Το Παρίσι έγινε η πρώτη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που απαγόρευσε τη λειτουργία παρόχων μικροκινητικότητας με ηλεκτρικά πατίνια, μετά από πέντε χρόνια ανησυχιών σχετικά με την ασφάλεια και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις τους.
Η απαγόρευση, η οποία τέθηκε σε ισχύ την Παρασκευή, έρχεται δύο ημέρες μετά από δυστύχημα που, σύμφωνα με τα διεθνή μέσα, σημειώθηκε σε ηλεκτρικό πατίνι, με την πόλη να βλέπει μια αύξηση των σχετικών περιστατικών τα τελευταία χρόνια.
Οι προσπάθειες για την καταπολέμηση των κινδύνων που θέτουν τα οχήματα στη Γαλλία έχουν επικεντρωθεί σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση του κατώτατο όριο ηλικίας χειρισμού πατινιού και την επιβολή βαρύτερων προστίμων για τροχαίες παραβάσεις.
Οι ένθερμοι υποστηρικτές της απαγόρευσης -συμπεριλαμβανομένης της σοσιαλίστριας δήμαρχου του Παρισιού, Anne Hidalgo, που ζήτησε και το σχετικό δημοψήφισμα- υποστήριξαν ότι η αφαίρεση των πατινιών από τους δρόμους της πόλης θα μείωνε την «ενόχληση».
Αν και σχεδόν το 90 τοις εκατό των ανθρώπων ψήφισαν υπέρ της απαγόρευσης, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Euronews, λιγότερο από το 8 τοις εκατό των ατόμων στους εκλογικούς καταλόγους συμμετείχαν στην ψηφοφορία, εγείροντας ερωτήματα για το εάν το αποτέλεσμα είναι αντιπροσωπευτικό της στάσης της πόλης επί του θέματος.
Οι Lime, Tier and Dott, που παρέχουν 15.000 ηλεκτρονικά πατίνια στην πόλη, δεν θα έχουν πλέον άδεια να καταλαμβάνουν δημόσιο χώρο με τα πατίνια, αναγκάζοντας τους τακτικούς χρήστες να αγοράσουν ιδιωτικά ηλεκτρονικά πατίνια ή να αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς.
Οι εταιρείες πρόκειται να αναδιανείμουν πολλά από τα ηλεκτρικά πατίνια που χρησιμοποιούνταν στο παρελθόν στο Παρίσι, σε άλλες πόλεις.
Ντόμινο εξελίξεων;
Όπως έγραφε το getelectric.gr, για το πώς φτάσαμε ως εδώ, «εν συντομία, η δημοτική αρχή έκρινε ότι τα dockless πατίνια δημιουργούσαν περισσότερα προβλήματα απ’όσα έλυναν. Τα ατυχήματα αυξάνονταν διαρκώς (αν και ήταν λίγα σε σχέση με τις συνολικές διαδρομές), ενώ πέρυσι είχαμε και 3 θανάτους. Θυμίζουμε οτι ακόμα και μετά τους περιορισμούς στις άδειες λειτουργίας και τον αριθμό των πατινιών, υπήρχαν περίπου 15.000 dockless πατίνια στους δρόμους και τα πεζοδρόμια της γαλλικής πρωτεύουσας.
Από την άλλη, η πόλη είναι φιλική απέναντι στη μικροκινητικότητα και θέλει να εξωθήσει τα αυτοκίνητα, οπότε τα πατίνια εξυπηρετούσαν το σκοπό της. Με τη διαφορά του οτι χρησιμοποιούνταν σε μεγάλο βαθμό από επισκέπτες/τουρίστες και όχι μόνιμους κατοίκους. Αυτοί ήταν και οι κύριοι υπεύθυνοι για τις “κακές” συμπεριφορές, όπως την απρόσεκτη οδήγηση, την άναρχη στάθμευση κ.λπ. Άλλωστε, οι μόνιμοι κάτοικοι μπορούν να χρησιμοποιούν ένα ιδιόκτητο πατίνι, το οποίο δεν επηρεάζεται από το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος. Κοινώς, τα ιδιόκτητα πατίνια παραμένουν κανονικά στο Παρίσι, ακόμα και μετά την ισχύ της απαγόρευσης».
«Τι σημαίνει αυτό για την υπόλοιπη Ευρώπη; Προς το παρόν, τίποτα. Κάθε χώρα αλλά και κάθε Δήμος/Πόλη ξεχωριστά έχουν τη δική τους πολιτική απέναντι στα shared πατίνια. Όμως το παράδειγμα του Παρισιού, ίσως ξεκινήσει ένα ντόμινο εξελίξεων».