι πολύ διαδεδομένη στις μεγάλες πλατφόρμες.